وزیر خارجه طالبان به پاکستان سفر کرد/ برنامه نشست تروئیکای توسعه یافته

۱۴۰۰/۰۸/۱۹ - ۱۰:۳۲:۵۴
کد خبر: ۱۲۵۹۱۲۸
وزیر خارجه طالبان به پاکستان سفر کرد/  برنامه نشست تروئیکای توسعه یافته
همزمان با برنامه سفر رسمی ۳ روزه وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان به پاکستان، این کشور میزبان دور جدید تروئیکای توسعه یافته درباره افغانستان با حضور نمایندگان چین، روسیه، آمریکا و هیات طالبان خواهد بود.

به گزارش برنا از منابع رسمی پاکستان، یک هیات بلندپایه طالبان به ریاست «امیرخان متقی» وزیر امور خارجه دولت موقت کابل امروز به اسلام‌آباد سفر می‌کند و در طول این بازدید ۳ روزه، اعضای هیات افغانستانی با مقامات ارشد پاکستان از جمله وزیر امور خارجه این کشور دیدار خواهند کرد.

روابط عمومی وزارت امور خارجه پاکستان نیز اعلام کرد: آخرین تحولات درباره روابط دو کشور همسایه، تقویت تجارت مشترک، تسهیل ترانزیت، مدیریت مرزی، حمل و نقل زمینی و هوایی، توسعه ارتباطات مردمی و گسترش ارتباطات منطقه‌ای در دستور کار مذاکرات پاکستان و افغانستان قرار دارد.

در بیانیه‌ای در این خصوص آمده است: با توجه به اوضاع متشنج در افغانستان، اسلام‌آباد متعهد به ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان است و از جامعه جهانی نیز ارسال فوری کمک و حمایت‌های اقتصادی برای کاهش رنج مردم این کشور را مطالبه می‌کند.

برنامه حضور وزیرخارجه طالبان در نشست تروئیکای توسعه یافته

سفر امیر خان متقی به پاکستان اولین بازدید یکی از اعضای کابینه دولت موقت طالبان پس از تسلط این گروه بر افغانستان در اواسط ماه اوت امسال محسوب می‌شود.

گزارش‌ها به نقل از منابع دیپلماتیک در پاکستان حکایت از برگزاری دور جدید نشست تروئیکای توسعه یافته با حضور نمایندگان ویژه اسلام‌آباد، پکن، مسکو و واشنگتن در امور افغانستان و همچنین حضور وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان دارد.

منابع آگاه افزودند: نشست تروئیکای توسعه یافته فردا (پنجشنبه) به میزبانی اسلام‌آباد برگزار خواهد شد و وزیر امور خارجه طالبان پس از دیدار و رایزنی‌ها با همتای پاکستانی خود، در نشست مذکور حضور می‌یابد.

پیش‌تر سخنگوی دولت پاکستان با ابراز نگرانی نسبت به تشدید بحران انسانی در افغانستان از جامعه جهانی به ویژه جهان اسلام خواستار اقدام فوری برای کاهش آلام و مشکلات مردم افغانستان و ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور شد.

«چودری فوادحسین» افزود: دولت پاکستان تا روزهای آینده چند محموله گندم و برنج به افغانستان ارسال خواهد کرد و همزمان با گشایش چند حساب بانکی رسمی، مردم را به ارسال کمک‌های نقدی خود برای برادران و خواهران افغانستانی به ویژه کودکان این کشور دعوت می‌کند.

پاکستان، دولت موقت طالبان در افغانستان را تاکنون به رسمیت نشناخته است. با این حال به مقامات طالبان اجازه داده تا کنترل سفارت افغانستان در اسلام‌آباد و سرکنسولگری‌های آن کشور در شهرهای پیشاور، کویته و لاهور را در دست بگیرد.

ناظران سیاسی در پاکستان معتقدند، عدم به رسمیت شناختن طالبان تعهد پاکستان برای اتخاذ رویکرد مشترک همگام با جامعه جهانی در بحث سرنوشت افغانستان و نوع برخورد با حاکمیت جدید در این کشور است. در عین حال اسلام‌آباد، موافق عدم تعامل با طالبان و یا اعمال فشار و تحریم علیه آنان نیست.

وزیر امور خارجه پاکستان ماه گذشته در راس یک هیات سیاسی و امنیتی به کابل سفر کرد و طی دیدار با سرپرست نخست وزیری افغانستان و وزیرخارجه دولت موقت در این کشور پیرامون تحولات منطقه، روابط دوجانبه، همکاری‌های اقتصادی، امنیتی و مرزی رایزنی کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز