خطیب زاده: رئیس‌جمهور به یکی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس و وزیر خارجه به امارات می‌روند

۱۴۰۱/۰۲/۲۶ - ۱۱:۱۲:۲۰
کد خبر: ۱۳۲۹۴۹۶
خطیب زاده: رئیس‌جمهور به یکی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس و وزیر خارجه به امارات می‌روند
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رئیسی عازم به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است و برای وزیر خارجه نیز امروز سفری به امارات تنظیم شده است که اینها حاکی از سیاست همسایگی دولت است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ سعید خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران که امروز دوشنبه در وزارت امور خارجه برگزار شد، در مورد سفر انریکه مورا به تهران و تحرکات رژیم صهیونیستی گفت: هر زمانی که که ابتکاری در حوزه دیپلماسی انجام می‌شود رژیم جعلی اشغالگر قدس، تحرکات جدی را بر ضد دیپلماسی انجام می‌دهد و این موضوع چیز جدیدی نیست. 

وی افزود: امیرعبداللهیان و بورل در تماس تلفنی با یکدیگر توافق کردند تا تماس‌ها به صورت حضوری انجام شود و مذاکرات بسیار جدی و معطوف و همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران برگزار شد و چند دور گفت‌وگوهای طولانی با باقری داشت. برخی راه‌حل‌هایی که پیشنهاد شد و  قرار شد، اگر آمریکا به این پیشنهادها پاسخ دهد ما در موقعیتی قرار می‌گیریم که همه طرف‌ها برای انجام توافق به وین برگردند.

خطیب‌زاده تاکید کرد: اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را اعلام کند می‌توانیم گام مهمی در این زمینه برداریم. اقای مورا در سفرش به تهران با دستور کار مشخص وارد شدند. بعضا هم صحبتهایی از واشنگتن شنیده میشود که جملات نخ نمای خودشان را مطرح می‌کنند. ایران همواره خواستار حقوق قانونی خود است و باید تمامی بخش‌ها و فشارهای حداکثری که دولت ترامپ گذاشته و این پیچ و مهره ها باز شود. 

نقش روسیه در مذاکرات وین، سازنده بود

خطیب زاده در خصوص پرونده اسدالله اسدی اظهار داشت: متاسفانه یک دیپلمات ایران بر خلاف مقررات و قوانین بین المللی توسط دولت بلژیک دستگیری شده است. نادیده گرفتن حقوق بشری بر علیه هر کسی اعمال شود زشت است. ایران از مجاری دوجانبه و مجاری خاص خودش پیگیری کرده و ترجیح این بوده از همین مسیر حل شود. البته حل این موضوع از طریق مجامع حقوق بشری در دستور کار قرار گرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: آقای  مورا در سفر به ایران با دستور کار مشخص وارد شدند. مذاکرات با ابتکارات خاص ایران همراه بود، که از ابتدا ایران چندین مرتبه این ابتکارات را انجام داده تا خلا ابتکار آمریکا را جبران کند. آن‌چه ایران خواسته است تمام حقوق خودش است و چیزی بیشتر از قطعنامه ۲۲۳۱ نخواسته است و هر جا از اول آمریکا نخواسته توافق کند. یک برچسب فرابرجامی زده است. آمریکا یک‌بار تصمیم بگیرد که می‌خواهد در میراث آقای بایدن بماند یا راه جدیدی در پیش بگیرد.

خطیب‌زاده در خصوص پرونده احمدرضا جلالی گفت: آقای جلالی ۳ سال قبل دستگیر شده و همکاری نزدیک با موساد داشته که باعث خسارت‌های جانی برای دانشمندان ما شده است. وضعیت روشن است و قابل گروگیری نیست حکم آن مشخص است و قوه قضاییه آن را پیگیری می‌کند. این سیاست شناخته شده انگلیس و سوئد است و به جای اعلام مواضع به صورت روشن، هشدارهای سفری می‌دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: مذاکرات در مسیر درستی حرکت کرده و ابتکارات خوبی در پیش گرفته شده است. آمریکا تصمیم سیاسی بگیرد. 

وی  اظهار داشت: استقبال طرف ترکیه‌ای برای همکاری و حل مسائل محیط زیست را به فال نیک می‌گیرم و سعی می‌کنیم یک قدم مشترک درست از این همکاری برای منطقه ایجاد کنیم.

خطیب زاده گفت: آقای دکتر رئیسی عازم به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است. برنامه‌های منطقه‌ای رئیسی با قوت در حال پیگیری است و همه این‌ها حاکی از سیاست همسایگی دولت است.

وی ادامه داد: من به ملت دوست امارات تسلیت می‌گویم و امیدوار هستم رئیس جدید کشور امارات برای این کشور شکوفایی همراه با آینده‌ای بهتر و پیام ‌آور صلح و دوستی باشد. برای وزیر خارجه نیز امروز، سفری به کشور امارات تنظیم شده است.

وی در خصوص شهادت ابوعاقله و رفتار کشورها به صورت گزینشی برای حقوق بشر گفت : کسانی که ادعای حقوق بشر دارند، در شرایط مبتذل‌تر از این مفهوم برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند. نمونه آن شهادت شیرین ابوعاقله بود و شاهد بودیم این رژیم سفاک به تشییع این شهیده هم رحم نکرد.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: ایران و آذربایجان تلاش کردند از این سوءتفاهم‌هایی که در رسانه‌ها شده و یا نقل قول می‌شود، عبور کنند. ایران تلاش کرده همواره برخی از اشتباهات که از طرف همسایه‌ها صورت می‌گیرد را برادرانه اصلاح کند.

وی در خصوص تغییر نگاه ایران به طالبان گفت: سفرهای بین ایران و شخصیت های افغانستانی و حتی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به طور معمول انجام می شود و چیز جدیدی نیست . موضع جمهوری اسلامی ایران یک موضع اصولی و مبتنی بر واقعیت های افغاستان و اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

خطیب زاده تاکید کرد: ما بارها اعلام کرده ایم که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان مسؤولیت قطعی برای تامین امنیت در داخل افغانستان و این‌که گروه‌های تروریستی تهدیدی علیه همسایگان نباشد دارد و تلاش کند که به سمت تشکیل دولت فراگیر و همه شمول در افغانستان برود. و این موضع ماست که در طی ماه های گذشته پیگیری شده است. ما درباره همه مردم افغانستان به شمول همه اقوام و گروه ها جدی هستیم و نگران وضعیت آنها هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص حق‌آبه هیرمند، گفت: از دو منظر می‌توانم پاسخ دهم، یکی از منظر حاکمیتی است که من از این منظر عنوان می‌کنم و بعد دیگر هم بعد توجه به شرایط اقلیمی منطقه غرب آسیاست که از فقدان استانداردهای محیط زیستی رنج می‌برد.موضوع محیط زیست موضوعی است که همه مشترکا در این منطقه باید به آن توجه کنند. تلاش می کنیم تیر ماه میزبان وزرای محیط زیست کشورهای منطقه در تهران باشیم و درباره محیط زیست و ریزگردها و موضوع آب صحبت کنیم.

خطیب زاده در پاسخ به خبرنگار برنا در خصوص دیپلماسی ورزشی جام‌جهانی ۲۰۲۲ گفت: وزارت امور خارجه تلاش کرده است، در کنار وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال بوده و در راه رسیدن به موفقیت این مجوعه‌ها را کمک کند. یکی دو روز قبل هم من و سرپرست تیم ملی یک دیدار کوتاهی را داشتیم. پیشنهادات وزارت امور خارجه  مرور کردیم. البته فدراسیون فوتبال بر اساس نیازها و برنامه خود پیشنهاداتی را ارائه داد که بعضی از آن‌ها را پذیرفته و بعضی در حال بررسی است.

ما مواردی همچون امکان بازی‌های دوستانه، کمک و مساعدت را در اختیار فدراسیون فوتبال گذاشتیم. مهم این است که وزیر محترم ورزش شخصا و دولت در حوزه بازی‌های جام جهانی ورود کامل کرده اند. ان شاالله یک حضور موفقی از تیم پرافتخار خود داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز