امیرعبداللهیان: آمریکا در روزهای اغتشاش تصور می‌کرد که در نقطه امتیازدهی قرار داریم/ مسیر دیپلماتیک گفت‌وگوها برای رفع تحریم در دستور کار است

۱۴۰۱/۰۹/۰۲ - ۱۴:۳۳:۱۸
کد خبر: ۱۴۰۲۶۱۴
امیرعبداللهیان: آمریکا در روزهای اغتشاش تصور می‌کرد که در نقطه امتیازدهی قرار داریم/ مسیر دیپلماتیک گفت‌وگوها برای رفع تحریم در دستور کار است
وزیر امور خارجه در نشست خبری وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران علیرغم مواضع غیرسازنده سه کشور اروپایی و آمریکا در 8هفته گذشته در مسیر دیپلماتیک گفتگوها برای رفع تحریم را از طرق اتحادیه اروپا و برخی واسطه‌ها در دستور کار خود داشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا،  حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در نشست خبری خود که عصر چهارشنبه برگزار شد، گفت: در ۱۴ ماه گذشته حجم تبادل تجاری ایران از قاره اروپا تا سایر نقاط جهان به ویژه همسایگان و آسیا از ۳۷ درصد در کمترین حالت تا ۵۷۱ درصد رشد داشته که بخش عمده ای از این رشد، خارج از حوزه سنتی تجارت نفت و انرژی بوده است.

وی با تشریح تحولات جدید در محیط داخلی ایران، به ارایه دیدگاه های وزارت امور خارجه در این خصوص پرداخت و اظهار داشت: توطئه‌ای که بر اساس اسناد دقیق و موجود در دستگاه دیپلماسی کشور با هدف ایجاد جنگ تروریستی، جنگ داخلی و در نهایت تجزیه جمهوری اسلامی ایران در هشت هفته گذشته با سوء استفاده از احساسات مردمی دنبال می‌شد، شکست خورد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در اثنای این تحولات یک دیپلمات عالیرتبه غربی اظهار داشت که آمریکا در سال‌های اخیر در عراق و در دوره نخست وزیری آقای عادل عبدالمهدی مهدی توانست در کشوری با ۴۱ میلیون نغر جمعیت، تنها با آوردن سی هزار زن و جوانان عراقی به میدان التحریر و برخی میادین استان‌ها و به کارگیری ظرفیت های موجود در فضای مجازی، دولت حاکم در عراق را ساقط کند و نخست وزیر این کشور برای اهدافی بزرگتر از سمت خود استعفا داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: این مقام غربی مدعی بود که در قبال جمهوری اسلامی ایران نیز با استفاده از برخی شرایطی که در داخل کشور پیش آمده و اینکه احساسات عده‌ای از جوانان در ایران برانگیخته شده است، چنین فرصت بزرگی در اختیار آمریکا و تعداد اندکی از کشورهای غربی قرار گرفته و امیدوار هستند بتوانند به اهداف خودشان دست یابند.

دخالت‌های خارجی در هشت هفته گذشته در اوج قرار داشت

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در هشت هفته گذشته دخالت‌های خارجی در اوج خود قرار داشت، افزود: ما در دستگاه دیپلماسی به طور مستمر با همسایگانی که تروریسم از آن کشورها به سمت ایران هدایت می‌شد، در تماس بودیم.

امیرعبداللهیان با یادآوری غائله زاهدان و مشکلات امنیتی که در برخی از استانهای غربی روی داد، اظهار داشت: به طور مشخص ۷۶ مرکز تروریستی و ضد انقلاب در اقلیم کردستان فعال شدند و سلاح های اسرائیلی و آمریکایی وارد کشور شد.

وی ادامه داد: ما در هشت هفته گذشته در دو مرحله در بغداد و تهران با مقامات عراق، با تیم مهمی از مقامات امنیتی در دولت مرکزی عراق و در اقلیم کردستان، نشست های متعددی را داشتییم و تصمیمات مهمی هم اتخاذ شد.

وی با یادآوری اینکه تروریست ها از ۷۶ نقطه علیه امنیت استان های غربی از خاک اقلیم شمال عراق اقدام کرده بودند، اظهار داشت: دور مرکزی عراق متعهد شد که این گروه‌های تروریستی را از مرزهای ما دور کنند و توافق کردیم نسبت به خلع سلاح آنها اقدام کنند؛ گفتگوهای ما و پیگیری عملی شدن توافقات با کشور دوست و برادر عراق ادامه دارد و طبعاً زمانی که نیروهای مسلح عراق در مرز مشترک جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان مستقر شوند و تضمین کنند امنیت این مرزها را تضمین کنند نیازی به اینکه ما بخواهیم برای دفاع از تمامیت ارضی خودمان و مقابله با سرایت ناامنی ها به داخل کشورمان برخورد کنیم نیست.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: مادامی که در چارچوب حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد تهدید از سوی کشوری همسایه متوجه ایران باشد، نیروهای مسلح ما برای تامین حداکثری امنیت ملی کشور به اقدامات خودشان ادامه خواهند داد.

امیرعبداللهیان افزود: ما هم در دستگاه دیپلماسی و امنیتی کشور به گفتگوها و مذاکرات مان با مقامات کشور دوست و برادر برای عبور از این مرحله ادامه خواهیم داد.

سه کشور اروپایی، آمریکا و صهیونیست ها درک درستی از تحولات ایران نداشتند

وزیر امور خارجه در ادامه به دخالت های غربی ها در امور داخلی ایران در هفته های گذشته اشاره کرد و گفت: در تماس های خودم با مقامات کشورهای جهان از جمله سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان در خصوص آنچه در ایران گذشت و انتقاد در محکومیت قوی اظهار نظرات سیاسی برخی از این مقامات و مقامات آمریکایی به صراحت مواضع جمهوری اسلامی ایران را در روزهایی که پشت سر گذاشتیم منعکس کردیم.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: سه کشور اروپایی، آمریکا و صهیونیست‌ها در درک درستی از تحولات و وقایع نداشتند و مداخلات زیادی را در عرصه‌های رسانه ای و اظهارنظرهای سیاسی به عمل آوردند؛ برخی از مقامات در این کشورها تلاش کردند در روزهای بعد از اظهارات منفی خودشان با مصاحبه های متفاوتی تا حدودی اشتباهات خود را در این رابطه اصلاح کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت: رعایت حقوق مردم و حقوق بشر در آموزه‌های دینی و ملی جمهوری اسلامی ایران و در دل و روح هر ایرانی وجود دارد؛ مقام معظم رهبری هم همواره با حساسیت و دقت به همه ما رعایت دقیق آن را در سایر در همه سطوح در جامعه متذکر می‌شوند.

وی افزود: در اغتشاشات اخیر من به مقامات اروپایی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند به صراحت گفتم پلیس در ایران با صبری راهبردهای، خویشتنداری کرد و اینکه بیش از ۵۰ پلیس و نیروی امنیتی ما توسط آشوبگران و اغتشاشگران با سلاح گرم و سرد به شهادت رسیدند، اینکه چند هزار نیروی پلیس و مدافع امنیت ما مجروح شدند و آسیب‌های جسمی در این رابطه دیدند، نشان دهنده رعایت حقوق بشر و خویشتنداری پلیس و حافظ امنیت در جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: ما نیاز به این نداریم که آمریکا و اروپا که خود در نقض حقوق بشر تاریخ طولانی دارند و خود در استعمار ملت‌ها و کشورها تاریخ سیاهی ثبت کرده اند، بخواهند درخصوص حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران مدعی باشند.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: درخصوص وقایع اخیر نیز کمیته ملی در جمهوری اسلامی ایران زیر نظر وزیر کشور و رئیس سازمان امنیت کشور تشکیل شده است. جمعی از حقوقدانان، مقامات دولتی و غیردولتی مرتبط در چهارچوب کمیته‌ای مستقل، مسائل را پیگیری می‌کنند و گزارش آن را علاوه بر داخل ما در اختیار سایر جهات خارجی و بین‌المللی قرار خواهیم داد.

پیام ها بین ایران و آمریکا همچنان در حال مبادله است

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود مواضع غیرسازنده‌ای که سه کشور اروپایی و آمریکایی‌ها در هشت هفته گذشته داشته‌اند در مسیر دیپلماتیک گفت‌وگوها برای لغو تحریم‌ها را با طرف آمریکایی از طریق اتحادیه اروپا و برخی از واسطه‌ها در دستور کار خود داشت.

وی با یادآور اینکه ما از خطوط قرمز خود مانع عبور نکرده‌ایم، اظهار داشت: در بخشی از روزهای اغتشاش در ایران، طرف آمریکایی تصور می‌کرد ما در نقطه قرار دادیم که از خطوط قرمز خود عبور خواهیم کرد اما به طرف آمریکایی گفتیم برای رسیدن به توافق خوب و پایدار در چارچوب رعایت خطوط قرمزمان آمادگی داریم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه پیام‌ها میان ما و آمریکایی‌ها همچنان در حال تبادل است، افزود: ما در مسیر دیپلماتیک تبادل پیام‌ها را داریم اما در مسیر اظهارات رسانه‌ای، کماکان برخی از مقامات آمریکایی مواضع ریاکارانه خود را ادامه می‌دهند.

امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد که با نگاه واقع‌بینانه متناسب با منافع ملت و با رعایت حداکثری منافع ملی کشور در صورتی که به گام پایانی توافق برسیم بتوانیم از یک توافقی خوب، قوی و پایدار برای دولت و مردم بزرگ ایران صحبت کنیم.

قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور در دستور کار دولت است

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت: ایرانیان مقیم خارج از کشور همواره مورد توجه جدی ما در دولت و دستگاه دیپلماسی هستند ایرانیان جمعیتی فرهیخته و سفیران واقعی ما در خارج از کشور هستند. آنچه که برخی است شبکه‌های ماهواره‌ای به نام ایران و ایرانی در خارج از کشور به نمایش می‌گذارد واقعیت ایرانیان در خارج از کشور و واقعیت جامعه بزرگ ایرانیان خارج از کشور متفاوت از این تصاویر بزرگنمایی شده است.

وزیر امور خارجه بیان کرد: ما برای اینکه در شاخص‌های خود توجه ویژه‌ای به ایرانیان خارج از کشور را مورد تاکید قرار بدهیم به نمایندگی‌های خودمان در خارج از کشور اعلام کرده‌ایم که ضمن توجه ویژه به امور کنسولی و حمایت قوی از ایرانیان مقیم خارج از کشور، آخرین وضعیت مراجعات ایرانیان مقیم خارج به کنسولگری‌های ما را گزارش کنند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: برای ما مهم است که رصد کنیم که در پی این جنگ ترکیبی و جنگ ادراکی چه وضعیتی برای جامعه ایرانیان در خارج از کشور رخ داده است. مایلم به شما اعلام کنم که نه تنها مراجعات ایرانیان به سفارتخانه‌ها و بخش‌های کنسولی ما و سرکنسولگری‌های ما کاهش پیدا نکرده است بلکه شاهد رشد مراجعه ایرانیان برای انجام امور کنسولی‌شان و انجام سفرهایشان به جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وی افزود: ما به زودی قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور را در دولت و در مجلس در دستور کار داریم و امیدواریم ایرانیان عزیز در خارج از کشور با پیوند هر چه بیشتر به سرزمین مادری برای آبادی و پیشرفت هرچه بیشتر ایران تلاش کنند.

آژانس از مسیر فنی به مسیر سیاسی منحرف شده است

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم ها با توجه به قطعنامه اخیر شورای حکام گفت: یکی از نکاتی که در مذاکره برای رفع تحریم ها و رسیدن به نقطه پایان مذاکرات مطرح بود، حل مسائل اتهامی علیه جمهوری اسلامی ایران بود. پیشنهاد طرف آمریکایی در تبادل پیام‌ها به ما این بود که برجام را مورد تایید قرار بدهیم اما مسائل فیمابین آژانس و جمهوری اسلامی ایران در فرصتی مناسب در آینده حل و فصل شود.

وی ادامه داد: معنی این پیام این بود که پیچ و مهره‌ها و توان هسته‌ای جدیدی که بر مبنای قانون راهبردی مجلس در کشور ایجاد شده است را به کنار بگذاریم و بعد از اینکه دست ایران کاملاً خالی شد، در مورد مسائل بین ایران و آژانس اقدام کنیم که این مساله یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی است.

وزیر امورخارجه یادآور شد: در مذاکرات ماه‌های گذشته با طرف‌های اروپایی و همچنین روسیه و چین و در تبادل پیام با طرف آمریکایی در این خصوص تاکید کردیم که آژانس همواره از مسیر فنی منحرف شده و در مسیر سیاسی گام برداشته است. آنها گفتند که تضمین کرده و به آژانس توصیه می کنیم که در مسیر فنی عمل کند.

وی با اشاره به سفر اخیر هیاتی از ایران به وین اظهار داشت: هیات اعزامی با مدیرکل آژانس به نقشه راهی دست یافت و آنها تاکید که قطعنامه جدیدی در کار نخواهد بود و طبق توافق،‌ هیات های فنی آژانس به ایران خواهند آمد تا پاسخ های خود را دریافت کنند و ابهامات لازم رفع شود اما به یکباره با مجموعه جنگ ترکیبی صدور قطعنامه جدید علیه ملت ایران مواجهه شدیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: به سه کشور اروپایی و آمریکا اعلام کردیم که چگونه به شما اعتماد کنیم، در حالی که قرار بود ضامن رفتار فنی آژانس باشید، خود به سمت سوء استفاده و رفتار سیاسی و سوء استفاده سیاسی از آژانس برآمدید.

افت و خیزهای آمریکا در پیام‌ها به ایران، دیوار بی اعتمادی را قوی‌تر خواهد کرد

وزیر امورخارجه با اشاره به توافق فروردین ماه امسال میان ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان اظهار داشت: در آن توافق طرف آمریکایی پیشنهاد کرده بود که با رسیدن به توافق برجام یا بدون برجام تبادل زندانیان انجام شود. از نگاه انسانی موضوع را پذیرفتیم، اما چهل روز بعد طرف آمریکایی اعلام کرد که اجازه دهید این توافق همزمان با برجام انجام شود. آن زمان به طرف آمریکایی گفتیم که این افت و خیزهای شما در گفت و گوهای غیرمستقیم و تبادل پیام‌ها، دیوار بی اعتمادی بین ایران و آمریکا را قوی تر خواهد کرد چرا که موضوع آزادی زندانیان پیشنهاد خود شما بود.

وی ادامه داد: البته 6 ماه گذشت ولی باز در یک و نیم ماه گذشته دوباره طرف آمریکایی به فکر تبادل زندانیان هستند و ما هم به عنوان مسائل انسانی موضوع را دنبال می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه وظیفه ما در وزارت خارجه بازگشت به برجام به روش مقتدرانه و حکیمانه است، اظهار داشت: کار ما در وزارت امور خارجه، پیگیری مذاکرات با روش مقتدرانه، حکیمانه و مبتنی بر تامین امنیت حداکثری منافع ملی در چارچوب بازگشت به برجام است. برجام با همه ضعف‌ها و قوت‌هایی که درباره آن گفته می شود، موضوعی است که همچنان روی میز قرار دارد. البته طرف‌های مقابل ما هم معتقد هستند که موضوعی که ماه‌ها در پایان دولت قبلی و یک سال قبلی دولت جدید در مورد آن گفت و گو شده است، این موضوع می‌تواند به نقطه نهایی و پایانی برسد.

تیم سیاسی و نظامی ایران و اوکراین در کشور ثالث مذاکره کردند

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اینکه خبری درباره دیدار کارشناسان نظامی ایران و اوکراین منتشر شده است. آیا این خبر را تایید می‌کنید؟ و جزئیات آن چگونه است و آیا این دیدار ادامه خواهد داشت یا خیر؟ گفت: قبلا هم اعلام کردم،‌ جمهوری اسلامی درچارچوب همکاری نظامی و دفاعی با روسیه و قبل از شروع جنگ با اوکراین و زمانی که موضوع جنگ اوکراین مطرح نبود، یکی از اقلام همکاری دفاعی بین دو کشور، فروش تعدادی بسیار محدودی پهپاد ایرانی به روسیه بود.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: تاکنون هیچ مدرکی از طرف اوکراینی در استفاده از پهپاد ایرانی در او کراین نداشتیم و اخیراً تیم سیاسی و نظامی ایران و اکراین در یک کشور ثالث با یکدیگر گفتگو کردند و بررسی های خود را در این باره ادامه می‌دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت: قبل از این نشست، وزیر خارجه اوکراین در آخرین تماس تلفنی که با من داشت، تاکید کرد که یک پهپاد به طور سالم به دست نیروهای نظامی اوکراین افتاده و این پهپاد روسی است اما شبیه پهپاد شاهد ۱۳۶ ایرانی است؛ من به وی اعلام کردم آیا شبیه بودن یک پهپاد به پهپاد ایرانی و اینکه پهپاد روسی است،‌ گواه این است که ایران به مواضع خود پایبند است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ما به طرف روسی دوبار تاکنون اعلام کردیم و روس‌ به صراحت به ما گفتند که صرفاً از سلاح‌های ساخت روسیه در جنگ علیه اوکراین استفاده شده است. البته ما از ادامه جنگ علیه اوکراین و درگیری و مناضعه بین روسیه و اوکراین ناخرسند هستیم و جنگ را راه حل نمی‌دانیم و همچنان به تلاش‌های خود برای خاتمه جنگ و بازگشت صلح و آرامش به اوکراین و منطقه ادامه می‌دهیم.

تضمین اقتصادی و رفع مسایل باقیمانده آژانس باید حل شود

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر وزیر خارجه انگلیس مبنی بر پذیرش متن ماه مارس توسط ایران برای رفع تحریم ها، گفت: متنی که الان روی میز قرار دارد در نتیجه گفت‌وگوهای چند ماهه در وین و ایده‌های مختلف در چندماه گذشته است؛ ما در سه موضوع همچنان با طرف آمریکایی تفاوت نظر و اختلاف دیدگاه داریم. طرفهای اروپایی با آمریکا هم نظر هستند؛ اما اتحادیه اروپا برای دستیابی به یک راه حل تلاش می‌کند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: یکی از موضوعات اختلافی حل مسائل باقی‌مانده آژانس انرژی اتمی است. موضوعات دیگر به تضمین اقتصادی برمی‌گردد. ما سعی کردیم موضوع تضمین اقتصادی را فرموله کنیم. اینکه مدت اجرای قرارداد شرکت‌های خارجی در ایران باید به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاری خارجی برای انتقال سرمایه خود به ایران اعتماد داشته باشد.

وی ادامه داد: اینکه گفته شود ما تا پایان دولت بایدن در توافق خواهیم ماند اما فردا را نمی‌دانیم، باید بگوییم که ما در آمریکا با یک قبیله طرف نیستیم؛ بلکه با یک حکومت و یک نظام سیاسی در آمریکا طرف هستیم و قرار نیست رفت و آمد دولت‌ها بر توافقات بین‌المللی اثرگذار باشد. لذا در این موضوعات براساس آخرین متنی که نشات‌گرفته و تجمیع‌شده از دیدگاه‌های کارشناسی و تبادلات فزاینده دیدگاه‌های دو طرف از سوی آقای بورل مواجهیم. اما همچنان معتقدیم متن باید در سه موضوع مشخص، قوی تر شود.

امیرعبداللهیان افزود: سومین مورد اختلافی بین ایران و طرف مقابل این است که در راستای تضمین اقتصادی، این بازی که طرفهای غربی ایجاد کردند و تسری تحریم به طرفهای ثالث را یک عامل برای تداوم تحریم‌ها قرار دادند، باید با یک مکانیزم مورد تفاهم از میان برداشته شود. همچنان پیام‌ها در این رابطه ادامه دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تضاد رفتار و گفتار مقامات آمریکایی درباره مذاکرات، گفت: آمریکایی‌ها در میز تبادل پیام‌ها در مسیر دیپلماسی به یک شکل و در مسیر رسانه به شکل دیگری عمل می‌کنند. وقتی به آنها پیام می‌دهند که این چه رفتار متناقض و متعارضی است؟ پاسخ می‌دهند که در رسانه نگاهشان به رفتار داخل آمریکا است و نیازهای افکار عمومی در داخل اینگونه ایجاد می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: اما برای ما قابل درک است که اظهارات مقامات آمریکایی اظهارات دوگانه با هدف تشدید اغتشاش در ایران و گرفتن امتیاز در میز مذاکره دنبال می‌شود.

آمادگی ایران برای برگزاری نشست وزرای خارجه عضو برجام در وین

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی درباره برجام اظهار داشت: درخصوص برجام فهم همه طرف‌ها این است که در ماه‌های گذشته به اندازه کافی گفت‌وگو و مذاکره انجام شده است.

وزیر امور خارجه گفت: در موضوعات باقی مانده دیدگاه‌های ما تبادل شده است. ما در آخرین پیامی که هفته گذشته به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا داریم، اعلام کردیم که در چهارچوب دیدگاه‌هایی که ارائه شده است چنانچه طرف‌های مقابل آماده باشند می‌توانیم در آینده نزدیک نشست وزرای خارجه عضو برجام را در وین برگزار کنیم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: آقای بورل در حال پیگیری و هماهنگی است و زمانی این اتفاق خواهد افتاد که ما نسبت به خواسته‌های منطقی خودمان در این مسئله مطمئن شویم.

اشغال سوریه غیرسازنده و باعث پیچیده شدن وضعیت موجود است

امیرعبداللهیان در پاسخ به پرسشی درباره امکان حمله ترکیه به سوریه و واکنش ایران به این موضوع گفت: از ماه‌ها قبل چنین خبری روی میز رسانه‌های منطقه قرار داشت. در اوج این تحولات در سفری به ترکیه و سپس سوریه انجام شد و پس از رایزنی‌های لازم دولت سوریه پذیرفت نسبت به حفظ تمامیت ارضی ترکیه و تامین امنیت مرز مشترک خود با این کشور عمل کند.

وی با اشاره به اینکه در مسیر امنیتی هم گفت‌وگوهایی بین مقامات این دو کشور انجام شد، تصریح کرد: ما همچنان به توصیه خود برای واگذاری نقش تامین امنیت مرز مشترک ترکیه و سوریه به دولت و نیروهای مسلح سوری تاکید داریم و تداوم حضور نظامی در خاک سوریه و اشغال این کشور را از هر طرفی که باشد غیرسازنده و باعث پیچیده‌تر شدن وضعیت می‌دانیم اما نگرانی‌های کشور همسایه و دوست خود ترکیه را در حوزه امنیت ملی این کشور را درک می‌کنیم.

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه ما با خود را نسبت به رعایت قوانین منع گسترش سلاح‌های اتمی و معاهده ان پی تی متعهد می‌دانیم ، تصریح کرد: در این موضوع جمهوری اسلامی ایران بیش از همه طرف‌ها پایبندی خود را نشان داده است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: نگرانی جدی در منطقه ما وجود صدها کلاهک هسته‌ای رژیم صهیونیستی است و ایران معتقد است که این رژیم جعلی و نامشروع باید به رعایت مباحث عدم اشاعه متعهد شود.

عربستان هنوز به توافق‌های خود عمل نکرده است

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مسیر روابط ایران و عربستان با اشاره به دخالت این کشور در امور داخلی ایران چگونه خواهد بود، گفت: ما در عرصه سیاسی نسبت به آنچه که در دور پنجم گفت و گوهای تهران و ریاض در کشور عراق به توافق رسیدیم پایبند هستیم و آنچه را که در آن توافق طرف ایرانی باید انجام می‌داد، انجام شده است. بخش‌هایی از آن توافق هنوز از سوی مقامات سعودی انجام نشده است.

وی ادامه داد: ما گفت‌وگو و همکاری تهران و ریاض را به دلایل مختلف مفید و مناسب و موثر برای صلح و امنیت در منطقه می‌دانیم. از اینکه یک رسانه شناخته شده به نام عربستان سعودی در وقایع هشت هفته گذشته ایران نقش ترویج ترور و تروریسم را ایفا کرد، گلایه و انتقاد خودمان را به مقامات عربستان سعودی منعکس کردیم و جمهوری اسلامی ایران این اقدام رسانه‌ای غیرسازنده را در تعارض با توافقات تهران و ریاض در بغداد می‌داند.

وزیر امور خارجه عنوان کرد:‌ امیدوار هستیم عربستان سعودی نسبت به آنچه که در دوره پنجم گفت‌وگوها در بغداد توافق شد تعهدات خود را عملیاتی کند و دو کشور بتوانیم گام‌هایی را برای بازگشت به وضعیت طبیعی برداریم.

امیرعبداللهیان افزود: خوشبختانه در همکاری‌های تهران با کشورهای حوزه خلیج‌فارس شاهد پیشرفت در عرصه مناسبات دیپلماتیک هستیم و مقامات سیاسی کشورهای منطقه متفاوت از آمریکا و صهیونیست‌ها و سه کشور اروپایی در مسائل اخیر ایران هیچگونه موضع سیاسی غیرسازنده‌ای را اتخاذ نکرده‌اند.

وارد فاز اجرایی برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله تهران و پکن شدیم

وزیر امور خارجه در ارزیابی خود از سیاست چین و ایران درباره توافق ۲۵ ساله گفت: از سال گذشته در پی سفری که به چین داشتم، وارد فاز اجرایی برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله تهران و پکن شدیم؛ این برنامه که همه ابعاد تجاری، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، صنعتی و دفاعی و سایر حوزه‌ها را در بر می‌گیرد، در مسیر درستی قرار دارد و همکاری‌های تهران و چین رشد قابل توجه و چشمگیری را به خوبی نشان می‌دهد.

وزیر امور خارجه افزود: ما در راستای منافع دو ملت نسبت به اجرای این توافق و افزایش حجم تبادل تجاری‌مان تا این لحظه انتظاراتی که از این توافق را داشتیم را برآورده شده می‌دانیم و طرفین برای تداوم آن تلاش می‌کنند.

امیرعبداللهیان عنوان کرد: به‌زودی هم دیدار سطح بالایی در یکی از پایتخت‌های دو کشور انجام می‌شود. برنامه سفر آیت‌الله رئیسی که از سوی رئیس جمهور چین به پکن دعوت شده‌اند هم در دستور کار وزارت امور خارجه و نهاد ریاست جمهوری قرار دارد.

هرگونه تغییر در ژئولیتیک منطقه با واکنش جدی ایران همراه خواهد بود

وی درباره آخرین تحولات ایران و جمهوری آذربایجان گفت: ماه گذشته هم من سفری به ایروان داشتم و هم آقای پاشینیان نخست وزیر ارمنستان به تهران سفر رسمی را انجام دادند. بخشی از محافل رسانه‌ای در جمهوری آذربایجان نسبت به این سفر واکنش نشان دادند.

وزیر امور خارجه یادآور شد: مایلم تاکید کنم ما آذربایجان و ارمنستان را دو همسایه جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم و هیچگاه روابطمان را با یک طرف به حساب طرف دیگر تنظیم نمی‌کنیم. در راستای متقابل و اولویت نگاه به سیاست همسایگی مناسبات با همه همسایگان در اولویت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ چشمداشتی به اراضی کشورهای همسایه از جمله آذربایجان ندارد اما به صراحت به همه بازیگران در حوزه قفقاز اعلام کرده‌ایم که هرگونه تغییر ژئوپلیتیک در منطقه با واکنش جدی جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: مقامات منطقه در مذاکرات دیپلماتیک به ما اطمینان داده‌اند که چنین نگاهی وجود ندارد. بنابراین چنین نگرانی نباید در منطقه وجود داشته باشد. ما با نگاه به همسایگی و برادری مناسبات با آذربایجان و سایر کشورهای همسایه را پی می‌گیریم.

انتهای پیام/

نظر شما