امیر قطر و مکرون دیدار کردند

۱۴۰۰/۰۹/۱۳ - ۱۱:۴۰:۳۷
کد خبر: ۱۲۶۹۴۳۴
«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه درباره برخی از موضوعات مورد علاقه مشترک در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو و تبادل نظر کردند.

به گزارش برنا از پایگاه خبری «الشرق» در این دیدار که عصر دیروز (جمعه) با حضور جمعی از وزیران دو کشور در دیوان امیری قطر برگزار شد، دو طرف روابط دوستی و همکاری و راه های تقویت و توسعه آن در زمینه های مختلف به ویژه اقتصادی، سرمایه گذاری، دفاعی، امنیتی، آموزشی و توسعه ای را با هدف تامین منافع متقابل دو کشور مورد بحث و بررسی قرار دادند.

مکرون که از امارات راهی قطر شده و بعد از آن قرار به عربستان سفر کند ، با بیان اینکه قطر شریک استراتژیک فرانسه است، خاطرنشان کرد: همکاری دو کشور قدیمی و دوستی بین آنها قوی است.

رئیس جمهور فرانسه درباره عملیات مشترک قطر و فرانسه برای حمایت از افغانستان گفت: ما از طریق قطر بیش از ۲۲ تن تجهیزات پزشکی را برای سازمان های بین المللی در افغانستان ارسال کرده ایم.

وی افزود: همکاری فرانسه و قطر در این زمینه ادامه دارد. ما نیازهای مردم افغانستان را می دانیم و در حال ایجاد یک عملیات مشترک بشردوستانه هستیم.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز گفت: روابط قطر و فرانسه در زمینه های مختلف همکاری از جمله اقتصادی، دفاعی و امنیتی و تبادل تجربیات فرهنگی و ورزشی شاهد رشد مداوم است.

روابط تاریخی قطر و فرانسه در طول سال‌های گذشته با نقشی که دولت قطر به‌عنوان یک میانجی مهم در درگیری های بین المللی و تلاش برای کاهش تنش و بحران در بسیاری از مناطق جهان ایفا کرده، توسعه یافته است.

قطر و فرانسه در سطوح تجاری روابط گسترده ای را در سالهای اخیر برقرار کرده اند. به طوری که فرانسه هفتمین شریک اقتصادی قطر و دوحه یکی از برجسته ترین شرکای تجاری فرانسه در منطقه خلیج فارس است.

  تعداد شرکت های فعال فرانسوی در قطر به ۴۱۸ شرکت رسیده است که شامل ۶۸ شرکت با مالکیت ۱۰۰ درصد فرانسوی، ۳۳۹ شرکت با مشارکت طرف قطری، ۸ شرکت دارای مجوز از مرکز مالی قطر و ۳ شرکت به نمایندگی دفاتر فرانسه را شامل می شود.

مکرون پیش از قطر به امارات سفر کرد. امارات همزمان با سفر امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه به این کشور یک توافق برای خرید ۸۰ فروند جنگنده رافائل از پاریس را امضا کرد.

کاخ الیزه اعلام کرد که روز جمعه این توافق بین پاریس و ابوظبی برای خرید ۸۰ جنگنده رافائل از شرکت هواپیماسازی داسو فرانسه امضا شده که نتیجه شراکت راهبردی بین دو کشور است.

علاوه بر جنگنده رافائل، امارات یک توافق برای خرید ۱۲ بالگرد کارکال شرکت ایرباس با فرانسه امضا کرد. 

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز