وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با روزنامه «فایننشال‌ تایمز»

کنگره درباره تعهدات آمریکا به برجام، بیانیه سیاسی صادر کند

۱۴۰۰/۱۱/۲۷ - ۰۹:۱۸:۱۸
کد خبر: ۱۲۹۸۸۶۵
کنگره درباره تعهدات آمریکا به برجام، بیانیه سیاسی صادر کند
گفت کنگره آمریکا باید در خصوص تعهدات واشنگتن در قبال برجام و بازگشت به این توافق هسته‌ای، «بیانیه سیاسی» صادر کند.

به گزارش برنا، روزنامه «فایننشال‌ تایمز» نوشته وزیر امور خارجه ایران به مذاکره‌کنندگان ارشد این کشور گفته به طرف‌های غربی پیشنهاد دهند «پارلمان‌هایشان یا رؤسای پارلمانی آن‌ها از جمله کنگره آمریکا به شکل یک بیانیه سیاسی، تعهدات خود را در قبال توافق و بازگشت به اجرای برجام اعلام کنند».

امیرعبداللهیان به این رسانه انگلیسی گفته است: تعهدات ایران به شفافی یک فرمول ریاضی است. آن‌چه که ما قرار است انجام دهیم و نحوه راستی‌آزمایی این اقدامات از طریق آژانس کاملاً روشن است. بنابراین طرف مقابل نمی‌تواند هیچ نگرانی داشته باشد اما در وهله اول ما درباره تضمین‌ها همچنان نگرانیم.تهران خواهان لغو تمامی تحریم‌هایی است که در دوران ترامپ وضع شد. اصولاً، افکار عمومی در ایران نمی‌تواند حرف‌های رئیس یک دولت را به عنوان یک تضمین بپذیرد، چه رسد به آمریکا که از برجام خارج شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرده است: ایران می‌خواهد مذاکرات به «لغو کامل» تحریم‌ها منجر شود. چالش این‌جاست که دولت بایدن تنها مایل به حذف تحریم‌های اقتصادی است که در دوران ترامپ علیه ایران تحمیل شده است.این چیزی نیست که ما به‌دنبال آن هستیم. تحریم‌های یکجانبه و ناعادلانه ترامپ  علیه شرکت‌های حقیقی و حقوقی در ایران تحت برخی اتهامات چون برنامه موشکی، موضوعات منطقه‌ای یا حقوق‌بشری غیرقابل قبول است. این یکی از چالش‌های باقیمانده در میز مذاکرات است.

امیرعبداللهیان گفت: مقام‌های آمریکایی «پیام‌های زیادی» برای مذاکرات مستقیم با ایران ارسال کرده‌اند اما ایران تمامی این پیشنهادات را رد کرده است.اگر چشم‌انداز روشن و امیدوارکننده‌ای برای دستیابی به یک توافق خوب با تضمین‌های پایدار پیش روی خود نداشته باشیم، آماده ورود به روند مذاکرات مستقیم با آمریکا نیستیم.اگر نیت آمریکا واقعی است، قبل از انجام هرگونه گفت‌وگو و تماس مستقیم باید گام‌های عملی و ملموسی بردارد که می‌تواند شامل آزاد کردن میلیاردها دلار درآمد فروش نفت ایران باشد که در بانک‌های مرکزی خارجی گیر کرده است.در مجموع ما خوشبین هستیم. ما از یک توافق خوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن استقبال می‌کنیم اما این توافق باید از حقوق مردم ایران حمایت کند.

انتهای پیام/ 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز