نمایندگی ایران در سازمان ملل

ایران خواستار اجرای توافق با عراق در زمینه خلع سلاح تروریست‌ها در شمال این کشور است

۱۴۰۱/۰۹/۰۳ - ۰۹:۵۷:۵۶
کد خبر: ۱۴۰۲۸۵۲
ایران خواستار اجرای توافق با عراق در زمینه خلع سلاح تروریست‌ها در شمال این کشور است
نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران خواستار اجرای توافقات با دولت عراق در زمینه بستن مقرها و خلع سلاح تروریستها در شمال این کشور می باشد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزدسازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد،پس از رایزنیهای متعدد جمهوری اسلامی ایران با مقامات دولت عراق و اقلیم شمال این کشور ، برای ایران گزینه ای جز استفاده از حق ذاتی در جهت دفاع از خود در چارچوب حقوق بین الملل باهدف حفاظت از امنیت ملی خود باقی نمانده و براین اساس اخیرا عملیاتهائی  را علیه گروهکهای تروریستی مستقر در منطقه اقلیم شمال عراق انجام داده است.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد با ارسال نامه ای، مواضع کشورمان در مورد انجام عملیات نظامی علیه مقرهای تروریستها در شمال عراق را برای اعضای شورای امنیت این سازمان تشریح کرد.

نمایندگی کشورمان در این موضعگیری تصریح نمود،برای سالها جمهوری اسلامی ایران هدف حملات گروهکهای  تروریستی که در منطقه اقلیم کردستان عراق پایگاه دارند،بوده است. این گروهکها اخیرا فعالیتهای خود را تشدید کرده و از طرق غیر قانونی اقدام به انتقال مقادیر زیادی سلاح به داخل خاک ایران برای مسلح کردن گروهکهای وابسته به خود که قصد عملیات تروریستی دارند،نموده اند که در نتیجه ما شاهد افزایش تلفات انسانی،وحشیگری و تخریب اموال عمومی و خصوصی هستیم.

نمایندگی دائم ایران اضافه کرد، جمهوری اسلامی ایران ضمن  تاکید بر مسئولیت دولت عراق برای کنترل موثر برکل سرزمین ومرزهای شناخته شده بین المللی این کشور ، مدارک غیر قابل انکار و اطلاعات معتبری را به مقامات دولت عراق و منطقه اقلیم کردستان عراق در  مورد گروهکهای تروریست وجدائی طلب که از خاک عراق برای برنامه ریزی ،حمایت ،سازماندهی و اجرای اقدامات براندازانه و تروریستی علیه ایران سوءاستفاده می کنند ،ارائه داده است.

نمایندگی کشورمان خاطر نشان ساخت، در جریان چندین دور مذاکره و رایزنی دوجانبه با مقامات دولت عراق و منطقه اقلیم کردستان عراق  ازجمله دیدار اخیر مشاور امنیت ملی عراق از تهران در تاریخ 3 آبان  1401،ایران درخواست کرد، افرادی که جنایات تروریستی مرتکب شده، مسترد گردیده و در دادگاههای ایران محاکمه شوند.همچنین مقرهای این گروهکهای تروریستی و اردوگاههای آموزشی آنها بسته شده وعناصر آنها خلع سلاح شوند. ایران همچنین بر ضرورت حضور نیروهای نظامی عراق در مرزهای بین المللی دو کشور تاکید کرد.هیات عراقی با این درخواستها موافقت کرد و متعهد به تدوین یک چارچوب زمانی برای تکمیل خلع سلاح این گروهکهای تروریستی شد.

نمایندگی ایران افزود: متاسفانه تا امروز هیچ اقدام موثری برای اجرای این توافق انجام نشده است . براین اساس ایران موکدا خواستار اجرای توافق فوق الذکر می باشد .

نمایندگی کشورمان در سازمان ملل اضافه کرد: در این شرایط ایران گزینه ای جز استفاده از حق ذاتی برای دفاع از خود در چارچوب حقوق بین الملل به منظور حفاظت از امنیت ملی ودفاع از مردم خود نداشته و اخیرا عملیات نظامی و ضروری را علیه گروهکهای تروریستی مستقر در منطقه اقلیم کردستان عراق انجام دادکه با دقت برنامه ریزی ودقیقا محلهای تروریستها را هدف قرار داد.

نمایندگی ایران تصریح کرد،جمهوری اسلامی ایران قویا متعهد به حل این مسئله با دولت عراق از طریق مکانیزم دوجانبه بعنوان بخشی از جنگ جاری علیه تروریسم می باشد. وزرای امور خارجه دوکشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در جریان مذاکرات خود بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و همچنین بر ضرورت  مقابله با تروریسم براساس مقررات بین المللی و اهمیت همکاری دوجانبه در مقابله با چالشهای ناشی از فعالیتهای تروریستی تاکید کرده اند.

نمایندگی کشورمان در پایان گفت، جمهوری اسلامی ایران احترام کامل برای امنیت و ثبات عراق قائل است و یکبار دیگر بر تعهد خود به تمامیت ارضی ،اتحاد و حاکمیت جمهوری عراق تاکید می کند.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز