نشست مطبوعاتی با رئیس جمهور تاجیکستان

رئیسی: روابط تجاری ایران و تاجیکستان افزایش ۴ برابری داشته است

۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۲:۴۵:۰۶
کد خبر: ۱۳۳۴۵۱۲
رئیسی: روابط تجاری ایران و تاجیکستان افزایش ۴ برابری داشته است
رئیس جمهور با اشاره به روابط تجاری دو کشور ایران و تاجیکستان تصریح کرد: در روابط تجاری شاهد افزایش ۴ برابری هستیم در اجرای تفاهم نامه‌هایی که در دوشنبه انجام شد، گام‌های خوبی برداشته شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در نشست خبری با امامعلی رحمان رئیس جمهور، جمهوری تاجیکستان گفت: صمیمانه به رئیس جمهور کشور دوست و برادر و همسایه و همزبان ما، کشور تاجیکستان، آقای رئیس جمهور و هیئت عالی رتبه همراه ایشان خوش آمد می‌گویم. از این که دعوت ایران را پذیرفتند و در این نشست که زمینه تصمیم گیری‌های خوبی شد حضور یافتند، تشکر می کنم. 

وی افزود: با تاجیکستان به دلایل مختلف اعم از همسایگی و روابط فرهنگی و دینی و روابط هم زبانی و هم فرهنگی و هم تمدنی ارتباط‌های خوبی، به ویژه بعد از پیروزی انقلاب داریم. اما با توجه به مشکلات، با سفری که در ابتدای کار دولت من به تاجیکستان داشتم. هم برای شرکت در اجلاس شانگهای و  هم دیدار دو جانبه، این سفر نقطه عطفی برای روابط دو کشور بود و این روابط متحول شد و مشکلات را مرتفع کرد‌.

رئیسی با اشاره به روابط تجاری دو کشور تصریح کرد: در روابط تجاری شاهد افزایش ۴ برابری هستیم در اجرای تفاهم نامه‌هایی که در دوشنبه انجام شد، گام های خوبی برداشته شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز با تفاهم‌نامه جدی، گام بلندی در جهت روابط دو کشور برداشته خواهد شد، عنوان کرد: این اراده جدی است که روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، انرژی، گردشگری، معدن، علم، فناوری به صورت جدی تداوم یابد. به نحوی که هر دو کشور شاهد روابط بهتر از وضعیت کنونی باشند‌.

رئیس جمهور گفت: روابط دو جانبه را می‌توانیم به روابط خوب منطقه‌ای تبدیل کنیم که برای منافع دو کشور امیدبخش باشد.

رئیسی با اشاره به موضوعات منطقه‌ای تصریح کرد: در موضوعات منطقه‌ای نظرهای مشترک داریم. حضور بیگانگان در منطقه هیچ گاه امنیت ساز نبوده‌ است. مسائل منطقه باید با گفت‌وگو و مذاکره و نشست‌ها حل شود. حضور بیگانگان نمی‌تواند امیدبخش باشد.

وی ادامه داد: در مسئله افغانستان نگاه مشترکی داریم که دولت جدید افغانستان باید فراگیر باشد، برای دو کشور ایران و تاجیکستان، امنیت افغانستان  بسیار مهم است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حضور تروریست‌ها در افغانستان  بسیار نگران‌کننده است، گفت: حضور تروریست‌ها را نمی‌پذیریم. نه در افغانستان و نه در منطقه. بیگانگان و دست‌های پلید استکبار به امنیت مردم‌ منطقه و افغانستان فکری نکرده و به دنبال اهداف سیاسی و منافع خود هستند و آینده افغانستان باید به دست مردم این کشور رقم خورد. 

رئیسی در پایان تاکید کرد: همکاری بین دو کشور ایران و تاجیکستان ایجاد امنیت خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز