وزیر نفت: تا امروز حدود ۴ میلیارد دلار قرارداد نفتی با روسیه امضا شده است

۱۴۰۱/۰۸/۱۸ - ۱۱:۱۳:۰۷
کد خبر: ۱۳۹۶۸۲۵
وزیر نفت: تا امروز حدود ۴ میلیارد دلار قرارداد نفتی با روسیه امضا شده است
وزیر نفت در جمع خبرنگاران گفت: توسعه میادین و خطوط انتقال صادرات گاز را در دستور کار داریم که در این خصوص با روسیه قراردادی در حدود ۴ میلیارد دلار بسته شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: تفاهم‌نامه‌ای نزدیک به 40 میلیارد دلار با شرکت «گاز پروم» امضا کرده‌ایم که یکی از شرکت‌های بزرگ دنیاست؛ همچنین توسعه میادین و خطوط انتقال صادرات گاز را در دستور کار داریم که در این خصوص با روسیه قراردادی در حدود 4 میلیارد دلار بسته شده است.

اوجی افزود: با داشتن ذخایر نزدیک به 34 هزار میلیارد مترمکعب یا تریلیون مترمکعب، درست نبود که ال ان جی نداشته باشیم؛ خوشبختانه با تفاهم‌نامه و توافقاتی که با شرکت «گاز پروم» منعقد شده، همه اینها را در دستور کار داریم و با جدیت در دست پیگیری است.

وزیر نفت در خصوص توسعه سرمایه‌گذاری خارجی اظهار داشت: امروز شرکت‌های بزرگ روسی اعم از شرکت zn وستوک و از همه مهم‌تر شرکت گاز پروم در کشور ما سرمایه‌گذاری می‌کنند.

اوجی گفت: سوخت رسانی به نیروگاه ها در پنجاه روز گذشته، روزانه 25 میلیون متر مکعب بیشتر از سال قبل بود یعنی 13 درصد بیشتر از سال قبل سوخت رسانی با گاز را داشته ایم. روزانه تقریبا در پاییز 28 درصد مصرف سوخت نفت کوره را نسبت به پارسال برای نیروگاه ها کاهش دادیم. روزانه 15 میلیون متر مکعب گاز بیشتر به صنایع داده ایم. در فولاد 30 درصد رشد مصرف گاز را داشته‌ایم که خبر خوبی است.

وزیر نفت  با بیان اینکه به تدریج پروژه های کیفی سازی نیروگاه ها را آغاز می‌کنیم، تصریح کرد:  همین هفته ها اولین کیفی سازی مصرف سوخت را در یکی از پالایشگاه‌های مهم کشور به میزان روزانه 16 میلیون لیتر گازوئیل یورو 5 را خواهیم داشت. 700 میلیون دلار در این پروژه برای هوای پاک و جلوگیری از آلودگی هوا سرمایه گذاری شده است.

وی درباره تعاملات ایران و روسیه در حوزه انرژی نیز بیان کرد: ایران و روسیه دو کشور بزرگ منطقه هستند که تاکنون در حوزه سیاسی و اقصادی و بویژه انرژی مثل امروز به هم نزدیک نشده بودند. تا امروز  بیش از 4 میلیارد دلار در راستای توسعه میادین گازی  و نفتی قرارداد امضاء شده است و تفاهمنامه 40  میلیارد دلاری با شرکت گازپروم داشته ایم. سوآپ فراورده ها را شروع کرده ایم. سوآپ گازی را هم دنبال می‌کنیم و امیدواریم در زمستان امسال اجرایی شود.

اوجی افزود: از مردم هم می‌خواهم مثل زمستان سال گذشته همکاری کنند که بخش خانگی امسال هم زمستان را بدون چالش طی کند.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز