آمریکا چین را تهدید نظامی کرد

۱۴۰۰/۰۸/۲۹ - ۱۰:۵۳:۳۰
کد خبر: ۱۲۶۳۴۶۱
وزارت امور خارجه آمریکا به چین هشدار داد که این کشور با خطر اقدام نظامی از سوی واشنگتن در واکنش به تلاش های گارد ساحلی چین در ممنوعیت تامین پایگاه یک جزیره فیلیپینی مورد مناقشه در دریای جنوبی چین مواجه است.

به گزارش برنا، روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت که عملیات روز پنجشنبه گارد ساحلی چین در جلوگیری از کشتی های تدارکاتی فیلیپین و استفاده از توپ های آب پاش در تپه های جزایر پراکنده دریای جنوبی چین می تواند باعث اجرای قرارداد دفاعی دوجانبه بین آمریکا و چین شود.

در این بیانیه آمده است: آمریکا با متحد خود فیلیپین در اجرای نظام دریایی بین المللی بر اساس مقررات قرار دارد و تاکید می کند که حمله به کشتی های فیلیپین در دریای جنوبی چین می تواند تعهدات دفاعی آمریکا تحت ماده ۴ توافق دفاعی دوجانبه آمریکا-فیلیپین شود.  آمریکا قویا بر این باورد است که اقدامات چین در راستای ادعاهای دریایی این کشور در دریای جنوبی چین باعث تضعیف صلح و امنیت در این منطقه می شود.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز جمعه تلفنی با همتای فیلیپینی خود درباره رویایی دریایی پکن مانیل گفت و گو کرد و اظهار داشت آمریکا از متحد خود فیلیپین در این رویایی حمایت می کند.

جان کربی سخنگوی پنتاگون نیر در بیانیه ای گفت وزیر دفاع بر تعهدات آمریکا در قبال فیلیپین به موجب پیمان دفاعی دوجانبه دو کشور تاکید کرده است.

کربی افزود: دو طرف درباره اهمیت صلح و ثبات در دریای جنوب چین تاکید کردند و متعهد شدند در روزهای آینده تماس های نزدیک خود را حفظ کنند.

واشنگتن تایمز مدعی شده است که چین از سال ۲۰۱۲میلادی اقدامات نظامی تهاجمی را در دریای جنوبی چین آغاز کرده و کشتی های چینی کنترل منطقه مورد مناقشه در جزایر پراکنده این دریا را برعهده گرفته اما دولت باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا در حمایت از فیلیپین اقدامی بکار نبست هر چند که دو کشور توافق دفاعی دوجانبه داشتند. در سال ۲۰۱۹ مایک پمپئو وزیر خارجه وقت آمریکا این رویکرد را تغییر داد و اعلام کرد که هر گونه اقدام نظامی چین علیه منافع فیلیپین در منطقه مورد مناقشه باعث فعال شدن توافق دفاعی دوجانبه با فیلیپین خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا پیشتر نیز مدعی شده بود که اقدامات چین در دریای جنوبی چین  "تحریک‌آمیز و غیرقانونی" است. وی گفته بود: شاهد رویارویی خطرناک کشتی‌ها در دریا و اقداماتی خطرناک برای پیشبرد ادعاهای دریایی غیرقانونی بوده‌ایم.

این مقام آمریکایی مدعی شد واشنگتن ازاقداماتی که باعث ارعاب و زورگویی به سایر کشورها شده و مانع دستیابی آنها به منابع دریایی‌ می‌شود، نگران است.

نماینده چین در سازمان ملل در واکنش به اظهارات ضد چینی وزیر خارجه آمریکا، از واشنگتن به دلیل ارسال کشتی‌های نظامی پیشرفته و ناو هواپیمابر به دریای جنوبی چین انتقاد کرده و گفته است واشنگتن در تلاش است میان کشورهای منطقه شکاف ایجاد کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز