کریمی قدوسی در گفت‌وگو با برنا

شورای عالی امنیت ملی برای دولت، ۱۳خط قرمز را در مذاکرات اعلام کرد/ از توافق احتمالی در چارچوب برجام دفاع می‌کنم

۱۴۰۰/۱۲/۰۱ - ۰۵:۲۲:۲۴
کد خبر: ۱۳۰۰۱۰۶
شورای عالی امنیت ملی برای دولت، ۱۳خط قرمز را در مذاکرات اعلام کرد/ از توافق احتمالی در چارچوب برجام دفاع می‌کنم
کریمی قدوسی گفت: من از افرادی هستم که از هشت سال قبل پیگیر مذاکرات بودم و اکنون هم در جلسات با وزیر خارجه و آقای باقری کنی حمایت جدی از مذاکرات کرده ام و از توافق احتمالی در چارچوب برجام دفاع می‌کنم.

«جواد کریمی قدوسی» نماینده مردم مشهد در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با "آخرین خبر ها از مذاکرات وین" گفت:  دبیرخانه شورای امنیت ملی در بحث مذاکرات برای دولت سیزدهم، ۱۳خط قرمز را اعلام کرد. این خطوط قرمز در برگیرنده منافع ملت ایران و متوجه به عهدشکنی آمریکایی ها واروپایی ها است و همچنین سابقه مذاکرات و آنچه که در مذاکرات می خواهند به آن برسند را شامل می‌شود،  اینها موضوعات حکیمانه و منصفانه ایران بر مبنای حفظ منافع ملی  و لغو تحریمها است، ایران با صداقت هر چه تمام به میز مذاکره برگشت و دو دور مذاکره وین هفت و هشت را به  انجام رساند. 

وی در ادامه گفت: موضع گیری های دبیر شورای امنیت ملی حاکی از آن است که امریکا حاضر نیست اعلام کند اگر وارد توافق شد دوباره از توافق خارج نشود و اگر تحریمها برداشته شد دوباره این تحریمها بازنگردند و همچنین اگر به تعهداتشان پایبند شدند مجدد زیر تعهدات خود در مسائل مختلف نزنند و تضمین بدهند. این حداقل های منصفانه ای است که هر منطقی در سطح جهان آن را می پذیرد. ظاهرا در این موضوعات، مذاکرات به مشکلاتی برخورده و اگر اروپایی ها سر تسلیم خاضعانه در برابر یک منطق نظام بین الملل فرود نیاورند قطعا تیم مذاکره برخواهد گشت ومسئولیت شکست این مذاکرات هم به عهده اروپایی ها وآمریکایی ها خواهد بود.

کریمی قدوسی در رابطه با خواسته های فرا برجامی طرفین مذاکره کننده مطرح کرد: آمریکا و اروپا باید اقداماتی که در گذشته مرتکب شده اند را اصلاح کنند و پس از آن ادعای دیگری داشته باشند، این زیاده خواهی مصداق ضرب المثل موش به سوراخ نمی‌رفت ولی به دم خود جارو می بست است. آمریکا قبل از عهد شکنی خود، حق بیان چنین خواسته هایی را نداشت، در شرایط کنونی که اصلا خواسته ای را نباید به زبان بیاورد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: یکی از سیاست های حکیمانه این دور از مذاکره، توجه به حداکثری های داخلی است، آنچه که ما باید در کشور خود بزرگ کنیم همان چیزی است که بزرگ است مثل توان داخلی مثل قدرت اقتصادی و ارتباط با همسایگان و آن چیزی که کوچک است باید در حد خود و به وزن خود به آن نگاه کنیم که  از جمله آن مذاکرات است. خوشبختانه در این مرحله رسانه ملی و تیم مذاکره کننده و دبیرخانه شورای امنیت ملی به مسئله رسانه و عدم ارتباط  دادن آن به افکار عمومی خوب عمل کرده اند و  در حد ضرورت اطلاعات در اختیار مردم قرار گرفت و  هیچ گاه تیتر یک رسانه ملی، رفت و آمد تیم مذاکره کننده نبود که این اقدامی بسیار حکیمانه است. در صورت عدم توافق در وین قطعا هیچ تغییری در مسائل داخلی ما ایجاد نخواهد شد و با  سیاست های جدیدی که اجرا می شود بنا را بر این گذاشتیم که تحریمها لغو نمیشود،زیرا مقام معظم رهبری هم چند سال قبل تاکیدشان همین بود که دولت ها برنامه را بر این بگذارند که با تحریمها باید کشور را اداره کنند.

وی در همین راستا ادامه داد: خوشبختانه امروز تحریم هایی همچون تحریم نفتی بطور کامل خنثی شده است. بنابراین بار دیگر انسجام داخلی و وحدت ملی ما افزایش پیدا خواهد کرد و مردم سپاسگزار تیم مذاکره کننده هستند زیرا حاضر نشدند منافع ملی را فدای یک توافق شکننده دیگری کنند که یک بار از این سوراخ گزیده شده ایم. 

نماینده مردم مشهد و کلات بیان کرد:  در حال حاضر ادامه رشد و بالندگی صنعت هسته ای صد در صد به نفع افتصاد کشور و توان تولیدی تمام می شود، بیش از آنچه که رفع تحریمها بخواهد مشکل اقتصادی را حل کند همین قدرت فناوری هسته ای بخصوص در تولید انرژی و دیگر فناوری ها به فریاد آینده جوانان این کشور خواهد رسید . باید طبق چهارچوب  اقدامات توافقات هسته ای این صنعت را ارتقاء دهیم. 

وی در پایان افزود: من از افرادی هستم که از هشت سال قبل پیگیر مذاکرات بودم و اکنون هم  در جلساتی با وزیر خارجه و آقای باقری کنی حمایت جدی از مذاکرات کرده ام و از توافق احتمالی در چارچوب برجام دفاع میکنم. البته در آخرین جلسه به آقای باقری کنی گفتم که آنچه که شما ممکن است بر سر آن به توافق برسید، در واقع همه دورها را داریم می دهیم و باز یک آبنبات می گیریم، ولی خب  این راه ها طیق چارچوب برجام است و تیم مذاکره کننده ما مجاز نبوده که برجام را کنار بگذارد و یک مذاکره جدیدی را پی ریزی کند. اگر در همان چارچوب با همان سه تضمین که اروپایی ها باید بدهند، توافقی حاصل شود، قابل تقدیر است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز