فرانسه و تکرار مواضع غیرمفید در روند مذاکرات وین

۱۴۰۰/۱۰/۲۹ - ۱۳:۱۴:۵۸
کد خبر: ۱۲۸۸۲۰۲
فرانسه و تکرار مواضع غیرمفید در روند مذاکرات وین
در شرایطی که روند مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین به اذعان مقامات، دیپلمات های و هیات های مذاکره کننده شرقی و غربی مسیر پیشرفت را طی می کند، یک دیپلمات فرانسوی با ابراز نگرانی از «کندی» روند مذاکرات و نشانه رفتن انگشت اتهام بسوی ایران، بار دیگر موضع غیرمفید الیزه را تکرار کرد.

به گزارش برنا، «اریک دانون» سفیر فرانسه در سرزمین های اشغالی در مصاحبه ای با رسانه صهیونیستی تایمز اسرائیل، ادعای «ژان ایو لو دریان» وزیر امور خارجه کشورش را مبنی بر کُند بودن روند مذاکرات تکرار کرد.

دانون بدون اشاره به این که مواضع غیرمنطقی برخی طرفهای مقابل ایران در این مذاکرات در قبال خواسته منطقی ایران برای لغو تحریم ها و تضمین آمریکا برای تکرار نشدن قانون شکنی های گذشته در قبال توافق هسته ای، عامل اصلی کندی روند گفت و گوها است، گفت: روند مذاکرات سرعت لاکپشتی دارد.

وی با نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی ایران، ادعا کرد ایران از این روند کند به نفع توسعه صنعت هسته ای خود و رسیدن به آستانه دستیابی به سلاح هسته ای بهره می برد.

دانون مدعی شد فرانسه به همراه اتحادیهٔ اروپا و دیگر جوانب درگیر به هر تلاشی در مذاکرات جاری دست زده تا قراردادی حاصل آید که مانع از تبدیل ایران به کشوری در آستانه هسته ای شدن شود .

وی ادعا کرد: زمان می گذرد و با گذشت هر روز، شانس یافتن تدبیری در راستای منافع تمام جوانب، به قهقرا می رود.

لودریان هفته پیش بدون اشاره به اینکه چه عواملی باعث شده تا مذاکرات وین هنوز به نتیجه مطلوب نرسد، افزود: پیشرفت می توانست در اواخر ماه گذشته میلادی (دسامبر) حاصل شود و ما هنوز با مرحله به پایانی و نتیجه گیری  مذاکرات فاصله داریم.

این در حالی است که برخی منابع غربی به حصول پیشرفت هایی در مذاکرات اذعان دارند. در تازه ترین مورد روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» روز دوشنبه نوشت که نشانه‌هایی از پیشرفت در مذاکرات وین وجود دارد و ایران خواستار ضمانت قانونی برای عدم خروج دوباره آمریکا از برجام شده است.

سفیر فرانسه در سرزمین های اشغالی در اظهاراتی مداخله جویانه نیز عنوان کرد: فرانسه مصمم است به تحرکات ایران در منطقه نیز بپردازد.

تایمز اسرائیل در گزارش خود از این مصاحبه اذعان کرد: قرارداد ۲۰۱۵ که اکنون در وین به بحث گذاشته شده، منحصراً به برنامه هسته ای ایران می پردازد. هدف اصلی مذکرات بازگرداندن ایالات متحده به قرارداد، رفع تحریم ها، و نیز بازگرداندن ایران به رعایت کامل شروط قرارداد است. تهران به دنبال تضمین تسهیل تحریم ها و نیز ضمانتی بر آن است که واشنگتن بار دیگر از قرارداد خارج نشود.

بر پایه این گزارش، شش هفته پس از دیدار در پاریس، هفتهٔ گذشته یائیر لپید وزیر خارجهٔ رژیم صهیونیستی در گفتگویی که بسیار بیش از زمان تعیین شده بطول انجامید، با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در مورد مذاکرات وین و روابط دو جانبه صحبت کرد.

دانون که در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد «تعهد فرانسه به امنیت اسرائیل همچنان قاطع خواهد ماند» همانند سکوت همیشگی غرب در قبال رژیم صهیونیستی هیچ اشاره ای به زرادخانه هسته ای این رژیم اشغالگر نکرد.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز