گفت و گوی وزرای خارجه آذربایجان- ارمنستان در خصوص توافق نامه صلح

۱۴۰۱/۰۲/۰۵ - ۱۳:۵۷:۵۹
کد خبر: ۱۳۲۲۴۹۵
رسانه‌های جمهوری آذربایجان از گفت و گوی تلفنی وزیر خارجه این کشور با همتای ارمنستانی خود برای از سرگیری فوری نشست کمیسیون مشترک مرزی و کارگروه کار بر روی توافق نامه صلح خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری برنا، سایت اینترنتی «قفقاز اینفو - Qafqazinfo» جمهوری آذربایجان به نقل از وزارت خارجه این کشور گزارش کرد: «جیحون بایراموف - Ceyhun Bayramov» وزیر امور خارجه آذربایجان و «آرارات میرزویان - Ararat Mirzoyan» وزیر امور خارجه ارمنستان در گفت وگوی تلفنی در ادامه توافق‌های صورت گرفته در سطح سران دو کشور با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، وزرای خارجه دو کشور در این گفت وگو تلفنی درباره عوامل تعیین کننده در گفت وگوهای پیشین شرکت کنندگان در کمیسیون مشترک مرزی به توافق رسیدند.
در این گفت و گوی تلفنی مقرر شد تا در آینده نزدیک نشست‌های کمیسیون مشترک مرزی و همچنین کارگروهی برای توسعه توافقنامه صلح میان طرفین برگزار شود.
بر این اساس، وزرای خارجه دو کشور همچنین در خصوص روند مشارکت پیش بینی شده برای تعیین مرزها و نیز تداوم اقدام‌های بشردوستانه تبادل نظر کردند.
بیستم فروردین(نهم آوریل)، دولت جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای رسمی از گفت وگوی تلفنی و تبادل نظر الهام علی‌اف رییس جمهور این کشور با همتای ارمنی خود در خصوص روابط ارمنستان و آذربایجان خبر داد.
بنا بر اعلام دولت باکو، همچنین روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره طرح صلح و به رسمیت شناختن تمامیت ارضی یکدیگر به توافق رسیده‌اند.
الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان گفت که ارمنستان سند ارائه شده از سوی این کشور را برای عادی سازی روابط دوجانبه پذیرفته است.
دو طرف درباره ایجاد یک کارگروه برای تهیه توافقنامه صلح، تشکیل کمیسیون تعیین حدود مرزها و همچنین فعالیت یک گروه کاری در مورد مسائل حمل و نقل با مشارکت آذربایجان، روسیه و ارمنستان بحث و تبادل نظر کردند.
روسای جمهور کشورهای آذربایجان و ارمنستان همچنین درباره نتایج مذاکرات ششم آوریل (۱۷ فروردین) با حضور نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در بروکسل صحبت کردند.
آذربایجان پیش از این طرحی پیشنهادی برای مقامات ارمنستان ارسال کرده بود که خواستار به رسمیت شناختن متقابل حاکمیت، تمامیت ارضی، نقض ناپذیری مرزهای بین المللی و استقلال سیاسی یکدیگر است.
روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان از سال ۱۹۹۱ زمانی که ارتش ارمنستان منطقه کوهستانی قره‌باغ را اشغال کرد، وارد تنش شدید سیاسی و نظامی شد.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز