خطیب زاده در پاسخ به برنا

رژیم صهیونیستی درصدد عادی سازی تعدی به قدس است/ مکث در مذاکرات به دلیل بی‌پاسخ ماندن ابتکارات ایران و اروپاست

۱۴۰۱/۰۳/۱۰ - ۱۰:۰۹:۲۴
کد خبر: ۱۳۳۴۷۹۹
رژیم صهیونیستی درصدد عادی سازی تعدی به قدس است/ مکث در مذاکرات به دلیل بی‌پاسخ ماندن ابتکارات ایران و اروپاست
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی گفت: رژیم اشغالگر قدس هر بار به بهانه ای گوشه‌ای از تعدی خود به مردم فلسطین را نشان می‌دهدو روی این حساب باز کرده که این تعدی‌ها را برای جهان اسلام عادی کند..

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

اراده جمهوری اسلامی ایران به ادامه روابط همسایگی است

سخنگوی دستگاه دیپیلماسی کشورمان اظهار داشت: سیاست خارجی دولت با یک تمرکز خاصی پیگیری شده است. میوه این کشورها در سفر سران کشورها هم دیده می‌شود هم چیده می‌شود. ۱۳ سند امضا شده در عمان در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت و در حوزه تجاری؛ در حوزه مراودات اقتصادی کارهایی که معطل مانده بود تبدیل به اسناد لازم الاجرا شد.

وی با بیان این که اظهارات مقام آمریکایی ملاک ما برای اظهار نظر نیست، گفت: آنچه که برای مهم است پیام هایی است که از مجاری مرسوم رد و بدل می شود و اگر آمریکا از این گفتار و رفتار خودش فاصله بگیرد و به سمت یک تصمیم سیاسی حرکت کند قطعا می شود گفت که هیچ بن بستی برای توافق وجود ندارد.

دلیل مکث در مذاکرات بی‌پاسخ ماندن ابتکارات ایران و اروپاست

خطیب زاده تاکید کرد: مکثی که در گفتگوها وجود دارد به دلیل بی پاسخ گذاشتن ابتکاراتی است که ایران و اروپا به آمریکا داده‌اند و باید ببینیم چه زمانی آمریکا می‌خواهد تصمیم خود را اعلام کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به گزارش دوشنبه آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: گزارش دیروز آژانس بازتاب‌دهنده واقعیت گفت‌وگوهای ایران و آژانس نیست. این گزارش همانی است که گروسی در پارلمان اروپا پیش از دور سوم گفت‌وگوهای ایران و آژانس به صورت شتاب زده اعلام کرد. 

وی افزود: این گزارش از همان موقع و حتی قبل از نشست ایران و آژانس جمع‌بندی شده بود و به‌نظر می‌رسد شتاب‌زدگی در آن وجود دارد. گزارش منصفانه نیست. 

خطیب زاده ادامه داد: بیم این می‌رود فشار صهیونیست‌ها و برخی طرف‌ها باعث شده مسیر گزارش از فضای فنی به سیاسی برود و امیدواریم این مسیر اصلاح شود.

توافق درمورد حج با عربستان

سخنگوی دستگاه سیاست خارجه با اشاره به مذاکرات ایران و عربستان تصریح کرد: دور ششم گفت‌وگوها با عربستان سعودی زمانش معلوم نشده و باید ببینیم توافقات در چه سمت و سویی حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: در حوزه حج توافقات عملی شده و امیدواریم حج آرامی را داشته باشیم. باید ببینیم در حوزه‌های دیگر توافق چگونه پیش می‌رویم و بعد درباره آن صحبت می‌کنیم.

خطیب زاده با بیان اینکه آژانس باید حداکثر دقت را می‌کرد که در مسیر فنی و آنچه در اساسنامه آمده خارج نشود، بیان داشت: متأسفانه عناصری مثل رژیم جعلی اشغالگر قدس همواره تلاش کردند هر گاه ابتکاری بوده و نزدیک به یک تحول شدیم شاهد رفتارها و مداخلات آن‌ها و سوءاستفاده و جاسوسی از آژانس و خرابکاری و دست بردن از اسناد بودیم و آژانس دقت کند مسیری که به سختی آمدیم به راحتی تخریب نکند.

هدف مذاکرات انتفاع اقتصادی مردم ایران است

سخنگوی دستگاه سیاست خاجی با اشاره به مذاکرات وین خاطرنشان کرد: آن‌چه بین ایران و آمریکا در حال مذاکره است موضوعات مرتبط با چرخه انتفاع اقتصادی ایران و باز کردن همه اجزای فشار حداکثری آمریکاست. در موضوع FTO  یا همان خارج‌شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا برجسته‌سازی از سوی رژیم صهیونیستی و برخی رسانه‌های آمریکایی صورت گرفت.

وی افزود: پاسخ ما روشن بوده که فروکاستن آن به این موضوع، موضع ایران نیست. برای ما آنچه نهایت این توافق باید به دست بیاورد انتفاع قطعی مردم ایران است. موضوعاتی که بین ما و آمریکا مانده در خصوص تضمین‌ها، افراد و چرخه انتفاع اقتصادی ایران باید تماماً انجام شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره توقیف نفتکش‌های یونانی تصریح کرد: چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟ به دولت یونان توصیه می‌کنم به‌جای هیاهوها از مسیر قانونی اقدام کرده و وکیل بگیرد و ما کمک می‌کنیم. خدمه کشتی در وضعیت خوبی هستند، ارتباط خود را با خانواده دارند و هیچ نگرانی درباره آن‌ها نیست.

دستور طرف ثالث برای یونان مهمتر بود تا مجرای دیپلماتیک با ایران

وی افزود: آن وقتی که کشتی ما به‌صورت غیرقانونی ضبط شد، تلاش کردیم مجرای دیپلماتیک را فعال کنیم. وزیر خارجه ما با همتای یونانی تلفنی صحبت کرد ولی دولت یونان نشان داد دستور طرف ثالث برای آن مهم‌تر بود. باید توجه کنند آمریکا و هیچ طرف ثالثی خیرخواه روابط ایران-یونان نیست. روابط ما محترمانه بوده و باید در همین بستر ادامه یابد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد ایران محموله‌ نفت یونان را مصادره کند، گفت: این‌که همه پاسخ‌های حقوقی  و در چارچوب سازمان دریانوردی چگونه پیگیری می‌شود، مرسوم است ولی ایران از حقوق اتباع خود با تمام قوت و شدت دفاع می‌کند.

همواره آمریکا علیه عادی‌سازی منطقه ای تلاش می‌کند

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر رایزنی وزرای امور خارجه  آمریکا و عربستان سعودی و گفت وگوی آنها راجع به ایران و احتمال اثرگذاری آمریکا بر مذاکرات ایران و عربستان گفت: این موضوع که فرمودید بخشی از آن شاید مرتبط با این باشد که چیز جدیدی نیست و رژیم ایالات متحده همواره  تلاش کرده که هرگاه عادی سازی منطقه ای رخ می دهد یک اقداماتی بکند.  اما من فکر می کنم که باید این بلوغ پیدا شده باشد تا اینکه کشورهای منطقه خودشان اقداماتشان را انجام بدهند و باید ببینیم که چه نتایجی از این گفتگو به دست می آید.

رژیم صهیونیستی درصدد عادی‌سازی تعدی به قدس است

وی همچنین در  پاسخ به سوال دیگر برنا درخصوص تعرض رژیم صهیونستی به مسجدالاقصی گفت: شاهد بودم در سرزمین اشغالی هر بار به یک بهانه ای رژیم اشغالگر قدس از تجاوزگری ها و تعدی خودش به مردم فلسطین را نشان می دهد و چیز جدیدی نیست؛ ولی متاسفانه سکوت برخی کشورهای اسلامی و مجامع بین المللی آزاردهنده شده و باید همه توجه کنند که رژیم اشغالگر قدس و رژیم صهیونستی بر این موضوع حساب کرده که این تعدی ها را برای جهان اسلام عادی کند و همه باید دست به دست هم بدهند و این دولت و این رژیم اشغالگر قدس را پاسخگو کنند نسبت به تعدی های خودشان.

خطیب‌زاده با اشاره به مناقشه اوکراین و روسیه با بیان اینکه ایران چند دور با وزیران خارجه روسیه و اوکراین صحبت کرده و ما آمادگی خود را برای تسهیل گفت‌وگوها اعلام کردیم، گفت: مسکو نظراتی دارد که اوکراین آمادگی مذاکرات را ندارد و اوکراین هم نظراتی دارد. تلاش کردیم بدون داوری، با توجه به روابط خوبمان تسهیل‌گری کنیم.

وی تاکید کرد: هر زمان دو طرف آمادگی داشته باشند از این اتهام‌زنی دست بردارند، آماده‌ایم در تهران میزبان گفت‌وگو باشیم.

 کانادا نشان داد میزبان خوبی نیست 

سخنگوی دستگاه سیاست خارجه با اشاره به لغو یکجانبه بازی ایران و کانادا گفت: کانادا نشان داد برای این بازی و بازی‌های دیگری میزبان خوبی نیست و اقدام کانادا شایسته بازنگری است. گوش فلک را ادعاهای چندفرهنگی و جدا بودن سیاست از ورزش کر کرده بود.

وی افزود: این نقطه‌ای بود که به همه نشان دهد تا چه حد این کشورها تمامی امورشان سیاست زده است و تا چه حدی نخست‌وزیر یک کشور در موضوع یک بازی ورزشی چنین اظهارنظر می‌‌کند. تمام اتفاقات آتی با کاناداست.

خطیب زاده با تاکید بر اینکه پرونده مذاکرات وین برای بازگشت مطمئن همه طرف‌ها به تعهداتشان ذیل برجام است آمریکا باید تصمیم بگیرد در میز برجام حاضر باشد یا خارج از آن بماند، اظهار داشت: آمریکا در حالی که پیام می‌فرستد و می‌خواهد به دنیا نشان دهد می‌خواهد به برجام برگردد، همه اجزای فشار حداکثری شکست خورده بر علیه مردم ایران را ادامه می‌دهد. ما با یک طرفی روبرو نیستیم که تصمیم و صدا و رفتار واحد داشته باشد و این کار مذاکرات وین را سخت، پیچیده و کند کرده است.

وی افزود: این‌که پنجره فرصت تا ابد باز باشد، هم ما می‌دانیم هم آمریکا و هم اروپا می‌دانند که این پنجره فرصت تا ابد باز نخواهد ماند.

 ایالات متحده فرار به جلو می‌کند

سخنگوی دستگاه سیاست خارجه در خصوص اظهارات بلینکن در محکومیت توقیف کشتی یونانی خاطرنشان کرد: ایالات متحده فرار به جلو می‌کند و بلینکن فکر می‌کند مردم دنیا و ایران متوجه سرکشی‌های آمریکا نیستند.

خطیب زاده افزود: بزرگ‌ترین برهم زننده تجارت آزاد و قواعد معمول در حوزه‌ بانکی، سرمایه گذاری و مراودات، ایالات متحده است. و ایالات متحده با ابزارسازی از دلار، می خواهد در تمامی شئون اقتصاد بین الملل دخالت کند. 

وی افزود: بلینکن باید بداند وقت و فصل این گذشته که کشورش به تنهایی بر دنیا قواعد داخلی خود را بار کند. کشورها کنشگر هستند و از منافع خود دفاع می‌کنند. آمریکا باید بداند پاسخ از سوی کشورهای مستقل گرفته می‌شود.

خطیب زاده درمورد ترور شهید صیاد خدایی گت: ما می‌دانیم چه کسی ترور شهید صیاد خدایی را صورت داده است و از مسیرهایی که باید، پیام‌هایش را گرفته و حتماً پاسخ خود را به‌صورت دردناک دریافت خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره هشدار رژیم صهیونیستی برای سفر به ترکیه و احتمال می‌دهند انتقام ایران در واکنش به ترور شهید صیاد خدایی در ترکیه رخ دهد نیز گفت: آن‌ها در رختخواب‌های خود نگران می‌شوند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز