برنا گزارش می‌دهد

تفریغ به موقع بودجه و تمجید نمایندگان و سیاسیون از دیوان محاسبات

۱۴۰۱/۰۵/۰۱ - ۰۴:۰۷:۰۴
کد خبر: ۱۳۵۴۰۲۲
تفریغ به موقع بودجه و تمجید نمایندگان و سیاسیون از دیوان محاسبات
خبر تفریغ بودجه سال1400 شش ماه پیش از موعد مورد تمجید نمایندگان مجلس و فعالین سیاسی و رسانه ای واقع شد.بر

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا،  گزارش تفریغ بودجه نشان می‌دهد بودجه‌ای که توسط دولت پیشنهاد و توسط مجلس مصوب شده، چه میزان از آن اجرایی شده و چه میزان انحراف داشته و این انحرافات در چه بخش‌هایی صورت گرفته است. تفریغ بودجه را می‌توان نقشه راهی برای بودجه کشور دانست که با نظارت دیوان محاسبات تخلفات و انحرافات مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. دیوان محاسبات در این گزارش، عملکرد دستگاه‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و به نوعی بر دخل و خرج آنها نظارت و سعی می‌کند با وظیفه نظارتی خود ذره‌ای از حق مردم پایمال نشود و هر کجا که دستگاهی تخلف کرد قاطع و محکم ضمن برخورد برابر قانون، از حق مردم پاسداری می‌کند.

گزارش‌های تفریغ بودجه در دوره‌های قبل، روند کندی را طی می‌کرد، به گونه‌ای که گاهی تحویل آن به مجلس مدت زمان طولانی بیش از یک سال را هم به خود دیده است و همین نظارت بر دستگاه‌ها را کاهش و بستری برای ایجاد فساد را فراهم می‌آورد. 

 
«مهرداد بذرپاش» چهره جوان و انقلابی از زمانی که ریاست دیوان محاسبات را عهده دار شد درصدد ایجاد تحولات در این سازمان برآمد، او به خوبی عملکرد دیوان محاسبات را در دوره‌های قبل مورد بررسی قرار داد و با نقاط ضعف به خوبی آشنا شد و بر همین مبنا سعی کرد تا با برنامه‌ای تحولی در این سازمان اقدامات خوبی را رقم بزند. 
 
این امر با تعریف و تقدیر رهبر انقلاب هم روبرو شد و در دیداری که نمایندگام مجلس با ایشان داشتند، نسبت به این اقدام واکنش مثبتی نشان دادند.
 
مهرداد بذرپاش رئیس کل دیوان محاسبات کشور 29تیرماه در صفحه شخصی خود  نوشت: به یاری خداوند متعال،زحمات همکارانم در دیوان پرافتخار محاسبات به سرانجام رسید و گزارش تفریغ بودجه۱۴۰۰ شش ماه قبل از موعدقانونی در پایان تیرماه آماده ارایه به مجلس شد.
 
این خبر باواکنش مثبت نمایندگان مجلس و فعالین سیاسی و رسانه ای مجلس روبرو شد.
 
در این باره احمد نادری عضو هیات رئیسه مجلس نوشت: اقدامات تحولی دیوان محاسبات در دوره جدید وریاست دکتر مهرداد بذرپاش که آخرین آن، گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰، شش ماه قبل از موعد قانونی است؛ نشان داد که تعاریف رهبر حکیم انقلاب ازاین نهاد ومدیریت آن بی دلیل نبوده است. خداقوت به همه همکاران دیوان محاسبات.

6d36a023-a005-4e65-83bc-0c7839222209

نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نودم اصل نیز بیان داشت: تهیه گزارش تفریغ بودجه۱۴۰۰ شش ماه قبل از موعد قانونی اقدامی مبارک در تقویت جایگاه نظارتی مجلس است. این گزارش مهم می‌تواند منشأ اقدامات نظارتی کمیسیون اصل نود در همکاری مشترک با دیوان محاسبات باشد.
3669ed7e-1f81-45d6-8eee-a72915c71787

 

همچنین محسن دهنوی دیگر عضو هیات رئیسه مجلس است که در صفحهش خصی خود نوشته است: تلاش‌های بی‌وقفه کارشناسان دیوان محاسبات و راهبری آقای بذرپاش منجر به نقش‌آفرینی موثر این نهاد نظارتی شده است. انجام امور بر اساس روش‌های علمی و پرهیز از سیاسی‌بازی، دیوان محاسبات را به جایگاه واقعی خود برگردانده تا مجلس بتواند نقش نظارتیِ خود را بهتر ایفا کند.

دهنوی

 

روح الله متفکرآزاد هم دیگر نماینده مجلس است که در مطلبی بیان کرده است: ارائه گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۰، شش ماه قبل از موعد، فرصت مناسبی در اختیار نمایندگان مجلس و دولتمردان برای برنامه ریزی های مناسب در بودجه سال آتی میدهد اظهار نظر در خصوص محتوای گزارش را به بعد از قرائت گزارش موکول میکنم خدا قوت به مدیران و کارکنان خدوم دیوان محاسبات.

7cfbd12c-e360-4702-92b4-1321c06d5433

 

مجتبی رضاخواه نماینده مردم تهران در مجلس هم اظهار داشته است: از مهمترین اثرات ارائه زودهنگام گزارش‌های تفریغ، ارتقای بهره‌‌وری و اثربخش نمودن تصمیمات قانونگذاران است. بحمدالله #دیوان_محاسبات با ارائه 6 ماه زودتر از موعد تفریغ 1400، گامی اساسی در این زمینه برداشته است. به #مهرداد_بذرپاش و همکارانش در این نهاد نظارتی خداقوت می‌گوییم.

3b7a6547-1dab-445b-a0ef-80b40853c8c3

 

سیدنظام الدین موسوی هم در این‌باره نوشته است: دیوان محاسبات بعنوان بازوی نظارتی مهم مجلس در دوره جدید انصافاً کارآمد ظاهر شده و به همین دلیل نیز عملکرد آن مورد تحسین رهبر انقلاب قرار گرفت. حالا ارائه ۶ماه پیش از موعد گزارش تفریغ بودجه۱۴۰۰ رکورد جدیدی برای دیوان است که در تدوین بودجه جدید بسیار به دولت و مجلس کمک خواهد کرد.

1acb0841-b3ac-4173-9850-3ed4a1fe7c9e

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه هم بیان کرده است: تفریغ بودجه؛ نماگری قابل اعتماد برای سنجش کیفیت بودجه ریزی، اثر بخشی تبصره ها، نحوه تخصیص و اجرای قانون بودجه و نیز میزان واقعی بودن ارقام بودجه است. تعجیل قابل تحسین دیوان در ارائه تفریغ بودجه ۱۴۰۰ قدمی سترگ است در عارضه یابی نظام بودجه ریزی و اصلاحات ساختاری آن توسط مجلس.

480eb545-df47-47aa-919a-1f59937c2995

سمیه رفیعی نماینده مردم تهران هم نوشت: دقت کنیم فقط یک جابجایی تاریخ رخ نداده است، اتفاق مهمی است که برکات زیادی هم دارد. بودجه نویسی وقتی غیرتورمی، غیر انتزاعی و مطابق با واقعیات جامعه می‌شود که بروزترین گزارش‌ها از نحوه هزینه‌کرد منابع کشور را داشته باشیم.

fd54576e-1680-4654-a176-ba31264351b8

احسان ارکانی دیگر نماینده مجلس است که درباره تفریغ بموقع بودجه نوشت: نظارت همزمان بر بودجه ۱۴۰۱ و ارائه گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۰ در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مجلس، از افتخارات مجلس یازدهم و رئیس و مدیران و کارکنان دیوان محاسبات است و عامل اصلی در جلوگیری از انحراف بودجه و تخلف از قانون خواهد بود. بازوی نظارتی مجلس چالاک‌تر و قوی‌تر از همیشه شده است.

95a50169-aab8-4827-8b8f-1612ac9ca025

معضومه پاشایی بهرام هم که نماتینده مرند و جلفا هست نوشت: ارائه سریع #گزارش_تفریغ_بودجه_۱۴۰۰، ۶ ماه قبل از مهلت قانونی یعنی عارضه یابی زود هنگام نظام بودجه ریزی و درمان آن توسط مجلس… چابکی #دیوان_محاسبات ستودنی بوده، ولی باید دقت کنیم، کیفیتِ کار کارشناسی، در این میان فدای سرعت عمل نشده باشد.

1ce67130-1fb1-4476-8bc5-0247ab0fe831

این تنها بخشی از واکنش‌ها به اقدام به موقع و حتی زودتر از موعد دیوان محاسبات در ارائه تفریغ بودجه است. بی شک ادامه این روند، در شفاف شدن عملکردها در حوزه بودجه کمک بیشتری خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز