پرونده ویژه "برای مردم"

فعال سیاسی اصلاح طلب: عملکرد دولت سیزدهم در جهت احیای برجام و رابطه با روسیه و چین مثبت است/ پیوستن به پیمان شانگهای از موفقیت‌های دولت رئیسی بود

۱۴۰۱/۰۵/۲۹ - ۲۳:۴۸:۰۶
کد خبر: ۱۳۶۶۲۸۰
فعال سیاسی اصلاح طلب: عملکرد دولت سیزدهم در جهت احیای برجام و رابطه با روسیه و چین مثبت است/ پیوستن به پیمان شانگهای از موفقیت‌های دولت رئیسی بود
احمد شریف عملکرد دولت در راستای برجام را مثبت ارزیابی کرد و گفت: مذاکرات یک موضوع ملی و فارغ از رقابت‌های جناحی است و لازم است که همه کنار هم در راستای به ثمر رسیدن مذاکرات با حفظ حداکثری منافع ملی عمل کنیم.

احمد شریف فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در موضوع سیاست خارجی، گفت: قوه مجریه همه اختیارات را برای طراحی سیاست خارجی ندارد و کلیت نظام، سیاست خارجی را ترسیم می‌کند که قوه مجریه بیشتر کار را از طریق دیپلماسی، وزارت خارجه و سفارتخانه‌ها با وجود محدودیت‌ها (تحریم‌ها) در این زمینه اجرا می‌کند.

وی اضافه کرد: با همه محدودیت‌ها آقای رئیسی اولویت خود را در جهت گسترش روابط با همسایگان به ویژه کشورهای مسلمان گذاشته است و برخلاف دولت سابق که نگاه به غرب داشت،نگاه دولت آقای رئیسی به سمت شرق است.

این فعال سیاسی با اشاره به تحریم‌های چندساله از سوی کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده، بیان داشت: تحریم‌های موجود، سیاست خارجی ما را به چالش کشیده و همچنین دولت ما برای گسترش روابط خود به علت دخالت یک عامل خارجی که همان آمریکا است همیشه دچار مشکل بوده و نتوانسته مانند کشورهای دیگر که فاقد محدودیت هستند در این زمینه عمل کند.

دبیرکل حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران اسلامی، افزود: پیوستن ایران به پیمان شانگهای یکی از موفقیت‌های دولت سیزدهم بود که با وجود بسترسازی‌ها از گذشته، در زمان آقای رئیسی توانستیم به عضویت در این سازمان برسیم.

وی در خصوص روابط با کشورهای همسایه، گفت: چون پایه روابط با کشورهای دیگر مسائل اقتصادی است محدودیت‌های تحریمی باعث شده دولت به تمام اهداف خود نرسد و ما موفقیت دولت را در این زمینه به طور نسبی ارزیابی می‌کنیم اما در خصوص نگاه به شرقی که دولت سیزدهم دارد، روابط با چین و روسیه کاملا موفقیت آمیز بوده و همچنین یک نوع اتحاد راهبردی میان ایران و روسیه ایجاد شده است.

شریف به تاثیر جنگ اوکراین در روابط راهبردی ایران و روسیه تاکید کرد و گفت: با شروع جنگ اوکراین تحریم‌هایی از سوی غرب به روسیه اعمال شد و روسیه را نیازمند توانایی‌های ایران کرد که همین موضوع در گسترش روابط ما با این کشور تاثیر چشمگیر داشت.

این کارشناس سیاسی به روابط حسنه ایران و چین از گذشته اشاره داشت و اظهار کرد: ما از قدیم روابط سنتی با چین داشتیم و در این مدت تحریم‌ها این روابط را گسترش دادیم که عملکرد دولت سیزدهم در این خصوص نیز مثبت بوده است.

 شریف با اشاره به محتوای قانون اساسی مبنی بر روابط متوازن با غرب و شرق تاکید کرد و گفت: قانون اساسی نگاه به غرب و شرق را متوازن می‌داند و امید است با رسیدن به توافق و احیای برجام به نقطه‌ای برسیم که از توانمندی‌های کشورهای شرق و غرب به ویژه اروپا که قطعا از تکنولوژی‌های روز بیشتر برخوردارند به صورت متعادل و متوازن استفاده کنیم.

وی در رابطه با مذاکرات و برجام، تصریح کرد: همه فعالان سیاسی فارغ از جناح، حزب و گروه باید یکصدا از تیم مذاکره کننده حمایت کنند زیرا بسیاری از کشورها که راس آنها اسرائیل است مخالف هرگونه توافق ایران در برجام هستند چون اگر ایران به این توافق دست پیدا کند می‌تواند از مزایای اقتصادی آن از جمله آزادسازی پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی یا کشورهای دیگر استفاده کند به همین خاطر باید یک وحدتی در داخل  کشور در جهت حمایت از مذاکرات و تیم مذاکره کننده ایجاد شود.

این فعال سیاسی در پایان با مثبت ارزیابی کردن رویکرد دولت در مذاکرات برجام، نداهای داخلی مبنی بر مخالفت با مذاکرات را غیر ضرور خواند و گفت: مذاکرات یک موضوع ملی و فارغ از رقابت‌های جناحی است و لازم است که همه کنار هم در راستای به ثمر رسیدن مذاکرات با حفظ حداکثری منافع ملی عمل کنیم تا در روزهای آینده با احیای برجام و به دنبال آن ثمراتی که دارد مردم کشورمان امید بیشتری به آینده پیدا کنند و گره بزرگی از مشکلاتشان باز شود و در این زمینه رویکرد کلی نظام و دولت در جهت احیای برجام و توافق است.

انتهای پیام/

 

نظر شما
نظرات
ناشناس
|
-
|
۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
0
0
چه خوب که انصاف به خرج دادی کاری که اصلاح طلبان بلد نیستند