کارشناس مسائل قفقاز: باکو با رویکرد جدید خود بله قربان گوی تل آویو شده است/ ایران با نزدیک شدن به ترکیه رهبران باکو را مهار کند

۱۴۰۱/۱۱/۱۳ - ۰۵:۱۸:۳۹
کد خبر: ۱۴۳۰۰۴۱
کارشناس مسائل قفقاز: باکو با رویکرد جدید خود بله قربان گوی تل آویو شده است/ ایران با نزدیک شدن به ترکیه رهبران باکو را مهار کند
کارشناس مسائل قفقاز گفت: ایران از طریق گره خوردن منافع سیاسی و اقتصادی و .. با ترکیه میتواند افسار مهار یاغی گری رهبران باکو را در دست داشته باشد، ترکیه هم در دراز مدت برای فشار و تضعیف منافع ایران و موازنه قدرت در منطقه قفقاز و خاورمیانه روی آذربایجان برای فشار به ایران حساب کرده و همچنان روی همان مسیر حرکت میکند.

هیراد مخیری کارشناس مسائل قفقاز و آسیای میانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا در خصوص رویه جمهوری آذربایجان در ماه‌های گذشته و عملکرد این کشور در حادثه اتفاق افتاده در سفارت این کشور در تهران گفت: در نگاه کلان با توجه به تحولات قفقاز با توجه به جولانگری آذربایجان و با رویکرد تهاجمی این کشور نسبت به همسایگان خودش نظیر ارمنستان و ایران باید توجه داشته باشیم سوخت انرژی رسان منتج به نگاه و رویکردتهاجمی باکو یکی از پازلهای مهم جریان پارادایم شیفت جنگهای خونین خاورمیانه ای به منطقه قفقاز است. 

وی افزود: این نقشه بزرگ از سالهای پیش با توجه به برتری ایران در جبهه سوریه، عراق و لبنان و گسترش قلمرو نفوذی روسیه تا آب‌های مدیترانه و شمال آفریقا مانند لیبی و همچنین گسترش حوزه قلمرویی روسیه در دریای سیاه به شکل جدی اتفاق افتاد.

این کارشناس مسائل قفقاز با اشاره به تزریق هزینه‌ها و کمک‌های جدی و چند وجهی از جانب فرمانبران غربی اظهار داشت: دراین منطقه مانند ترکیه و اسرائیل با حمایت‌های اطلاعاتی و امنیتی قدرت‌های بزرگ غربی این پارادایم شیفت یعنی تغییر جبهه جنگ از منطقه خاورمیانه به قفقاز مخصوصا قفقاز جنوبی رقم خورد.

مخیری نتیجه عملی کردن و سرانجام رساندن این تغییر جبهه جنگی را تغییر موازنه قدرت به نفع جبهه غرب با تضعیف چند وجهی امنیتی اقتصادی ایران در مرزهای شمال و شمال غربی و تضعیف قلمرو حوزه قدرتی روسیه در مرزهای جنوب در قفقاز شمال و جنوبی خواند.

وی این امر را مسیر جبران مافات غرب برای ارتقا خود در خاورمیانه دانست و خاطرنشان کرد: از این رو تحرکات جبهه مثلت باکو آنکارا و تل اویو در یکی از پازل‌های مهم تغییر پارادایم جنگ‌های خاورمیانه‌ای به قفقاز با سردمداری ایالات متحده امریکا باید بررسی شود. 

این کارشناس مسائل قفقاز تصریح کرد: اذربایجان به دلیل در دام افتادن سیاست کلان پارادیم شیفت جنگ های خاورمیانه‌ای به قفقاز چه از لحاظ نظامی، اقتصادی، تسلیحاتی و فرهنگی در سراشیبی خلسه گونه قدرت ساز جذب منافع و منابع نظامی اقتصادی تسلیحاتی به شکلی راحت قرار گرفته است.

مخیری اظهار داشت: باکو در برابر این پیشنهادها و دستاوردهای قدرت ساز تزریق شده از جمله ترکیه و اسرائیل و تجربه شیرینی دستاوردهای ژئوپلیتکی قفقاز جنوبی از قبل حمایت در مسیر مذکور با حمایت غرب به دور از هرچشم پوشی و خویشتن‌داری سیاسی و امنیتی در مسیر تضاد خودش در مقابل منافع امنیتی و ملی ایران همچنان در حال حرکت است و به نوعی با این رویکرد جایگاه خودش را به سان مهره‌ای بی اختیار و دست نشانده و بله قربان گوی تل اویو و انکارا و نتیجتا جبهه غرب در دوران شکل گیری نظم های نوین بین المللی معرفی کرده است 

وی با اشاره به رویکرد افسار گسیخته رهبران باکو و تضاد صفر تا صدی ایران با رژیم صهیونیستی از سوی دیگر تنها عامل کنترل کننده یاغی گری رهبران جمهوری آذربایجان و در مسیر متعادل ساز مقطعی قرار گرفتن را تعاملات نوین در روابط تهران و آنکارا دانست و تاکید کرد: ایران از طریق گره خوردن منافع سیاسی و اقتصادی و .. با ترکیه میتواند افسار مهار یاغی گری رهبران باکو را در دست داشته باشد، ترکیه هم در دراز مدت برای فشار و تضعیف منافع ایران و موازنه قدرت در منطقه قفقاز و خاورمیانه روی آذربایجان برای فشار به ایران حساب کرده و همچنان روی همان مسیر حرکت میکند. 

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز