وضعیت پناهجویان در مرز لهستان نگران کننده است

۱۴۰۰/۰۸/۱۸ - ۱۹:۱۱:۳۹
کد خبر: ۱۲۵۸۸۸۱
وضعیت پناهجویان در مرز لهستان نگران کننده است
ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو روسای جمهوری روسیه و بلاروس در گفت و گوی تلفنی وضعیت پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان را نگران کننده اعلام کردند.

به گزارش برنا از مسکو  به نقل از واحد مطبوعاتی کرملین در این گفت و گوی تلفنی که عضر روز سه شنبه انجام شد وضعیت پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان توسط روسای جمهوری روسیه و بلاروس به تفصیل مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش رسانه های روسی پوتین و لوکاشنکو در این گفت و گو تاکید کردند که حضور ارتش لهستان به سمت مرز باعث نگرانی خاصی می‌شود.

در بعد از ظهر ۸ نوامبر(۱۷ آبان)، گروه بزرگی از پناهجویان در بلاروس در نزدیکی بزرگراه منتهی به مرز با لهستان مورد توجه قرار گرفتند.

مرزبانان بلاروس گفتند که بی تفاوتی و نگرش غیرانسانی مقامات لهستانی پناهجویان را بر آن داشت تا برای عبور از موانع مرزی اقدام کنند.

پیش از این، رومن پولکو، افسر ارشد لهستانی و رئیس سابق واحد هوابرد این کشور گفته بود که ارتش لهستان می تواند به روی پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان آتش بگشاید. وی بحران مهاجران در مرز بلاروس و لهستان را تجاوز آشکار مقامات بلاروس به ناتو خوانده بود.

مساله پناهجویان در مرز لهستان و بلاروس در روزهای اخیر با حضور هزاران نفر از پناهجویان در این منطقه و تلاش برای ورود غیرقانونی به خاک لهستان که با استقرار نیروهای ویژه این کشور ممانعت شده، وضعیت بحرانی یافته است.

کمیته مرزی دولتی بلاروس گزارش داد که گروه بزرگی از پناهجویان از کشورهای آسیایی و آفریقایی به مرز بلاروس با لهستان هجوم آورده اند. این کمیته با بیان اینکه وضعیت پناهجویان در مرز بلاروس با لهستان همچنان به شدت متشنج است، گفت: بیش از دو هزار پناهجو از جمله تعداد قابل توجهی زن و کودک در مقابل موانع مرزی لهستانی توقف کرده اند.  نیروهای امنیتی لهستان به آنها اجازه عبور نمی دهند، مهاجران تلاش کردند تا بر موانع غلبه کنند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، ادعای لهستان مبنی بر استفاده مسکو از بحران پناهجویان برای بی ثبات کردن اروپا را رد کرد.

وی به اظهارات «لوکاش یاسین» سخنگوی وزارت خارجه لهستان که گفته بود روسیه از بحران بوجود آمده در مرز لهستان و بلاروس سوء استفاده می کند و تلاش می کند تا تنش ها در اروپا را تشدید کند، پاسخ داد و گفت:  تنش ها در اروپا سالهاست که تشدید می شود. در وهله اول این مساله به دلیل ازدست رفتن استقلال برخی از کشورهای این قاره به نفع برخی کشورهای غیراروپایی است که در نتیجه اجرای سیاست خارجی آن صورت گرفته است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز در نشست خبری مشترک با اسقف اعظم «پل ریچارد گالاگر»، وزیر خارجه واتیکان، گفت که  وضعیت مهاجران در مرز بلاروس با لهستان و لیتوانی باید مطابق با استانداردهای حقوق بشردوستانه تنظیم شود.

لاوروف درباره بحران مهاجرت در مرز بلاروس با لهستان و لیتوانی تصریح کرد: این مشکلات از سیاستی که کشورهای غربی از جمله ناتو و اتحادیه اروپا، سال‌هاست در قبال خاورمیانه دنبال می‌کنند، رشد می‌کند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نیز امروز در جمع رسانه ها، وضعیت حضور شمار زیادی از پناهجویان در مرز لهستان و لیتوانی را بسیار نگران کننده خواند.

وی با تاکید بر توجه به بعد انسانی این مساله و اینکه در بین پناهجویان شمار زیادی زن و کودک وجود دارد خاطرنشان کرد که این مساله، رفتار مسئولانه تر کشورهای مرتبط با این مساله را می طلبد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز