سفیر اتریش: علاقه مند به گسترش تعامل با اندیشمندان ایرانی هستیم

۱۴۰۰/۱۰/۲۹ - ۱۲:۰۷:۲۷
کد خبر: ۱۲۸۸۱۵۴
سفیر اتریش در تهران با تاکید بر اینکه تعامل فرهنگی با سایر کشورها از اهداف و اولویت‌های سیاست خارجی کشورش است، گفت: این تعامل را محدود به برگزاری نمایشگاه آثار «اتو واگنر» نخواهیم کرد، بلکه علاقه‌مند به گسترش تعامل با مهندسان ، دانشمندان و فعالان یزد و ایران هستیم.

به گزارش برنا از  روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد؛ «ولف دیتریش هایم» در دیدار با رییس این سازمان افزود: «اوتو واگنر» معمار برجسته کشورش علاوه بر زیباشناختی، نگاه نوینی به معماری داشت و بستر خوبی برای گذر و ایام نوین شهری فراهم کرده بود.

وی اظهارکرد: این نگاه در حوزه حمل و نقل و ساخت و ساز شهری تاثیرگذارتر بود که باعث شد، بعد از جنگ جهانی اول علاوه بر پیشگیری از گسترش حاشیه نشینی شهری، جمعیت زیادی را از فقر و بهداشت نامناسب نجات دهد.

دیرتیش هایم با بیان اینکه وسعت امروز شهر وین پایتخت کشورش با ۱۰۰ سال گذشته برابری می‌کند، اظهارکرد: با این حال این شهر در حوزه حمل و نقل و تامین آب و ایجاد شبکه فاضلاب برای یک شهر با وسعت و جمعیت بیشتری طراحی شد.

وی مسیر ۱۰۰ کیلومتری انتقال آب به وین در ۱۵۰ سال قبل را یکی از مشترکات این شهر با یزد برشمرد و گفت: مشخصه هایی که باعث تحول و پیشرفت در حوزه گردشگری اتریش در چندین دهه گذشته شد، و سرمایه گذاری هنگفت در ایجاد زیرساخت های فرهنگی از جمله موزه ها ، محل تعامل و برخورد شهروندان بود.

سفیر اتریش در تهران در ادامه با بیان اینکه آگاهی و احساس مسئولیت یزدی‌ها در رسیدگی به بافت تاریخی شهر کاملا مشهود است، گفت: در یزد تعادل خوبی بین توسعه شهری، حفظ و مرمت بناهای تاریخی برقرار شده است.

دیتریش هایم دیروز( سه شنبه) وارد یزد شد و از بخش های مختلف کتابخانه مرکزی این شهر دیدن کرد.

همچنین به گفته رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد زمینه انتقال تجربه میان شهرهای وین و یزد در حوزه صنعت ساختمان فراهم است.

مجتبی فرهمند اظهارکرد: یزد به عنوان تنها شهر ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است،روابط فرهنگی و انتقال تجربه با اتریش خصوصاً در بخش حفاظت از شهرهای تاریخی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی از برگزاری رویدادهای فرهنگی به عنوان یکی از اصلی ترین محورهای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی نام برد و افزود: برای اینکه برگزاری نمایشگاه «اتوواگنر» می تواند شروع خوبی برای ارتباط فرهنگی بین ایران و اتریش باشد ، این سازمان‌ با تمامی توان این رویداد فرهنگی را با همکاری سفارت اتریش برگزار می کند.

وی رابطه توسعه شهری و حفاظت از میراث جهانی را یکی از چالش های مهم شهر یزد برشمرد و گفت: از این رو انتقال تجربه موفق شهر وین در برقراری رابطه توسعه و حفاظت از بافت های تاریخی و محله های قدیمی و توسعه فضاهای فرهنگی همچون موزه ها و فضاهای تعاملی فرهنگی می‌تواند باعث پیشرفت اهداف حفاظت‌ شهر یزد باشد.

فرهمند با اشاره به اهمیت ارتباط سازمان های غیردولتی بخش مهندسی ایران و اتریش یادآور شد: صنعت ساختمان بخشی از چرخش مالی ایران را تشکیل می‌ دهد که اهمیت این موضوع با تصمیم دولت برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی  برای اقشار کم درآمد و سهم ۶۰ هزار واحدی برای استان یزد بیش از پیش نمایان می شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد اضافه کرد: ساخت ارزان و سریع این واحدها مورد تاکید مسئولان کشورش قرار دارد، تجربه اتریش در صنعتی سازی و اجرای سازه های پیش ساخته می‌تواند راهگشای مجریان این پروژه بزرگ باشد.

وی با اشاره به معرفی یزد به عنوان پایتخت شهرهای پایدار جهان گفت: یزدی ها درگذشته در تعامل با طبیعت اطراف خود و استفاده از تکنیک‌ های قنات، بادگیر و خانه های حیاط مرکزی، کنترل انرژی در ساخت و سازهای شهری را مدنظر داشتند.

وی در  ادامه توضیح داد: اما به دلیل کمبود منابع انرژی باید تا سال آینده برای تمامی ساختمان ها برچسب مصرف انرژی تعریف کنیم که تجربه اتریش به عنوان کشور پیشرو در کنترل مصرف انرژی می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد.

 وی با بیان اینکه یکی از وجوه مشترک بین شهرهای یزد و وین، مرمت بناهای تاریخی است، گفت: هر چند سبک معماری یزد و شهرهای اتریش متفاوت، ولی اصول حفاظت کاملاً به یکدیگر نزدیک است و به همین دلیل می توان انتقال متقابل تجربه را در دستور کار قرار داد.

وی از مصالح ساختمانی به ویژه کاشی و سرامیک به عنوان یکی از سرفصل‌های مبادله تجاری آینده یزد و اتریش یادکرد و افزود: آماده پذیرش خدمات مهندسی و فناوری ساخت از اتریش برای ارتقای بهره‌وری صنعت ساختمان در یزد هستیم.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز