مولود چاووش اغلو

توافق با ایران به نفع همه است

۱۴۰۰/۱۲/۲۳ - ۰۹:۱۵:۳۶
کد خبر: ۱۳۰۹۳۱۶
توافق با ایران به نفع همه است
وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد که حصول توافق کامل در مذاکرات هسته‌ای ایران به نفع تمامی طرف‌ها خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری برنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در نشست خبری پایانی مجمع دیپلماسی آنتالیا در پاسخ به سئوالات خبرنگاران در رابطه با وضعیت اخیر مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۴ در وین گفت: ماه گذشته احتمال توافق در مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۴ حدود ۹۵ درصد بود که تا هفته پیش از مجمع دیپلماسی آنتالیا به ۹۹ درصد رسید. اما گفته می‌شود روسیه رویکرد منفی در پیش‌ گرفته است.

چاووش‌اوغلو تاکید کرد: امیدواریم که این رویکرد ادامه نیابد در صورت حصول توافق، این موضوع به نفع تمامی طرف‌ها از جمله روسیه خواهد بود. امیدواریم توافق به‌طور کامل حاصل شود.

چاووش‌اوغلو در ارتباط با دعوت از امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان برای شرکت در این مجمع گفت: افغانستان نیاز دارد، مسائل خود را به جهانیان اعلام کند. ما به همین منظور از آن‌ها برای حضور در این مجمع دعوت کردیم.

وزیر امور خارجه ترکیه در خصوص تلاش‌های حکومت افغانستان برای به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه جهانی گفت: یک بخش نیازهای افغانستان مربوط به کمک‌های بشری است. اما بخش دیگر آن به مسائل دیگر ارتباط دارد. حکومت افغانستان باید در زمینه درخواست‌ به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه‌ جهانی گام‌های لازم را بردارد. برخی وعده‌ها داده شده که هنوز عملی نشده‌اند.

چاووش‌اوغلو در ارتباط با رویکرد آنکارا برای به رسمیت شناختن حکومت جدید افغانستان گفت: ما برای به رسمیت شناختن دولت طالبان عجله‌ای نداریم. چرا که مانند همه دنیا می‌خواهیم اقدامات آنان را زیر نظر داشته باشیم.

وزیر امور خارجه ترکیه در خصوص عادی‌سازی روابط با ارمنستان گفت: ما در حال حاضر در برخی از ساز وکارهای سه و چهارجانبه در خصوص منطقه قفقاز جنوبی حضور داریم، تمایل داریم که ارمنستان نیز در صورت درخواست وارد این مکانیزم‌ها شود.

وی با اشاره به دیدار اخیر خود با آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا گفت: در این دیدار در مورد درخواست دو طرف برای عادی‌سازی و گسترش روابط صحبت کردیم.

چاووش‌اوغلو در خصوص آغاز مذاکرات صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: در نشست با وزیر امور خارجه ارمنستان بر لزوم پذیرش طرح پیشنهادی آذربایجان برای صلح توسط ایروان تاکید کردیم. وزیر امور خارجه ارمنستان هم اعلام کرد که خواستار آغاز مذاکرات صلح با آذربایجان هستند.

وی با بیان این که نیازی به حضور طرف ثالث برای آغاز مذاکرات دو کشور وجود ندارد، گفت: مذاکرات صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان باید صرفا با حضور نمایندگان دو کشور انجام بگیرد. ما هم در صورت نیاز مشارکت لازم را انجام می‌دهیم.

چاووش‌اوغلو همچنین در ادامه با اشاره به تمایل برخی از کشورهای غربی در خصوص تحریم روسیه توسط ترکیه گفت: رویکرد ترکیه نسبت به تحریم‌ها علیه روسیه تغییر نکرده است.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به این که از دوازه فوریه پیش از آغاز حملات روسیه به اوکراین و جنگ بین دو کشور روند تخلیه شهروندان ترکیه از اوکراین آغاز شده است، گفت: تاکنون حدود ۱۵ هزار شهروند ترکیه از این کشور تخلیه شدند.

انتخای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز