اجلاس گروه ۲۰ تحت‌الشعاع دو بحران مهم جهان

۱۴۰۰/۰۸/۰۸ - ۱۲:۴۱:۴۵
کد خبر: ۱۲۵۳۸۴۹
اجلاس گروه ۲۰ تحت‌الشعاع دو بحران مهم جهان
رهبران ۲۰ قدرت اقتصادی برتر جهان در شهر «رُم» پایتخت ایتالیا گردهم آمده‌اند تا درباره تغییرات آب و هوایی و همه‌گیری کرونا به عنوان دو بحران مهم در کنار سایر تحولات بین‌المللی چاره‌اندیشی و تبادل نظر کنند.

به گزارش برنا، رهبر کاتولیک‌های جهان دیروز (جمعه) با ارسال پیام ویدئویی از رهبران جهان خواست تا در راستای حل این دو بحران پاسخ اساسی ارائه دهند. پاپ فرانسیس گفت که بحران اقلیمی و همه‌گیری کرونا عمق آسیب پذیری بشر را نشان داد و تردیدهایی را نسبت به نظام اقتصادی و اجتماعی ما مطرح کرد.

وی افزود: بحران‌های یادشده ضرورت تصمیم های  اساسی از سوی کشورهای جهان را برجسته کرد؛ که اتخاذ آن به گفته پاپ چندان هم ساده نیست. رهبر کاتولیک‌های جهان در عین حال بیان داشت که از این مقطع حساس می‌توان برای پرهیز از سیاست‌های استثمارگرایانه و ناسیونالیستی فاصله گرفت.

پاپ فرانسیس توضیح داد: مهمترین درسی که می‌توان از این بحران‌ها گرفت این است که مرزها، موانع و دیوارهای سیاسی را کنار بگذاریم و به کمک برای حل این بحران‌ها بشتابیم. وی در همین پیوند از رهبران جهان خواست تا به بحران اقلیمی پاسخی موثر و اساسی نشان دهند و با تصمیمات خود نسل آینده را امیدوار کنند.

 مقام ارشد واتیکان یادآورشد که تمام انسان‌ها در هرکجا و منصبی که قرار دارند موظف هستند تا نقش خود را در راستای مقابله با تهدید بی‌سابقه تغییرات آب و هوایی ایفا کنند.

کارشناسان معتقدند که ماحصل نشست گروه ۲۰ و اجلاس بین‌المللی آب و هوایی که قرار است از روز دوشنبه در گلاسکو (انگلستان) پیگیری شود می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در کاهش بحران‌های جهان ایفا کند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در همین پیوند اعلام کرد هدف اصلی اجلاس گروه ۲۰ باید رفع بی اعتمادی از طریق جستجوی ریشه آنها مانند بی عدالتی ها، نابرابری ها و اختلافات ژئوپلیتیکی باشد.

وی در پیامی خطاب به رهبران گروه ۲۰ افزود برای مقابله با بی اعتمادی، باید در سه زمینه از جمله بی عدالتی در دسترسی به واکسن کرونا، نابرابری گسترده در منابع برای بهبودی از این بیماری همه گیر و فقدان طرح آب و هوا در کاهش، سازگاری و تامین مالی، اقدام جدی انجام دهند.

این مقام سازمان ملل متحد در مورد بی عدالتی در دسترسی به واکسن کرونا گفت: اقدام هماهنگ جهانی، مغلوب احتکار واکسن و ملی گرایی واکسن شده است. مردم در ثروتمندترین کشورها دز سوم واکسن کرونا را دریافت می کنند، در حالی که تنها ۵ درصد آفریقایی ها به طور کامل واکسینه شده اند.

وی با اشاره به طرح سازمان جهانی بهداشت برای واکسینه کردن ۴۰ درصد از جمعیت همه کشورها تا پایان سال جاری (۲۰۲۱) و واکسینه کردن  ۷۰ درصد مردم کشورها تا پایان سال ۲۰۲۲ از کشورهای عضو گروه ۲۰ خواست از این طرح حمایت کنند.

گوترش در خصوص نابرابری گسترده در منابع برای بهبودی از این بیماری همه گیر گفت: اقتصادهای پیشرفته نزدیک به ۲۸ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای بهبود اقتصادی سرمایه گذاری می کنند.

دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت: برای کشورهای با درآمد متوسط، این رقم به ۶.۵ درصد کاهش می یابد. برای کشورهای کمتر توسعه یافته، بودجه احیای اقتصادی کمتر از دو درصد است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که طی پنج سال آینده، رشد اقتصادی در کشورهای جنوب صحرای آفریقا ۷۵ درصد کمتر از سایر نقاط جهان خواهد بود.

وی خطاب به کشورهای گروه ۲۰ خواست تا طرح تعلیق خدمات بدهی را تا سال آینده تمدید کنند و آن را برای کشورهای آسیب‌پذیر و با درآمد متوسط بدهکار در دسترس قرار دهند. گوترش همچنین از رهبران گروه ۲۰ خواست تا برای کاهش دمای زمین و حفظ آن در ۱.۵ درجه سانتیگراد اقدامات جدی انجام دهند.

گروه بیست یک مجمع بین‌المللی است که اعضای آن ۸۰ درصد اقتصاد جهان را در دست دارند. این گروه از سال ۱۹۹۹ به این سو هر ساله تشکیل جلسه داده و از ۱۳ سال پیش هم سران کشورها سالانه ملاقات می‌کنند.

«رم» از دو روز پیش که رهبران جهان را میزبانی می‌کند چهره امنیتی به خود گرفته است. به گزارش وزارت کشور ایتالیا، بالغ بر ۵ هزار افسر پلیس مسئولیت حفاظت از امنیت اجلاس را برعهده دارند. این درحالیست که گروه‌های معترض قرار است طی ساعات آینده در چندین نقطه پایتخت تظاهرات برگزار کنند.

در این میان، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با کاروانی از ماموران ارشد امنیتی و خبرنگاران راهی اروپا شده تا شکاف عمیقی را که ۴ سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ در روابط میان واشنگتن و متحدان سنتی به جای گذاشت ترمیم کند. او دیروز با شماری از رهبران جهان از جمله امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه که روابط دو طرف پس از ماجرای فروش جنجالی زیر دریایی‌ها به استرالیا، شکراب شده است، دیدار و به نوعی دلجویی کرد.

بایدن در نشست مشترک با مکرون اعتراف کرد که فروش زیردریایی‌ها یک حرکت "ناآزموده" از سوی واشنگتن بود و فرانسه برای ایالات متحده یک ارزش افزوده بشمار می‌رود. وی افزود: می‌خواهم به‌روشنی اعلام کنم که فرانسه یک شریک جدی برای آمریکاست؛ ما هوادار شما هستیم و شما هم هوادار ما هستید و کارهای زیادی داریم که باید با یکدیگر انجام دهیم.

این درحالیست که او یک ماه نیم پیش در یک کنفرانس خبری مشترک با رهبران انگلیس و استرالیا از شکل گیری یک پیمان نظامی جدید معروف به پیمان «آکوس» (AUKUS) خبر داد. وی گفت طبق این پیمان تدابیری برای مسلح کردن استرالیا به زیردریایی اتمی در نظر گرفته شده است.

نخست وزیر استرالیا «اسکات موریس» هم در این کنفرانس اعلام کرد قصد دارد این زیردریایی های اتمی را با کمک آمریکا و انگلیس در یکی از بنادر این کشور تولید کند.

پیشتر فرانسه قراردادی با ارزش ۳۰ میلیارد یورو برای نوسازی ناوگان زیردریایی استرالیا امضا کرده بود. فرانسه قرار بود زیردریایی هایی با سوخت متعارف اما از روی مدل زیردریایی های اتمی خود به استرالیا تحویل دهد. این قرارداد با افزایش هزینه و تاخیر در اجرا مواجه شد و سرانجام استرالیا به همین بهانه به سمت استفاده از خدمات رقبای فرانسه رفت.

فرانسه در وضعیت اقتصادی و فعلی و افزایش میزان بیکاری، نیاز فراوانی به این قرارداد داشت و اکنون شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی برنده های این بازی هستند. وزیر خارجه فرانسه طی اظهار نظر دیگری که در عرف دیپلماتیک نادر است از «عصبانی» بودن خود از وضعیت پیش آمده سخن گفت.

از آن زمان تاکنون روابط فرانسه با انگلیس و آمریکا دچار تنش شده است. مکرون ماه گذشته با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد  و دو طرف توافق کردند که به صورت دو جانبه و از طریق ناتو برای پیشبرد اهداف مشترک همکاری کنند. با این حال توقیف یک فروند قایق ماهیگیری انگلیس توسط فرانسه، اختلافات بین دو طرف را وارد فاز جدیدی کرده که به نظر می‌رسد با پیمان آکوس بی ارتباط نیست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز