مقام روس: ایستادگی ایران تروئیکای اروپا را مجبور به عقب نشینی کرد

۱۴۰۰/۰۹/۲۸ - ۱۱:۱۳:۵۸
کد خبر: ۱۲۷۵۶۸۴
مقام روس: ایستادگی ایران تروئیکای اروپا را مجبور به عقب نشینی کرد
عضو شورای روابط بین اقوام که زیر نظر ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه فعالیت می‌کند، گفت: تروئیکای اروپایی اگر بدنبال موفقیت مذاکرات وین است، باید از پیروی کورکورانه از مواضع زیاده خواهانه آمریکا بپرهیزد.

به گزارش برنا، «اسماعیل شعبانف» در مسکو خاطر نشان کرد: مواضع آمریکا در مذاکرات وین،  خارج از چارچوب برجام است و واشنگتن که از برجام خارج شده و حقی در مذاکرات بین اعضای این توافق ندارد، با استفاده از اهرم زیاده خواهی، همچنان درصدد گرفتن امتیازات از ایران است.

این فعال اجتماعی فرهنگی روس یادآوری کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ صرفا از برجام خارج نشد بلکه تحریم هایی را نیز برای جلوگیری از اجرای آن وضع کرد.

شعبانف با بیان اینکه آمریکا خلاف قوانین بین المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ اقدام کرد، افزود: پیروی از خواسته های واشنگتن، اشتباه بزرگی است که اتحادیه اروپا مرتکب می شود و بروکسل باید مواضع مستقل داشته باشد. 

ایستادگی ایران تروئیکای اروپا را مجبور به عقب نشینی کرد

عضو شورای روابط بین اقوام روسیه تحت نظارت رئیس جمهوری روسیه، گفت: هیات ایرانی در دور هفتم مذاکرات وین مواضع سازنده و منطقی اتخاذ کرد و خواسته های این کشور را در پیش نویسی به طرف مقابل ارائه کرد.

وی افزود: تروئیکای اتحادیه اروپا شامل انگلیس، فرانسه و آلمان در چند نوبت تلاش کرد به طرف ایرانی برای عقب نشینی از مواضع خود فشار وارد آورد اما مقاومت و ایستادگی مذاکره کنندگان ایرانی، این ترفند و تلاش غرب برای مقصرنمایی تهران در گفت و گوها را به شکست کشاند.

این مقام روس، از جمله این تاکتیک ها به  فضاسازی‌های غرب درخصوص مذاکرات و تعیین فرصت و زمان برای حصول به توافق اشاره و اضافه کرد: این شیوه معمول کشورهای غربی برای فشار بر طرف مقابل برای عقب نشینی از مواضع خود است که در مذاکرات جدی ازسوی نمایندگان کشورهای غربی بکار گرفته می شود. 

به گفته شعبانف، با مقاومت طرف ایرانی، این تاکتیک طرف های غربی گروه ۱+۴ بی اثر ماند و دور هفتم مذاکرات با ایستادگی ایران بر مواضع خود و پافشاری بر مطالبات به پایان رسید.

دور هفتم مذاکرات وین پس از نزدیک به سه هفته گفت‌وگوهای فشرده دیپلماتیک و فنی در شرایطی به پایان رسید که سه کشور اروپایی با وجود مقاومت و انکار طولانی مطالبات ایران از مواضع خود عقب نشینی کرده و به این ترتیب مذاکرات درباره متن مشترکی که با مواضع ایران منطبق است در دور آتی پیگیری خواهد شد.
 
دیپلمات‌های ارشد ایران و گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا سرانجام پس از ساعت‌ها گفت‌وگو در هتل کوبورگ وین، به دو سند دست یافتند که دیدگاه‌ها و پیشنهادات تمام هیات‌ها را درباره دو موضوع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای شامل می‌شود. این سند به معنای توافق برای احیای تعهدات و توافقات سال ۱۳۹۴ به حساب نمی‌آید بلکه مبنایی خواهد بود برای ادامه مذاکرات در دور هشتم که قرار است چند روز دیگر از سرگرفته شود.  
علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در گفت‌ و گو با خبرنگاران بیان کرد: در مدتی که وین بودیم به ویژه این هفته اخیر در مذاکراتی که به صورت جدی ادامه داشت با یک اصرار بلاوجه طرف اروپایی مواجه بودیم برای حذف دیدگاه‌های طرف ایرانی به عنوان مبنایی برای مذاکرات، که با مقاومت و استدلال‌ها و منطقی که طرف ایرانی ارائه کرد نهایتا طرف مقابل پذیرفت که نگاه جمهوری اسلامی ایران در مواردی که در پیش‌نویس هسته‌ای مد نظر بود در سند درج شود و مبنای گفت‌وگوها قرار گیرد.  

مذاکره کننده ارشد ایران درباره علت توقف مذاکرات توضیح داد: در این مدت برای این گفت‌وگو می‌کردیم که مبنای مذاکرات مورد نظر و وفاق دو طرف قرار گیرد. با گفت وگوهایی که در روز گذشته به پایان رسید طرفین به مبنای مورد وفاق برای ادامه گفت‌وگوها دست پیدا کردند و این دستاورد نتیجه‌اش این شد که تیم‌ها وقفه‌ای را در مذاکرات در نظر بگیرند و برگردند روی متون که مورد نظر همه طرف‌های مذاکره کننده است به طور جدی گفت‌وگو کنند.

امیدواری روسیه برای حصول نتیجه

وزارت امور خارجه روسیه دیروز شنبه در ارتباط با مذاکرات ایران و ١+٤ در وین برای احیای توافق هسته‌ای بیانیه‌ای منتشر و در آن تأکید کرد مسکو انتظار دارد که دور هشتم گفت‌وگوها درخصوص بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک بتواند به حصول یک توافق سریع و مورد قبول طرفین منجر شود.

در ادامه این بیانیه با تأکید بر اینکه تاکنون پیشرفت‌های مهمی در رایزنی‌ها مشاهده شده، آمده است: این فهم مشترک در میان مذاکره‌کنندگان وجود دارد که رایزنی‌ها در آینده نزدیک از سر گرفته شود. مسائل سیاسی دشوار زیادی کماکان باقی مانده است اما تمام طرف‌های مذاکره‌کننده عزم خود را برای تلاش در جهت عمل به وظیفه مشترک خود، یعنی بازگرداندن برجام به چهارچوب مورد توافق اولیه نشان داده‌اند.

همچنین اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین ، با بیان اینکه دور بعدی مذاکرات برجامی به‌زودی ازسر گرفته می‌شود، گفت: نتیجه کلیدی دور هفتم مذاکرات این بود که راه برای ویرایش سندهای موجود در میز مذاکره باز شده است.

وی با بیان اینکه هنوز تاریخ دقیقی برای از سرگیری مذاکرات تعیین نشده است، گفت: تا آنجایی که من مطلع شده‌ام دو گزینه وجود دارد؛ رایزنی‌ها روز ٢٧ دسامبر از سرگرفته شود یا دست‌کم در سطح کارشناسان در قالب دور هشتم مذاکرات برگزار شود یا اینکه سوم ژانویه، زمانی که همه برای آن آمادگی دارند از سرگرفته شود.​

منبع: ایرنا 

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز