چابکی دیوان‌محاسبات، امتیازی برای مجلس یازدهمی‌ها

۱۴۰۱/۰۳/۰۴ - ۱۵:۲۲:۱۴
کد خبر: ۱۳۳۲۹۵۶
چابکی دیوان‌محاسبات، امتیازی برای مجلس یازدهمی‌ها
دیوان‌محاسبات که مورد تمجید رهبر انقلاب واقع شد، در دوره جدید چابک‌تر شده و در ارائه گزارش‌های سریع، جای خالی یک بازوی نظارتی قوی برای قوه مقننه را پر کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، رهبر انقلاب صبح امروز در حضور نمایندگان مجلس از دیوان محاسبات تمجید کردند. تمجیدی برای اولین بار. نهادی که به عنوان یک بازوی نظارتی در کشور، در مقاطع اخیر بیشتر به کمک مجلسی‌ها آمده است.

14010304_0150303

الان دیگر خیلی ها اذعان دارند که دیوان محاسبات در دوره فعالیت مهرداد بذرپاش، شاهد تحولات شگرف در تعامل سازنده با مجلس و نقش آفرینی فعال در همه کمیسیون‌ها، همکاری با اعضای هیات رئیسه مجلس و روسای کمیسیون ها و همچنین ارائه نظرات کارشناسی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که طبق گفته کارشناسان از طلایی‌ترین روزهای این نهاد مهم محسوب می‌شود.

بارزترین انتظار از یک مدیر جوان تحول است و مهرداد بذرپاش از زمانی که ریاست دیوان محاسبات را عهده دار شد درصدد ایجاد تحولات در این دستگاه کشور برآمد. او به خوبی عملکرد دیوان محاسبات را در دوره‌های قبل مورد بررسی قرار داد و با نقاط ضعف به خوبی آشنا شد و بر همین مبنا سعی کرد تا با برنامه‌ای تحولی در این دیوان اقدامات خوب و بنیادینی را رقم بزند. 

سامانه ارتباطات مردمی دیوان

مرداد 1400 بذرپاش در صفحه شخصی اش نوشت: «دیوان فناورانه مردم پایه» و در یک سالگی شروع به کار در دیوان محاسبات کشور، امروز سامانه ارتباطات مردمی ۱۹۸ راه اندازی شد تا گزارش نظارت مردم بر عملکرد مالی دستگاه‌ها به صورت مستقیم دریافت شده و مورد پیگیری قرار گیرد.» این یعنی ایجاد پلی بین مردم و دیوان.

بذرپاش از همان دقایق اولیه‌ای که به عنوان رئیس دیوان محاسبات پشت تریبون قرار گرفت اقدامات تحولی بدون حاشیه، اما جدی و قاطع و  تعامل سازنده و در عین حال قانونی با سازمان‌های مختلف را نقشه راه خود برای طی دورانی که در این ارگان حضور دارد توصیف کرد. رئیس دیوان محاسبات سیاسی کاری را خط قرمز خود دانست و در مراسم معارفه خود بیان کرد: من در اینجا کار سیاسی نخواهم کرد اما نظارت دقیق بر مبنای قانون و سختگیرانه را پیش می‌گیرم زیرا پای بیت‌المال در میان است و شوخی ندارم.

تحویل گزارش تفریغ بودجه 4 ماه زودتر از موعد قانونی

تحویل گزارش تفریغ بودجه 4 ماه زودتر از موعد قانونی، یکی از همین اقدامات تحولی بذرپاش در دیوان است، گزارشی که با تحویل زودتر از موعد می‌تواند اشراف مجلس را به امور اجرایی کشور افزایش دهد و برای اخذ تصمیمات صحیح به نمایندگان مجلس یاری برساند. در همین راستا یکی از نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا ضمن قدردانی از عملکرد دیوان محاسبات گفته است: «وقتی که تفریغ بودجه در مهلت مقرر به مجلس ارائه شود، مجلس در بُعد نظارتی خود، نقش بهتری را می تواند ایفا کند.»

اقدامات بدون حاشیه رئیس دیوان محاسبات در طی این مدت، و ارائه زود هنگام گزارش تفریغ بودجه توانسته رضایت نمایندگان را بیش از قبل جلب کند. 

همچنین چابکی و تحولات در دیوان‌محاسبات، مورد تمجید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای واقع شد، رهبر انقلاب در اولین دیدار حضوری با ۲۹۰ نماینده مجلس یازدهم، پس از برگزاری اجلاسیه سوم مجلس یازدهم  با تمجید از چابکی و گزارشهای به‌موقع دیوان محاسبات در چند سال اخیر، گفتند: «اخیراً دیوان محاسبات بررسی بودجه بعضی از شرکت‌های دولتی را نیز آغاز کرده که اگر آن را به همه شرکت‌های دولتی تعمیم دهید از جمله امتیازات این مجلس خواهد بود.»

اصلاحات ساختاری

اصلاحات ساختاری، از دیگر برنامه‌های بذرپاش برای ایجاد تغییر و تحول در دیوان محاسبات است که به گفته نمایندگان تاکنون به خوبی این امر در دیوان تحقق یافته است.

resized_723026_439

رسیدگی به عملکرد دیوان محاسبات به جای چهار ماه، هر ۲ ماه و تشکیل هیات ویژه در دیوان محاسبات برای کمک به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله اقدامات رئیس دیوان برای ایجاد تحول است اما از مهترین اتفاقاتی که در طی این مدت حضور بذرپاش در دیوان محاسبات رقم خورده می توان به ارائه زودهنگام گزارش تفریغ بودجه به مجلس اشاره داشت که مورد تقدیر 278 نفر از نمایندگان مجلس قرار گرفت.

نمایندگان در نامه به بذرپاش آورده بودند که «گزارش تفریغ بودجه ۱۳۹۹ کل کشور که حاوی عملکرد یک ساله دولت به انضمام نظرات کارشناسی و پیشنهادات دیوان است، چهار ماه زودتر از موعد مقرر قانونی و علیرغم محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا، جهت بهره برداری نمایندگان در زمان بررسی و تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد».

همچنین ارائه گزارش عملکرد اجرای قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور در مقاطع دو ماهه نیز که مورد تقاضای مجلس بود، دستاورد نوینی توسط دیوان محاسبات کشور است که به لطف الهی و تلاش‌های مجاهدانه همکاران خدوم دیوان محقق شده است.

نظارت همواره پاشنه آشیل اقتصاد کشور بوده و هنوز هم هست. بعد اصلی همین اصلاحات اقتصادی که در کشور جریان است، بحث نظارت است و بی شک اگر رویکرد تمامی ارگان های نظارتی کشور تحول واقعی در ساختارها و حرکت به سمت چالاکی باشد، خروجی مظلوبی را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز