وزیر صمت: تفاهم‌نامه برای زیرساخت انتقال پول با بلاروس امضا شد/ تخصیص خط اعتباری صد میلیون دلاری برای کشور بلاروس

۱۴۰۱/۰۹/۰۲ - ۱۰:۳۷:۳۶
کد خبر: ۱۴۰۲۴۵۲
وزیر صمت: تفاهم‌نامه برای زیرساخت انتقال پول با بلاروس امضا شد/ تخصیص خط اعتباری صد میلیون دلاری برای  کشور بلاروس
وزیر صمت گفت: اولین زیر ساخت انتقال پول و مباحث مالی است و در سفر وزیر خارجه بلاروس به ایران تفاهم‌نامه‌ای بین صندوق ضمانت صادرات ایران و همتای بلاروسی امضا شد و خط اعتباری صد میلیون دلاری برای کشور بلاروس تخصیص داده شد. که فعالان اقتصادی بلاروس می توانند از ایران کالا ببرند و این صادرات کشور را تشویق و ترغیب می کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، فاطمی امین،وزیر صنعت و معدن و تجارت در جمع خبرنگاران در حاشیه هیئت دولت گفت: میزبان نخست وزیر بلاروس بودیم، در ۴ ماه گذشته ۴ هیئت از بلاروس به ایران سفر داشتند و از ایران هم ۴ هیئت به بلاروس سفر داشتند و روابط بین دو کشور در حال توسعه است. 

وی افزود: در هر روابط خارجی ۴ زیر ساخت داریم که در در اولویت است و بعد به سمت کارهای دیگر می‌رویم. اولین زیر ساخت انتقال پول و مباحث مالی است و در سفر وزیر خارجه بلاروس به ایران تفاهم‌نامه‌ای بین صندوق ضمانت صادرات ایران و همتای بلاروسی امضا شد و خط اعتباری صد میلیون دلاری برای  کشور بلاروس تخصیص داده شد.  که فعالان اقتصادی بلاروس می توانند از ایران کالا ببرند  و این صادرات کشور را تشویق و ترغیب می کند. 

وزیر صمت گفت: علاوه بر اینها بحث‌های تهاتر بین دو کشور در حال توسعه است. زیر ساخت دوم‌ مباحث گمرکی است، بلاروس عضو کشور های اوراسیا است و ایران هم فعلا در تجارت ترجیحی اوراسیا حضور دارد، این کشور های عضو اوراسیا بازار بزرگی دارند‌.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۵ دور مذاکره کردیم و دور ششم دو هفته اینده برگزار خواهد شد و امیدواریم به زودی الحاق ما با موافقت نامه تجارت اوراسیا تکمیل شود‌. در بحث های کنسولی و روادید مذاکراتی انجام شده است. در بخش حمل و نقل، یکی از خطوط هوایی ایران درخواست هایی به طرف بلاروسی داده است  که ارتباط پروازی برقرار شود. کشور بلاروس برای ما اهمیت دارد چون به لحاظ صنعتی سطح بالایی دارد و بسیاری از ماشین هایی که در بلاروس تولید می شود در بسیاری از کشور ها مصرف می شود. در حوزه ساخت تجهیزات همکاری هایی خواهیم داشت.

وی در رابطه با بازار لوازم خانگی گفت: وضعیت تولید و قیمت ها در بازار لوازم خانگی در وضعیت مناسبی قرار دارد و در تابلوهای تبلیغاتی می بینیم که تخفیف های ویژه ای ارائه شده است و طرح های فروش های اقساطی  هم فعال شده است . 

فاطمی‌امین در ادامه گفت: بازار لوازم خانگی به لحاظ کیفیت مناسب است و قیمت ها در یک سال گذشته با ثبات مواجه بوده و تولید رو به رشد است و ایران برای  صنعت لوازم خانگی کوچک است و باید این بازار توسعه پیدا کند‌، روند خوبی را در صنعت لوازم خانگی شاهد هستیم.

ادامه دارد ... 

نظر شما