توان اتمی چین و نگرانی‌های جدید واشنگتن

۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۱۰:۳۲:۱۱
کد خبر: ۱۲۶۷۴۲۹
توان اتمی چین و نگرانی‌های جدید واشنگتن
روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد، دولت بایدن که نگران افزایش قدرت روزافزون چین در عرصه های گوناگون است، به دنبال آن است تا با پکن در حوزه توان اتمی، وارد مذاکره شود.

به گزارش برنا، در ادامه گزارش این روزنامه آمریکایی آمده است: آمریکا و چین هیچ خط مستقیم ارتباطی مربوط به امور هسته‌ای با چین نداشته‌اند. همچنین دو کشور  تاکنون هرگز مذاکرات جدی در مورد امور دفاع موشکی آمریکا در اقیانوس آرام یا توانمندی های چین علیه ماهواره های آمریکا در زمان هرگونه مناقشه احتمالی نکرده اند.

نیویورک تایمز در شرایطی از نگرانی آمریکا در باره توان هسته ای چین نوشته که هیچ اشاره ای به زرادخانه های مملو از سلاح های اتمی رژیم صهیونیستی که هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد و اصلی ترین تهدید برای امنیت خاورمیانه و حتی جهان محسوب می شود، نکرده است.

مقامات چین به طور مداوم هرگونه ایده برای وارد شدن به مذاکرات کنترل تسلیحاتی با آمریکا را رد کرده و دلیل این مخالفت مذاکره را این گونه تشریح کرده‌اند که آمریکا پنج برابر بیشتر از چین کلاهک هسته‌ای مستقر کرده است.

با این حال دولت بایدن که نگران از توانمندی های هسته‌ای چین بوده و تاکنون با پکن در مورد این مسئله مذاکره ای نداشته، به دنبال تغییر این شرایط است.

آمریکا برای اولین بار تلاش می کند مقامات ارشد چین را به مذاکره در مورد توانمندی‌های هسته‌ای پکن ترغیب کند. مقامات واشنگتن در تشریح این راهبرد آمریکا اعلام کردند که بایدن و مشاورانش قصد دارند در این مسیر به آرامی حرکت کنند و ابتدا تمرکز هرگونه مذاکره را  بر جلوگیری از وقوع مناقشه تصادفی بگذارند سپس بر راهبرد هسته ای هر کدام از طرفین و نآرامی‌های مرتبطی که ممکن است از حملات در فضا رخ دهد، متمرکز شوند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، پس از این خواهد بود در سالهای آتی شاید دو کشور بتوانند مذاکرات‌شان را در زمینه کنترل تسلیحات آغاز و در نهایت به یک معاهده دوجانبه برسند.

مقامات دولت بایدن فوریتی در آغاز این نوع مذاکره با چین می بینند. در این راستا مشاوران بایدن نگران هستند که یک رقابت تسلیحاتی جدید در مورد تسلیحات مافوق صوت، سلاح های مربوط به فضا و تسلیحات سایبری میان دو کشور تشدید شود که در نهایت می تواند پیامدهای ناخوشایندی به دنبال داشته باشد.

مقامات دولتی آمریکا مدعی هستند که توانمندی های چین در این زمینه تهدیدی برای امیدهای بایدن در کاهش نقش تسلیحات هسته ای در امور دفاعی آمریکا می باشد.

در این راستا بود که جو بایدن در مذاکرات مجازی خود با شی جینپینگ همتای چینی خود مسئله " مذاکرات ثبات راهبردی" میان دو کشور را مطرح کرد.

مقامات دولت بایدن تلاش داشته اند که مذاکراتی تسلیحاتی مشابه با روسیه را با چین آغاز کنند.

آمریکا همچنین در این راستا نگرانی دیگر دارد و آن تکنولوژی جدید مورد استفاده چین و همچنین دیدگاه استراتژیست‌های هسته ای چین درباره تسلیحات غیرمتعارف می باشد. واشنگتن اخیرا نسبت به آزمایش موشکی مافوق صوت چین ابراز نگرانی کرده بود.

ژنرال دیوید تامپسون فرمانده قوای فضایی آمریکا اخیرا اعتراف کرد که توانایی‌ موشک‌های مافوق صوت آمریکایی به اندازه موشک‌های مشابه چین و روسیه پیشرفته نیست؛ اظهاراتی که می تواند بهانه ای جدید برای براه انداختن یک مسابقه تسلیحاتی از سوی آمریکا در جهان باشد.

این ژنرال آمریکایی اذعان کرد که عقب ماندن واشنگتن از دو رقیبش در این زمینه برای امنیت ملی آمریکا خطرناک است.

اظهارات این مقام آمریکایی در حالی مطرح شده است که چین طی تابستان موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرد که توانست دور زمین حرکت کند. این ازمایش موشکی چین تعجب مقامات آمریکایی را برانگیخت.

تامپسون خاطر نشان کرد که موشک‌های مافوق صوت در حال " تغییر معادلات" در امور امنیت و دفاع ملی هستند.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز