واکنش رسانه‌های آمریکا به سفر آیت‌الله رئیسی به روسیه

۱۴۰۰/۱۱/۰۲ - ۰۵:۲۳:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۸۸۶۲
واکنش رسانه‌های آمریکا به سفر آیت‌الله رئیسی به روسیه
دیدار آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مسکو در رسانه های آمریکا نیز بازتاب داشت.

به گزارش برنا،‌ خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس در اینباره نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه میزبان همتای ایرانی خود بود.

در آغاز گفت و گوها، پوتین به رئیسی گفت که علاقه مند به گفت و گو در مورد نگرانی های مشترک روسیه و ایران  در مورد وضعیت افغانستان است.

رییس جمهوری ایران نیز گفت که ایران مایل به گسترش همکاری با روسیه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، دفاعی و امنیتی و اکتشافات فضایی است.

ماه گذشته، ایران یک ماهواره به فضا پرتاب کرد. این اقدامی برای نشان دادن توانایی رو به رشد فناوری ایران در میان مذاکرات هسته ای این کشور انجام می شود.

تارنمای روزنامه واشنگتن تایمز نیز نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه میزبان همتای ایرانی خود بود. وی از همکاری دو کشور در زمینه بحران سوریه و سایر مسائل بین المللی قدردانی کرد.

روسیه و ایران از بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، حمایت کرده اند و به دولت او کمک کرده اند تا در جنگ پیروز شود.

مسکو  سعی کرده است در روابط خود با ایران و اسرائیل تعادل ایجاد کند و روابط  با آنها را گسترش دهد.

روسیه همچنین به طور فعال در گفت و گوهای بین المللی با هدف احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ ایران با قدرت های جهانی حضور داشته است.

آمریکا در سال ۲۰۱۸ در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت این کشور، از این توافق خارج شد، در حالی که جو بایدن رئیس جمهوری کنونی آمریکا اعلام کرده است قصد دارد دوباره وارد این توافق شود.

شبکه خبری "ای بی سی نیوز" نیز در مطلبی مشابه به سفر آیت الله رئیسی به روسیه پرداخت و اعلام کرد که هر دو طرف بر گسترش روابط دو جانبه تاکید کردند.

بر اساس این گزارش، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه میزبان همتای ایرانی خود بود و از همکاری دو کشور در زمینه مسائل بین المللی از جمله بحران سوریه قدردانی کرد.

روزنامه نیویورک تایمز نیز درباره دیدار آیت الله رئیسی و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری ایران و روسیه نوشت: این دیدار نمایش وحدت دو کشور در مقابل آمریکا بود.

این روزنامه آمریکایی نوشت: رئیس جمهوری ایران در دیدار با پوتین در روز چهارشنبه به همتای روس خود یادآوری کرد که تهران در ۴۰ سال گذشته در مقابل آمریکا ایستادگی کرده است.

رئیس جمهوری ایران همچنین در یک نطق تلویزیونی گفت اکنون که رویارویی روسیه با آمریکا عمیق تر شده است دو کشور باید با همکاری بیشتری قدرت را از آمریکا بگیرند.

 این دیدار نمایش ژئوپلتیکی در کرملین در یک برهه حساس برای واشنگتن و مخالفان این کشور بوده است.

سفر دو روزه رئیسی به مسکو که از روز چهارشنبه آغاز شده تحکیم روابط دو کشور در کنار چین در مقابل یک دشمن مشترک یعنی آمریکا را هدف قرار می دهد.

وزیر خارجه ایران تاکید کرده که رئیسان جمهوری دو کشور درباره «چارچوب» افزایش همکاری های اقتصادی و نظامی تاکید کردند.

این رسانه با اشاره به اختلافات روسیه و غرب درباره حوزه نفوذ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خاطرنشان کرد در رزمایش دریایی آینده با مشارکت روسیه و ایران و چین، به نظر می رسد کرملین قصد دارد این پیام را ارسال کند که همچنان به توسعه روابط جدیدی ادامه می دهد.

ایران نیز این پیام را ارسال می کند که اگر تحریم های غرب برداشته نشوند، این کشور گزینه های دیگری نیز دارد.

یک کارشناس مسائل بین المللی روس گفت: مقام های روسیه در سال های اخیر با مواضع ضد غربی مقام های ایرانی همسو شده اند و رئیس جمهوری ایران نسبت به روابط نزدیک تر با روسیه ابراز تمایل کرده است.

مقام های ایرانی می گویند توافق ۲۰ ساله ای که پوتین و رئیسی درباره آن مذاکره کرده اند بر روی انتقال فناوری از سوی روسیه، همکاری ها دفاعی و همکاری روسیه در بخش انرژی ایران است.

در روسیه، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که چشم انداز افزایش همکاری های دفاعی روسیه و دیگر کشورهای مخالف آمریکا اهرم فشار این کشور بر واشنگتن را افزایش می دهد.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز