اتهام بایدن به ایران؛ فعالیت‌های ایران باعث بی‌ثباتی منطقه شده است

۱۴۰۱/۰۴/۲۵ - ۱۶:۵۵:۰۹
کد خبر: ۱۳۵۱۷۹۰
اتهام بایدن به ایران؛ فعالیت‌های ایران باعث بی‌ثباتی منطقه شده است
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در نشست مشترک با سران برخی کشورهای عربی به میزبانی عربستان سعودی علیه ایران اتهام‌‌هایی وارد کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، رئیس‌جمهور آمریکا که روز جمعه بعد از پایان سفر به فلسطین اشغالی، به عربستان سعودی سفر کرده است، امروز شنبه در نشست جده با حضور کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به اضافه مصر، اردن و عراق حضور یافت.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا طی سخنرانی در نشست مشترک با برخی از کشورهای عربی حاضر در نشست جده ابتدا از عربستان سعودی بابت دعوت از وی تشکر کرد و غرب آسیا را «منطقه‌ای مهم» خواند.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه سخنان خود در نشست جده، شروع به اتهام زنی علیه ایران کرد و مدعی شد که فعالیت‌های ایران باعث بی ثباتی منطقه شده است.

جو بایدن در جریان نشست جده درباره لزوم مقابله با تروریسم در منطقه صحبت کرد و همچنین مدعی شد که آمریکا به همکاری با کشورهای منطقه برای مقابله با تروریسم ادامه می‌دهد.

رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا که در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ بارها علیه جنگ ائتلاف متجاوز به رهبری عربستان سعودی موضع گیری کرده بود، در نشست جده از همکاری با عربستان سعودی و عمان به منظور دستیابی به راه حل سیاسی برای پایان دادن به این جنگ سخن گفت.

وی در سخنرانی خود در این نشست مشترک با سران برخی از کشورهای عربی، اظهارنظر تکراری و بی سند مقام‌های آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران را تکرار کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه این کشور به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای فشار بر برنامه هسته‌ای ایران ادامه می دهد، مدعی شد آمریکا اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح اتمی دست یابد.

بایدن در بخشی از اظهاراتش تلاش کرد که به مقام‌های حاضر در نشست جده درباره تداوم حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا اطمینان خاطر بدهد.

او گفت: «بگذارید به روشنی بگویم که ایالات متحده همچنان به عنوان یک شریک فعال در خاورمیانه باقی خواهد ماند. ما قرار نیست خارج شویم و یک خلاء ایجاد کنیم که توسط چین، روسیه یا ایران پر شود».

رئیس‌جمهور آمریکا درباره «آزادی دریانوردی» در منطقه غرب آسیا هم حرف زد و تلویحا علیه ایران موضعگیری کرد. به گفته او، آمریکا به قدرت‌های خارجی یا منطقه‌ای اجازه به مخاطره انداختن آزادی دریانوردی در آبراهه‌های خاورمیانه را نخواهد داد.

اظهارات روز شنبه (امروز) جو بایدن در نشست به میزبانی عربستان سعودی در حالی مطرح شده که او در سفر به فلسطین اشغالی، علیه ایران لفاظی کرده بود . 

انتهای پیام/ 

نظر شما