فشار چین و روسیه به شورای امنیت سازمان ملل برای رفع تحریم‌های کره شمالی

۱۴۰۰/۰۸/۱۱ - ۱۱:۰۶:۴۷
کد خبر: ۱۲۵۵۳۴۰
فشار چین و روسیه به شورای امنیت سازمان ملل برای رفع تحریم‌های کره شمالی
روسیه و چین با فشار به شورای امنیت سازمان ملل متحد، احیای تلاش های سال ۲۰۱۹ برای برداشتن تحریم های صادرات مواد غذایی و پارچه و همچنین واردات نفتی علیه کره شمالی را دنبال می کنند.

به گزارش برنا از خبرگزاری « رویترز » روسیه و چین در پیش نویس قطعنامه ای که دوباره در دستور کار قرار داده اند، از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته اند تا تحریم ها علیه « پیونگ یانگ » با هدف " بهبود شرایط زندگی شهروندان " این کشور منزوی شده آسیایی، برداشته شود. 

کره شمالی پیش از این به تحریم های سازمان ملل متحد که از سال ۲۰۰۶ به دلیل برنامه های موشکی و هسته ای این کشور اجرا می شود، اعتراض کرده است. 

پیش نویس این قطعنامه همچنین شامل اقدامات دیگری است که نزدیک به ۲ سال پیش از سوی چین و روسیه پیشنهاد شده بود و برداشتن ممنوعیت ها برای کار کردن شهروندان کره شمالی در خارج از این کشور و معاف شدن پروژه های همکاری جاده و قطار درون کره شمالی از تحریم ها را در برمی گرفت. 

شماری از  دیپلمات های سازمان ملل متحد که خواستند نامشان فاش نشود به این خبرگزاری گفتند پیش نویس دوباره تنظیم شده این قطعنامه با پشتیبانی کمی مواجه خواهد شد. در سال ۲۰۱۹ چین و روسیه دو دوره مذاکرات غیررسمی برای پیش نویش این قطعنامه برگزار کردند اما هیچ وقت به شکل رسمی آنرا به رای نگذاشتند. 

این دیپلمات ها افزوده اند چین و روسیه هنوز هیچ برنامه ریزی دقیقی برای مذاکرات بر روی پیش نویش جدیدشان ارائه نداده اند. این قطعنامه  برای تصویب باید ۹ رای موافق  را کسب کند و با رای وتو از جانب آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین مواجه نشود. 

روسیه و چین هنوز اظهارنظری در این خصوص نکرده اند. 

« ژانگ جون » نماینده چین در سازمان ملل متحد ماه گذشته با بیان اینکه پیش نویس قطعنامه سال ۲۰۱۹ هنوز بر روی میز است به خبرنگاران گفته بود: « چین همواره خواستار  نشان دادن ابعاد حقوق بشری تاثیر این تحریم های صادر شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد بر شرایط زندگی  مردم کره شمالی بوده است.» 

سخنگوی برنامه آمریکا در سازمان ملل متحد از هرگونه اظهارنظری درباره بحث ها و گفت و گوهای خصوصی این شورا امتناع و تنها بر این نکته بسنده کرد که تمامی اعضای این شورا باید بر روی کسانی که در اجرای این تحریم ها تخطی کردند تمرکز کنند. 

او در ادامه سخنان خود اضافه کرد: « شورای امنیت سازمان ملل بارها تائید کرده است که آماده اصلاح، تعلیق و یا برداشتن تحریم ها درصورت مصالحه کره شمالی است  اما هنوز هیچ قدمی برای همکاری و مصالحه از سوی این کشور در برنامه های موشکی و هسته ای دیده نشده است. 

کره شمالی به توسعه برنامه های هسته ای و بالستیک خود در نیمه اول سال جاری میلادی  بدون توجه به تحریم های سازمان ملل و به رغم شرایط بد اقتصادی کشور ادامه داده است. این کشور بدلیل تحریم های اعمال شده برای مدتهای طولانی با ناامنی غذایی دست و پنجه نرم می کند و همه گیری ویروس کرونا نیز موجب بدتر شدن وضعیت اقتصادی مردم کره شمالی شده است. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز