پوتین: تعلل در راه اندازی نورد استریم ۲ ضربه به اروپاست

۱۴۰۰/۱۰/۰۴ - ۱۳:۳۷:۰۹
کد خبر: ۱۲۷۸۰۹۹
پوتین: تعلل در راه اندازی نورد استریم ۲ ضربه به اروپاست
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که اتحادیه اروپا با تعلل در راه اندازی خط لوله گاز نورد استریم ۲ در واقع به خود ضربه می زند.

به گزارش برنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رئیس جمهوری روسیه گفت: اقدامات اتحادیه اروپا برای جلوگیری از بهره برداری از خط لوله گاز نورد استریم ۲ غیرمعقولانه است. 

وی افزود: اقدامات کسانی که اجازه راه اندازی این شبکه انتقال گاز را نمی دهند تا امکان ورود گاز بیشتر به بازار اروپا و کاهش بهای آن فراهم شود نیز احمقانه بنظر می رسد.

وی ادامه داد: بهای گاز برای این کشورها نیز بطور قابل توجهی کاهش می یابد. مخالفان نورد استریم ۲ در اروپا در واقع به خود ضربه می زنند.

بهای گاز در بازارهای اروپایی در هفته گذشته به بیش از ۲ هزار دلار برای هزار مترمکعب رسید و به گزارش رسانه های روسی امروز بهای آن تا ۱۲۵۰ دلار برای هر هزار مترمکعب کاهش یافت. 

به گزارش رسانه های روسی، مقام های روسیه خواستار آغاز صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله گاز نورد استریم ۲ هستند که با ظرفیت انتقال سالانه ۵۵ میلیارد مترمکعب گاز به آلمان احداث شده و برلین اعلام کرده است که صدور مجوز برای آن تا تابستان آینده بطول می انجامد.  

برخی از تحلیلگران افزایش بهای گاز را ناشی از جنجال های جاری درباره پروژه نورد استریم ۲ روسیه می دانند.

وزیر امور اقتصادی آلمان شنبه هفته گذشته هشدار داد که خط لوله گاز نورد استریم ۲ در صورت حمله مسکو به اوکراین با «تبعات جدی» مواجه خواهد شد.

منتقدان این پروژه گازی می گویند این طرح وابستگی اروپا به گاز روسیه را افزایش می دهد و اوکراین آن را یک اسلحه ژئوپلتیکی توصیف کرده است.

بحران گاز در اروپا، تقاضای شدید گاز طبیعی در فصل زمستان و تشدید تدریجی تنش های ژئوپلتیکی بین روسیه به عنوان عرضه کننده اصلی گاز طبیعی و کشورهای مصرف کننده باعث شده  افزایش قیمت گاز طبیعی در انگلیس و اروپا رکورد تازه ای را ثبت کند.

یک سوم از مجموعه گاز طبیعی اروپا از روسیه تامین می شود و شرکت گازپروم سالانه تا ۱۳۰ میلیارد مترمکعب گاز به بازارهای اروپایی صادر می کند. 

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز