رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در ‌گفت‌وگو با برنا

اگر برخی‌ها در حوزه ریزگرد‌ها اطلاعات غلط بدهند، افشاگری خواهم کرد

۱۴۰۱/۰۳/۲۲ - ۰۹:۱۹:۰۲
کد خبر: ۱۳۳۸۳۲۱
اگر برخی‌ها در حوزه ریزگرد‌ها اطلاعات غلط بدهند، افشاگری خواهم کرد
سمیه رفیعی گفت: به کسانی که به تصمیم‌گیران در حوزه ریزگرد‌ها اطلاعات غلط می‌دهند هشدار می‌دهم در صورت تداوم این موضوع، بزودی تمامی عملکردشان را افشا خواهم کرد.

«سمیه رفیعی»، نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون محیط زیست طی گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، به سوالات مختلفی پاسخ داد: وی از تولد تا مرگ توله یوز‌های «ایران» تا قصور‌های انجام شده در این قضیه گفت و وعده پیگیری این مسئله را داد. رفیعی به معضل‌های جدید محیط‌زیستی اعم از سگ‌های‌ ولگرد و نقش کمپین‌های حمایتی از حیوانات در قاچاق حیوانات اشاره کرده و نوید اصلاح قانون حمایت از محیط‌بانان را داد. رفیعی در پایان به عاملان ریزگردها هشدار افشاگری داد.

مشروح گفت وگوی خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا با رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس به شرح زیر است؛ 

سمیه رفیعی در ارتباط با ماجرای یوز پلنگ «ایران» گفت: این پروژه‌ای که اتفاق افتاد برای بحث اسارت، زندگی و تکثیر اتفاق کمی نبود. با تکیه بر افراد با تجربه سازمان محیط‌زیست و تکیه بر توان داخلی انجام شد. البته ریسک بالایی داشت و پروژه بیش از دو سال است که در حال پیگیری است. در تمام این مراحل درصد خطای پروژه کم بوده است. این پروژه با توجه به تصمیماتی که در ابتدای امر گرفته می‌شود پروژه به دست یک مدیر استان و یک شخص ماهر سپرده می‌شود که تمامی اطلاعات مربوط به یوزپلنگ را در اختیار داشته است. این فرد تمامی مراحل را راهبری کرده و با کمترین ریسک به نقطه امن رسانده است. اما در اثنای این که این یوز قرار است باردار شود و زایمان کند، به یکباره این مدیر عوض می‌شود.

                                            مدیرکار‌ برکنار و مدیر ناکار‌آمد روی کار می‌آورند

 

وی ادامه داد: اطلاعاتی مهمی در مورد این یوز در دست شخص مدیری بود که قبل زایمان عوض می‌شود! علت تعویض پست را کسی نمی‌داند. به نظر من ایجاب می‌کند وقتی شما صفر تا صد پروژه‌ی مهمی که بر اثر تصمیم و خرد جمعی به دست گروهی سپرده می‌شود را تا خروجی مد نظر از آن گروه به دست نیامده، باید صبور بوده و تا حصول نتیجه دست نگه داریم. این (جابجایی) به نظر بنده منطقی نبوده است. ضمن این که این‌ها تغییر می‌کنند و به همراه آن‌ها برخی از اعضای گروه هم تغییر می‌کنند. اینگونه نبوده که مدیر قبلی خطایی داشته و ما بر اساس این خطا می‌خواهیم جایگاه این شخص را از او بگیریم و یک مدیر قوی‌تری بگذاریم تا ریسک پایین‌تر بیاید.

نماینده مردم تهران عنوان کرد: سوال اینجا است، چه کسی به جای این مسئول مستقیم انتخاب می‌شود؟ کسی که  قبلا در انتقال گورخرهای ایرانی باعث تلف شدن این گورخرها می‌شود. وی سمت خود را از دست می‌دهد به دلیل این که پروژه نافرجام، همراه با اشتباهات و شکست بوده است. اما ارتقاء پست پیدا می‌کند به یک پروژه‌ای که تا این اندازه برای آن تلاش شده و افتخاری برای کشور بوده، به جای صبر تا خروجی و نتیجه مد نظر، مدیر کارآمد را حذف و مدیر ناکارآمد را جایگزین کرده‌اند. با تمامی تفاصیل حالا که این یوز باردار بوده و قرار است که فارغ شود، ما هم همه امکانات را داریم و تمامی سناریوها را می‌چینیم. باید امکان زایمان نوع سزارین را نیز برای این حیوان پیش‌بینی کنیم. وقتی پیش‌بینی می‌شود، باید یک اتاق استریل همراه با تجهیزات کامل جراحی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد و افزود: زمانی که حیوانی سزارین می‌شود یعنی پذیرش توله توسط حیوان نزدیک به غیرممکن است. همه این‌ها را باید بررسی کنیم. مسئول این پروژه باید یک تیم مجرب از دامپزشکان، از اکولوژیست‌ها از دستیاران و ماماهای دامپزشک و حتی آمبولانس مستقر در محل زایمان آماده به کار داشته باشد. بنده سوالی از سازمان دامپزشکی در جلسه فراکسیون محیط‌زیست پرسیدم، که آقای دامپزشک کل کشور، آیا شما نمی‌توانستید یک کانکس استریل برای این یوز تهیه کرده و در محل زایمان قرار دهید؟ یوز گربه خانگی که نیست میراث طبیعی و نمونه در حال انقراض این کشور است. حق نداریم با سرمایه طبیعی خود اینقدر راحت بازی کنیم. دامپزشک کل کشور پاسخ داد: هیچ دستگاهی از ما درخواست فراهم سازی این شرایط را نکرد، در این صورت دریغ نمی‌کردیم. «چه جواب تاسف انگیزی»!

                                  انتظار دارند حقوق بگیرند و دیگران به جای آن‌ها کار کنند

رفیعی در ارتباط با محل زایمان ایران عنوان کرد: این پروژه بزرگ راهبری می‌خواهد، این راهبری مسئله است. کسی که فرماندهی می‌کند باید تمام سناریوها را بچیند. اصلا این یوز چگونه به تهران منتقل شد. چرا در مهمانسرای سازمان محیط زیست نگهداری می‌شود. مدیر محترم باید فکر کنید که اگر قرار است این سناریو به سزارین ختم شود، ممکن است حیوان توله‌ خود را نپذیرد. شما به چه شکلی می‌خواهید این توله‌ها را بزرگ کنید؟ باید شیر خشک مناسب باشد، تجهیزاتی که قرار است به وسیله آن‌ها شیر خشک داده شود، باید مناسب توله باشد. «در همه این‌ موارد مدیریت نمی‌بینیم».

وی در مورد امکان زایمان طبیعی ایران گفت: نظر دامپزشکان متفاوت بود. ما 4 دامپزشک دعوت کردیم در جلسه فراکسیون، یکی از جراحان خوب کشور گفت؛ می‌توانستیم صبر کنیم و این یوز سزارین نشود. نظر ایشان این بود که تا 72 ساعت هم امکان صبر برای زایمان طبیعی وجود داشت. از طرف دیگر نظر دامپزشکی که جراحی کرده بود این بود که در آن شرایط هشت ساعت انتظار زایمان طبیعی کشیده شده، اما شرایط به گونه‌ای است که به تشخیص ایشان ایران سزارین می‌شود. عمل سزارین به طور کامل موفقیت آمیز بوده است. آقای دامپزشک که مورد اعتماد سازمان بوده مدعی است که مادر و سه توله را زنده و سالم تحویل داده‌ام، که حق با ایشان است.

رفیعی با انتقاد از مراحل حفاظتی بعد از زایمان گفت: بحث ما این است که دامپزشک مادر و سه توله را سالم تحویل مسئولین مربوطه داده است، اما مراقبت بعد از زایمان مشکل داشته است. عکس‌هایی که توسط خود سازمان منتشر شده نشان دهنده مشکل اصلی است. توله را چگونه گرمش کرده‌اند؟ با کولر و پتوی محیط‌بانی! مردم برای گربه خانگی خود هم این کار را نمی‌کنند، شما با یک میراث ارزشمند و در حال انقراض ممکلت اینگونه برخورد می‌کنید؟! این مسائل ناراحت کننده است. چند سال است حرف از یوز می‌زنیم، می‌دانیم که شرایط بحرانی است.

وی با انتقاد از فرار برخی مسئولین از پذیرش مسئولیت تلف‌شدن توله یوز‌ها خاطرنشان کرد: معاون سازمان محیط زیست به بنده گفت؛ من چند ماه است وارد سازمان شده‌ام. ما بودجه نداشتیم. می‌خواست بگوید تقصیر ما نبوده است! بنده هم گفتم کاری به این‌ها ندارم، اما آیا از زمانی که به سازمان آمدید می‌دانستید که چنین پروژه‌ای بوده یا نمی‌دانستید؟ گفت می‌دانستم. چند ماه زمان، آیا واقعا کمی است؟! مهمتر از این پروژه چه داشته‌اید که نمی‌دانستید باید چه کنید؟ جناب معاون می‌‌گوید؛ من به رئیس‌جمهور نامه نوشتم که به ما بودجه و دامپزشک خارجی بدهید! آیا شما از توان  و تجهیزات دامپزشکان داخلی  استفاده کرده‌اید و نتیجه منفی داشته است؟

رفیعی افزود: می‌روید از آن طرف دنیا یک نفر را می‌آورید که چه اتفاقی بیفتد؟ ایرادی ندارد دامپزشک خارجی آورده‌اید، خب استفاده کنید. اما وقتی کلا این را کنار گذاشته‌اید و حتی نامه نمی‌زنید که برای  ما یک کانکس مستقر کنید! بودجه را برای چه می‌خواهید؟! یک نفر بودجه بدهد، یک نفر ما را راهبری کند. تازه ما بتوانیم کاری انجام دهیم. پس آن آقایی که مسئول است و راهبری پروژه در دست اوست چکار می‌کند؟ چرا حقوق میگیرید؟ پروژه یوز پروژه‌ای نیست این که بودجه نداشته باشد، بودجه خوبی هم دارد. این‌ها کجا رفته است! این‌ بودجه را چکار کرده‌اید؟ بابت همین پروژه چقدر بودجه گرفته‌اید؟

                                               پیگیری تلف شدن بچه یوز‌ها هستیم

رئیس فراکسیون محیط‌زیست در ارتباط با پیگیری قضایی این موضوع گفت: ما در کمیسیون اصل‌نود شکایت می‌کنیم. درخواست و سوالات فنی را نوشته‌ایم مابقی را دوستان در اصل نود باید پاسخ دهند.

رفیعی عنوان کرد: با گربه خانگی هم اینگونه رفتار نمی‌کنند. یکی از دوستان دامپزشکی که از سازمان دامپزشکی آمده بود می‌گفت؛ «بزرگترین و مجهزترین کلینک دامپزشکی خاورمیانه را در ایران داریم». چقدر از این‌ دوستان کمک  گرفته‌ایم. ما یک گونه‌ای از حیات وحش ارزشمند را داریم که جلوی چشم ما از بین می‌رود. به اعتقاد بسیاری از اکولوژیست‌ها این حیوان از بین رفته است. چرا که این‌ها را نمی‌توان در طبیعت دید. صرفا در بحث اسارت و در قفسهستند. نظر بسیاری از اکولوژیست‌ها همین است که در طبیعت منقرض شده‌اند.

                               در اطراف تهران 10000 سگ ولگرد داریم 

عضو کمیسیون کشاورزی در ارتباط با معضل سگ‌های ولگرد گفت: در اطراف تهران بنا به گفته مسئولین شهرداری، 10000 سگ ولگرد عقیم‌سازی شده و رها شده داریم که عدد بالایی است. این واقعا یک معضل است، بنده به عنوان یک شخصی که کارشناس بحث محیط‌زیست است، عرض می‌کنم. یک نفر دوست دارد حیوانی را در خانه نگهداری کند، آیا توانایی ایجاد امنیت برای این حیوان در خانه را دارد؟ متاسفانه در کشور ما به گونه‌ای شده که برخی‌ها نسبت به آن بی تعهد هستند. آن حیوان نیز جان‌دار است و حق حیات دارد. تو به خاطر  مد و پز حیوان را خیلی بی قید و تعهد نگه داری میکنی و بعد که دل‌زده شدی و به راحتی در پردیسان و ... رها سازی می‌کنی. این می‌شود یک آسیب به محیط‌زیست شهری تهران و اطراف تهران.

وی ادامه داد: اولویت زیست مندان در  هر اکوسیستمی اعم از شهر و حیات وحش مشخص است. بنده آماری از علوم پزشکی در حوزه هاری گرفتم، که آماری فاجعه بار است. این مسئله هزینه هنگفتی برای دولت دارد. متاسفانه هیچ قاعده و قانونی هم در این رابطه نداریم. یک خبرگزاری خارجی از بنده پرسید که شما چرا با سگ‌گردانی مخالف هستید؟ گفتم ما مخالف نیستیم، اتفاقا ما لیبرال‌ترین کشور در حوزه نگهداری حیوانات خانگی هستیم. چرا که هیچ قانونی نه قانون کیفری نه جزایی و نه قانون شهروندی در این رابطه نداریم. یک استاد اکولوژیست در رابطه با این موضوع می گفت؛ همه کمپین نگهداری از سگ در کشور است. چرا باید انواع و اقسام کمپین‌ها را تشکیل بدهند. موش هم حیوان است چرا کمپین حمایت از موش نیست؟

                     یکی از کمپین‌های حمایت از حیوانات، نقش اصلی قاچاق شاهین ایرانی است

رفیعی در ادامه افزود: برخی‌ها از احساسات خوب مردممان در حمایت از حیوانات سوء استفاده می‌کنند. کافی است یک دستگاه نظارتی بیاید و بررسی کند که این پول‌های واریز شده در حساب‌های کمپین‌ها به کجا می‌رود. وقتی رصد می‌کنیم گرداندگان یکی کمپین‌‌‌های آتشی و متاثر حمایت از حیوانات، کسانی هستند که در بحث قاچاق حیات وحش و شاهین‌های ایران نقش اساسی دارند. قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروست را؟ این‌ها باید برای مردم روشن و گفته شود.

وی در رابطه با طرح صیانت حقوق عامه در برابر حیوانات خاطرنشان کرد: طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات که در مجلس دنبال می‌شود، طرح می‌گوید کسانی که دارندگان حیوانات خانگی هستند یک تعهداتی را نسبت به سایر شهروندان بر عهده دارند. به طور مثال در بحث جرایم، پلیس می‌تواند به عنوان کسی که نظم اجتماعی زا برعهده دارد، با آن‌ها برخورد کند. اما بنده درخواستم این است که در قانون شکار و صید و در بحث حمایت از حیوانات و حقوق شهروندی ملاحظاتی داشته باشیم. شخصی که سگ را در آپارتمان 50 متری از نگهداری می‌کند اولین شخصی است که به آن و حقوق آن حیوان ظلم کرده است.

رفیعی ادامه داد و افزود: در دولت قبل قانونی تحت عنوان حمایت از حیواناتی ارائه شد. ما این قانون را کامل بررسی کردیم که نقایص زیادی داشت.  لایحه جالبی نبود که مربوط به اصل 75 بود و تامین مالی می‌خواست که در آن دیده نشده بود. با تحولات دولت، لایحه را به دولت برگرداندیم که با توجه به نیازهای حقیقی کشور تغییرش دهند و اکنون در دولت در حال رفع نقایص است. اولویت ما بحث حمایت از حقوق شهروندان است که بسیار ارزشمند است ولی در آن هیچ چیزی دیده نشده بود و انگار قانون حمایت از سگ و گربه است. یک مسئله جدیدی که در کشورهای سرمایه داری وجود دارد و در کشور ما هم دارد مد می‌شود نگهداری از حیوانات غیر وحشی و غیر نرمال در خانه است. مثلا در شمال تهران شخصی خانه بزرگ دارد و قسمت عظیمی از خانه‌اش را به نگهداری از نهنگ اختصاص داده است. این مورد نیز قانونی ندارد که در برخی از فیلم‌ها هم مشاهده می‌کنیم.

                                                قانون حمایت از محیط‌بانان اصلاح می‌شود

رئیس فراکسیون محیط زیست با اشاره به قانون حمایت از محیط‌بانان تصریح کرد: دولت در قانون بودجه 1401 رقم و ردیف مستقل و خوبی برای حقوق، حق لباس و برای تمامی موارد مربوط به محیط‌بانان قرار داد. در سال 1401 این اتفاق افتاده و این رنج حقوقی برای محیط‌بانان و سازمان محیط‌زیست حتما باید تغییر کند. 

وی در رابطه با قانون حمل سلاح نیز افزود: یک قانون حمل سلاح داریم که در آن باید یک سری تغییرات بیفتد. که در آن بحث‌های مختلفی مثل نوع شهید محسوب شدن محیط‌بانان و بحث طریقه استفاده از سلاح باید تغییر کند. آیا می‌توانند استفاده کنند یا خیر؟ اگر استفاده کنند که قتل عمد است. اگر استفاده نکنند خودشان کشته می‌شوند. این هم یک دوگانگی است که وجود دارد و دکتر «قالیباف» نیز نظرشان این است که این قانون اصلاح شود. چرا که برای نیروی انتظامی هم مشکلاتی دارد. که در سیکل کارهای مجلس است و اگر در صحن بیاید ان شاالله با یک رای بالایی تصویب شده و این مشکلات حل می‌شود.

وی در مورد پسماند‌ها تاکید کرد: قانون جامع پسماند‌ها مصوب سال 81 است که در این سال‌ها مغفول مانده بود. با پیگیری‌های اخیر ما در سال گذشته یک آیین‌نامه از چند‌ آیین‌نامه آن تدوین شده است. اگر قرار بود قانون پسماند مو به مو، درست و متعهدانه انجام شود، ما مشکلی مثل سراوان را نداشتیم. بودجه در حوزه پسماند کم نداشتیم اما اهمال شده و اکنون صدای مردم از این حجم پسماند در آمده است.

رفیعی در پایان با اشاره به موضوع ریزگرد‌ها هشداد داد:  به کسانی که به تصمیم‌گیران در حوزه ریزگرد‌ها اطلاعات غلط می‌دهند اخطار می‌کنم در صورت تداوم این موضوع، «بزودی تمامی عملکردشان را افشا خواهم کرد».

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز