مقتدی صدر: خودم دولت تشکیل می‌دهم

۱۴۰۰/۰۸/۱۳ - ۰۲:۴۸:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۶۲۵۹
مقتدی صدر: خودم دولت تشکیل می‌دهم
رهبر جریان صدر عراق که در انتخابات پارلمانی دهم اکتبر اکثریت آرا را کسب کرد، از طرح توافقی عقب نشینی کرده و تصمیم دارد به تنهایی دولت تشکیل دهد.

به گزارش برنا، روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: "مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق برای نخستین بار از زمان دستیابی حزبش به بزرگترین فراکسیون یک جریان واحد در انتخابات پارلمانی این کشور، چشم انداز خود را درباره دولت آینده عراق که می‌خواهد دولت اکثریت و در تقابل با مخالفان باشد، مشخص کرد و این برنامه اصلی صدر برای گسست از مرحله "دولت‌های توافقی" است که در دوره پساجنگ کشور را اداره کردند؛ اما این طرح خطرات زیادی دارد به خصوص که سایر گروه‌های شیعه همچنان در خیابان‌ها به تظاهرات خود ادامه می‌دهند و معتقدند در انتخابات تقلب شده و آرا با پول کشورهای حوزه خلیج فارس خریداری شده است. از طرفی هم در میان کشاکش‌های منطقه‌ای نگرانی‌هایی درباره انتقال کشور به موقعیتی دیگر وجود دارد؛ مساله‌ای که یک ماجراجویی محاسبه نشده تلقی می‌شود.

مقتدی صدر در توییتی نقشه‌ای از شکل دولت آینده و موقعیت عراق را آنگونه که تصور می‌کند ترسیم کرد و در آن نوشت: نباید گفت که من جز در مسائل مربوط به اصلاحات داخلی و خارجی و بحث در فرق بین میهن پرستی و وابسته بودن با فراکسیون‌های سیاسی اختلاف دیگری دارم. من فکر می‌کنم اولین کاری که باید انجام شود تشکیل یک دولت اکثریت ملی است. بنابراین در پارلمان دو طرف وجود خواهد داشت: حزب وفادار که دولت را تشکیل می‌دهد و اصلاحات را در تمام سطوح سیاسی، دولتی، خدماتی، دیپلماتیک و غیره انجام می‌دهد و طرف اپوزیسیون که برادران ما در کشور خواهند بود و توافق آنها برای ما رایزنی الزام آور خواهد بود و آنها را به حاشیه نمی‌بریم و مانعی نیست که در یکی از دو طرف باشیم، چرا که هر دو برای خدمت به کشور است.

صدر با این نقشه عملا ایده توافق با دیگر گروه‌های شیعه را برای انتخاب نخست وزیر جدید رد کرده و با "چارچوب هماهنگی" که مخصوصا شامل "ائتلاف الفتح"، " ائتلاف دولت قانون" و مستقل‌هاست، اعتراضات به نتایج انتخابات را هم پشت سر گذاشته است‌.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز