امیرعبداللهیان: به آمریکا اعلام کردیم باید موارد اتهامی آژانس حل‌وفصل شود/ آمریکا با دمیدن بر اتفاقات داخلی ایران به دنبال امتیازگیری است

۱۴۰۱/۰۷/۳۰ - ۱۱:۲۸:۳۲
کد خبر: ۱۳۸۹۲۹۳
امیرعبداللهیان: به آمریکا اعلام کردیم باید موارد اتهامی آژانس حل‌وفصل شود/ آمریکا با دمیدن بر اتفاقات داخلی ایران به دنبال امتیازگیری است
امیرعبداللهیان با بیان اینکه تبادل پیام‌ها با طرف آمریکایی ادامه دارد، اظهار داشت: آمریکایی‌ها در تلاش هستند بر مسائلی که در روزهای گذشته داخل ایران جریان داشت بدمند و دنبال این هستند که اعمال فشار سیاسی و روانی کنند و بخواهند در مذاکرات امتیاز بگیرند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در خصوص تناقضات رفتاری و عملی ایالات متحده در زمینه گفتگوهای مربوط به رفع تحریم ها گفت: سه روز پیش پیامی از طرف آمریکایی دریافت کردیم، آمریکایی‌ها حتی در تبادل پیام‌ها تعجیل دارند که هر چه زودتر به نقطه توافق برسیم.

 وی افزود: ما به صراحت اعلام کردیم که بایستی موارد اتهامی که آژانس متوجه جمهوری اسلامی ایران در حوزه هسته ای داشته حل و فصل شود، ما حاضر نیستیم که توافقی را انجام دهیم و بعد مثل یک استخوان لای زخم مانده بعد آژانس بخواهد از مسیر سیاسی فشارهایی را متوجه جمهوری اسلامی ایران‌ بنماید. 

امیرعبداللهیان با بیان اینکه تبادل پیام‌ها با طرف آمریکایی ادامه دارد، اظهار داشت: آمریکایی‌ها در تلاش هستند بر مسائلی که در روزهای گذشته داخل ایران جریان داشت بدمند و دنبال این هستند که اعمال فشار سیاسی و روانی کنند و بخواهند در مذاکرات امتیاز بگیرند.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما هیچ امتیازی به طرف آمریکایی نخواهیم داد؛ در چار چوب منطق در چارچوب توافقی که جمهوری اسلامی ایران خط قرمزش رعایت شود حرکت میکنیم اما در عین حال هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد. 

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص ارزیابی خود از پیامهای طرف آمریکایی در روزهای اخیر خاطرنشان کرد: توافق نه تنها الویتشان است بلکه شتاب هم دارند اما آنها برای مصرف داخلی خودشان و تحریک بعضی از عوامل در داخل ایران در مواضع اعلامی خود به گونه‌ای دیگر سخن می‌گویند و این از تعارضات رفتاری طرف آمریکایی است.

به هرگونه تغییر در مرزها حساس هستیم 

امیرعبداللهیان در جمع خبرنگاران در ارمنستان در خصوص ضرورت حل مناقشه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان از مسیر سیاسی و گفتگو گفت: ما در گفت‌وگو با مقامات ارمنستان تاکید کردیم که باید مناقشات بین ارمنستان و آذربایجان پایان داده شود، تمامیت ارضی ارمنستان و آذربایجان مورد توجه قرار گیرد و ما قطعا نسبت به هرگونه تغییر ژئوپلیتیک و یا هرگونه تغییر در مرزها حساس هستیم و به صراحت مواضع‌مان را به تمامی طرف‌ها اعلام کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به موضوع ترانزیت میان ایران و ارمنستان اظهار داشت: در موضوع ترانزیت بین ایران و ارمنستان در چارچوب کریدور شمال – جنوب گفت‌وگوهای بسیار خوبی با مقامات ارمنستان داشتیم و معتقدیم که تقویت مسیر ترانزیتی ارمنستان می‌تواند به تقویت کریدور شمال به جنوب و افزایش ترانزیت در این کریدور کمک کند؛ چرا که ترانزیت در این منطقه برای ما یک موضوع جدی است.

افزایش حجم تجارت ایران و ارمنستان به 1میلیارد دلار 

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در جریان این دیدار در ارتباط با افزایش حجم تبادلات تجاری بین دو کشور نیز گفت‌وگوهای خوبی انجام دادیم و تاکید بر این کردیم که حجم تجارت دو کشور از 700 میلیون دلار به یک میلیارد دلار افزایش پیدا کند و برای افزایش حجم تبادلادت دو کشور به سه میلیارد دلار هدف‌گذاری کردیم. خوشبختانه زمینه‌های خوبی برای همکاری بین دو کشور در حوزه انرژی، کشاورزی، ترانزیت و تولیدات مشترک وجود دارد.

امیرعبداللهیان با بیان این‌که تجار و بازرگانان دو کشور می‌توانند از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند، تصریح کرد: ظرفیت خوبی بین دو کشور در حوزه گردشگری وجود دارد و توافقات جدیدی برای تقویت مسیر گردشگری در جریان رایزنی‌ها در این سفر به عمل آمد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که برخی منابع خبری اعلام کردند که در جریان دیدارهای شما با مقامات ارمنستان آنها تقاضای سلاح از ایران کرده‌اند، گفت: ما با همسایگان و برخی از کشورها همکاری دفاعی داریم و آنچه که مهم است این است که بایستی که در مسیر سیاسی و از مسیر گفت‌وگو مناقشه بین آذربایجان و ارمنستان حل شود و ترسیم خطوط مرزی نیز در همین چارچوب صورت بگیرد.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز