برنا بررسی می‌کند

بریکس؛ حلقه تکمیل دیپلماسی اقتصادی ضد تحریم ایران

۱۴۰۱/۰۴/۱۱ - ۰۳:۵۸:۰۱
کد خبر: ۱۳۴۵۶۹۶
بریکس؛ حلقه تکمیل دیپلماسی اقتصادی ضد تحریم ایران
درخواست ایران برای عضویت در بریکس می تواند گامی بزرگ برای تحقق دیپلماسی پویا و هوشمند در جهت خنثی سازی تحریم‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا، عبور قطار دیپلماسی اقتصادی ایران از شانگهای پس از گذشت ده ماه به بریکس رسید؛ دعوت رسمی جمهوری چین از آیت‌الله رئیسی برگی دیگر از وعده صادق دولت سیزدهم بر عبور از تکیه بر برجام و خنثی‌سازی تحریم‌هاست. 

01

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: در حالی که کسانی که در کاخ سفید در واشنگتن هستند به این فکر می‌کردند که چه چیز دیگری را می‌توانند در این دنیا ممنوع، تعطیل یا نابود کنند، آرژانتین و ایران برای پیوستن به بریکس درخواست دادند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در سفر خود به دهلی‌نو در دیدار با همتای هندی خود درخواست ایران را برای عضویت در بریکس را طرح و خواستار حمایت این کشور در این امر شد.

02

حمایت چین و روسیه از ایران برای عضویت در بریکس

 «وانگ یی» وزیر خارجه چین در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان از حضور آیت‌الله رئیسی در نشست بریکس استقبال کرد. وزیر امور خارجه ایران در این گفت‌وگو ضمن تشکر از دعوت چین از جمهوری اسلامی ایران برای حضور رئیس‌جمهور در اجلاس بریکس، از ابتکار توسعه و امنیت جهانی ارائه شده از سوی چین استقبال و ابراز امیدواری کرد دوره ریاست چین بر بریکس باعث گسترش تقویت همکاری‌های چندجانبه شود.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در خصوص تمایل جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در بریکس، ایران را کشوری شایسته نامزدی این گروه دانسته و گفته است که عضویت تهران در بریکس، ارزشمند خواهد بود. وی گفت در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد مهم ترین موضوع این است که روند مقدماتی برای توسعه گروه بریکس آغاز شده است.

04

 

4/4تریلیون دلار؛ ذخایر ارزی 5 کشور عضو بریکس

در خصوص اهمیت نشست بریکس پلاس می‌توان گفت: حدود 30 درصد تولید ناخالص جهانی و 40 درصد جمعیت جهان و نزدیک به 27 درصد مساحت جغرافیایی جهان و ذخایر ارزی پنج کشور یادشده بالغ بر ٤/٤ تریلیون دلار برآورد شده است که در حوزه بریکس تعریف می‌شود. سال 2014 که بانک پولی بریکس ایجاد شد، حرکت جدیدی بر خلاف گروه هفت بود.

 ظرفیت بالاى اقتصادى این پنج اقتصاد بزرگ نوظهور دنیا یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در نشست ‌هاى مختلف خود خواستار بازسازى و اصلاحات در نظام مالی جهان شدند تا از این طریق بحران اقتصادى چند سال اخیر در نظام مالی جهان که در آن دلار آمریکا بیشترین سهم و بهره را دارد مدیریت و سازوکاری جدید در نظام مالی دنیا حاکم کنند. 

طبق این تصمیم در سال 2014، بریکس با ایجاد بانکی با نام «بانک توسعه جدید» (NDB- New Development Bank) که هدف آن تزریق نقدینگی و منابع مالی برای زیرساخت ها، پروژه ها و نیز توسعه پایدار در کشورها و اقتصادهای نو ظهور بود، به این تصمیم جامه عمل پوشاند. ان دی بی علاوه بر این هدف، ساختاری جدید نیز برای ایجاد جریان نقدینگی و سیستم های پرداخت با هدف جلوگیری از فشارهای مالی و تحریمی بر علیه کشورهای بریکس و هم‌پیمانان آن ها ایجاد کرد.

اعتراف بزرگترین بانک جهان؛ اقتصاد چین جایگزین آمریکا می‌شود

پس از بحران اقتصادی 2008 آمریکا به عنوان ابرقدرت در نظام جهانی؛ دیدگاه افول آمریکا به عنوان قطب اصلی اقتصادی تقویت شد؛ گزارش بزرگترین بانک سرمایه‌گذاری جهان "گلدمن ساکس" نشان داده، بخش مهی از این نگرانی‌ها در جامعه آمریکا به رشد سریع اقتصادهاى در حال رشد در آسیا برمی‌گردد.

طبق گفته اقتصاددانان این بانک وال استریت، چین در سال 2027 جایگزین اقتصاد آمریکا شده است و گروه بریکس تا سال 2032 داراى اقتصادى به مراتب بزرگ‌تر از اقتصاد گروه هفت کشور صنعتی جهان خواهد شد. همچنین تا سال 2050 میلادى نزدیک به پنجاه درصد از دارایی‌هاى بازارهاى جهانی متعلق به بریکس خواهد بود.

این روند رو به رشد بریکس موجب شد تا کشورهاى عضو شوراى همکارى خلیج فارس شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودى و امارات در چند سال گذشته به سمت تقویت و توسعه روابط خود با کشورهای عضو بریکس روند. 

مهره درست ایران در بازی نظم نوین غیر غربی 

 تحولات سریع سیاسی، اقتصادى و نظامی در سطوح منطقه‌اى و بین‌المللی عامل اصلی تعامل و همکاری کشورها برای عضویت در گروه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی است؛ الزامات ناشی از این امر موجب تشکیل ائتلاف هاى جدیدى شده است که بر حسب تغییراتی که نظام بین الملل در گذار از دیپلماسی سنتی به دیپلماسی اقتصادی دارد، جایگاه هر یک از این بازیگرها درتغییر خواهد کرد. 

با تغییرات و شکل‌گیری نظم‌ نوین جهانی، آمریکا به عنوان تک قطب و تنها هژمونی دچار افول اقتصادی شد؛ حالا دیگر عملا قدرت‌های نوظهور و کشورهای درحال توسعه، تعیین کننده نظم جدید حاکم بر نظام بین‌الملل هستند.

درخواست ایران برای عضویت در بریکس با حضور دو کشور توسعه یافته  و کشوری همچون هند که با سفر اخیر وزیر امور خارجه به این کشور همکاری‌های اقتصادی پررنگ‌تر شد و با حضور دو اقتصاد نوظهور مانند برزیل و آفریقای جنوبی، می‌توان این اقدام‌ را گامی بزرگ برای تحقق دیپلماسی پویا و هوشمند وعده داده شده توسط رئیس دستگاه دیپلماسی ایران دانست. دیپلماسی ای که تحریمها را بی اثر و ورق بازی را در سیاست و اقتصاد به نفع ایران بر می‌گرداند. 

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز