ونزوئلا به ادعاهای مداخله جویانه انگلیس و اسپانیا واکنش نشان داد

۱۴۰۰/۰۹/۰۵ - ۱۲:۱۸:۱۱
کد خبر: ۱۲۶۶۱۹۱
ونزوئلا به ادعاهای مداخله جویانه انگلیس و اسپانیا واکنش نشان داد
وزارت امور خارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای ضمن رد اظهارات مداخله جویانه مقامات انگلیس و اسپانیا در پی برگزاری انتخابات محلی و منطقه ای این کشور، تاکید کرد که این ادعاها با وجود نظارت بیش از ۳۰۰ ناظر بین المللی در ادامه همان سیاست خصمانه تهاجم علیه کاراکاس صورت می‌گیرد.

به گزارش برنا از شبکه تله سور، وزارت امور خارجه ونزوئلا روز پنجشنبه اظهارات وزارت خارجه انگلیس که مشروعیت انتخابات محلی و منطقه ای روز یکشنبه کاراکاس را زیر سوال برده بود،  شدیدا محکوم کرد. در این انتخابات حزب متحد سوسیالیست ونزوئلا (PSUV) و حامیان دولت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور در برابر حزب مخالفان به پیروزی آشکاری دست یافتند.

وزارت خارجه انگلیس در رویکردی مداخله جویانه در بیانیه ای اعلام کرد که «شرایط لازم» برای برگزاری «انتخابات آزاد و عادلانه در این کشور بسیار پایین تر از استانداردهای لازم بوده است».

با این وجود، دولت ونزوئلا از طریق بیانیه وزارت امور خارجه خود، اعلام کرد که ادعاهای منتشرشده انگلیس فاقد «شرایط قابل قبول» درباره انتخاباتی است که با «بالاترین استانداردهای مدنیت» برگزار شد.

کاراکاس همچنین تصریح کرد: اظهارات لندن مقاصد سیاسی خصمانه انگلیس را در برابر دولت و ملت ونزوئلا کاملا آشکار کرد و نشان داد که لندن به دنبال مداخلات غیرقابل قبولی در مسائل داخلی این کشور مستقل هستند.

در همین راستا، ونزوئلا موضع انگلیس را ادامه همان دستور کار تهاجم به کشور آمریکای جنوبی و چارچوب نهادی آن دانست.

کاراکاس همچنین از انگلیس خواست تا بی احترامی، مداخله جویی و اقدامات استعمارگرانه که خصیصه سیاست خارجی غلط آن کشور است را کنار بگذارد و همزمان از دولت انگلیس خواستار اصلاح محتوای اشتباه بیانیه لندن شد.

ونزوئلا ادعاهای انگلیس را ادامه دستور کار تهاجم علیه کاراکاس دانست

بیانیه وزارت خارجه ونزوئلا همچنین خاطرنشان کرد که حضور جناح های مختلف سیاسی در انتخابات و همراهی بیش از ۳۰۰ ناظر بین المللی و هیأت های انتخاباتی بر وجود دموکراسی آشکار و غیرقابل انکاری در نظام انتخاباتی ونزوئلا صحه می گذارد.

ونزوئلا اظهارات وزارت امورخارجه اسپانیا را رد کرد 

دولت ونزوئلا همچنین با رد اظهارات وزارت امور خارجه اسپانیا در قبال انتخابات محلی یکشنبه کاراکاس، این رویکرد را در راستای تبعیت از تمایلات دولت آمریکا خواند و آن را «یک یاس بزرگ» توصیف کرد.

به گزارش ایرنا از نشریه ال موندو اسپانیا، چاویسم (طرفداران دولت مادورو و چاوز) در واکنش به پیام وزیر امور خارجه اسپانیا که مدعی شد انتخابات یکشنبه این کشور «انتظارات دموکراتیک را برآورده نکرد» این اظهارات را «احمقانه» خواند.

وزارت امور خارجه ونزوئلا در بیانیه ای اعلام کرد: «این اظهارات همسو با منافع دولت سلطه طلب آمریکاست که تنها هدفش حفظ دستور کار تهاجم علیه ونزوئلاست»

با این وجود، کاراکاس از مادرید خواست تا این «موضع فرسوده که محکوم به شدیدترین شکست هاست» را اصلاح کند.

در پی برگزاری انتخابات محلی روز یکشنبه ونزوئلا، وزارت امور خارجه مادرید نیز در رویکرد مشابهی مانند انگلیس، بدون ذکر دلیل و مدرک مستندی مدعی شد که این انتخابات «انتظارات دموکراتیک را برآورده نکرده است».

انتخابات منطقه ای و محلی ونزوئلا یکشنبه ۳۰ آبان، برای گزینش سه هزار و ۸۲ مقام جدید (۲۳ فرماندار، ۳۳۵ شهردار، ۲۵۳ قانونگذار در شوراهای قانونگذاری و دو هزار و ۴۷۱ عضو شورا) برگزار شد. در این دوره از انتخابات ونزوئلا بیش از یکصد ناظر از اتحادیه اروپا حضور داشتند.

چاویسم، حزب طرفداران دولت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا روز یکشنبه علاوه بر کاراکاس (پایتخت) با کسب حدود ۴۲ درصد آراء شمارش شده در انتخابات محلی و منطقه ای و پیروزی در ۲۰ استان از ۲۳ استان کشور پایه های قدرت خود را مستحکم تر کرد.  

مردم ونزوئلا در حالی به انتخابات محلی و منطقه ای فراخوانده شده اند که اکثریت مخالفان دولت از جمله حزب تحت رهبری خوان گوایدو رئیس‌جمهوری خودخوانده و رهبر مخالفان برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷ و به دنبال تحریم و غیبت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ و انتخابات پارلمانی ۲۰۲۰ در این صحنه سیاسی حاضر خواهند شد. انتخابات پارلمانی که پس از جولان چند ساله مخالفان، ۹۲ درصد کرسی‌های پارلمان را به حزب چاویسم (طرفداران هوگو چاوز و طرفداران دولت) واگذار کرد.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز