شبکه‌های بیمه حوادث و درمان در خدمت مردم زلزله زده خوی/ کاهش نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد

۱۴۰۱/۱۱/۱۸ - ۱۰:۱۲:۲۴
کد خبر: ۱۴۳۳۳۷۰
شبکه‌های بیمه حوادث و درمان در خدمت مردم زلزله زده خوی/ کاهش نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در فصل پاییز امسال ۱۴۰۱ نسبت به پاییز سال گذشته بیش از ۵۳۰ هزار نفر خالص اشتغال در کشور صورت که گرفت که مجموع شاغلین به ۲۴ میلیون و ۷۰ هزار رسیده است. نرخ بیکاری به۸/۲ درصد یعنی پایین ترین نرخ خود رسیده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری با اشاره به زلزله اخیر خوی گفت: مردم عزیز خوی گرفتار زلزله شدند و امیدوارم کمک‌های که از سوی دستگا‌های اجرایی صورت می‌گیرد به نحو مطلوب صورت گیرد و باید بگویم شبکه‌های بیمه‌ای هم حوادث و هم درمانی برای آسیب دیدگان دیده شده است.

وی در ادامه گفت: خالص اشتغال در این فصل نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۵۳۵ هزار نفر افزایش داشته است و به ببش از ۲۴ میلیون و ۷۰ هزار نفر رسیده است. باوجود افزایش ۰.۱ درصدی نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ بیکاری به رقم بی سابقه ۸.۲ درصد کاهش یافته است. این میزان اشتغال ۷۵۷ هزار نفر بیشتر از سال ۱۳۹۶، یعنی سال قبل از تحریم ها است.در پاییز ۱۴۰۱ میزان اشتغال در بخش صنعت با ۲ درصد افزایش نسبت به فصل مشابه سال قبل به ۸ میلیون و ۳۲۹ هزار نفر رسیده است. که ۶۶۶ هزار نفر بیشتر از میزان اشتغال در بخش صنعت در سال ۱۳۹۶ است.تعداد افراد شاغل در بخش صنعت بالاترین رقم در طول چند دهه اخیر دارد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: در بخش خدمات هم میزان اشتغال با ۵۵۲ هزار نفر رشد، نسبت به پاییز سال گذشته به ۱۲ میلیون و ۲۹هزار نفر افزایش یافته است. نرخ بیکاری مردان در پاییز ۱۴۰۱ با ۰.۶ درصد کاهش به ۷ درصد و نرخ بیکاری زنان با ۱.۵ درصد کاهش ۱۴.۲ درصد محاسبه شده است.  نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله از ۲۳.۶ درصد به ۱۹.۲ درصد و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۳۵ ساله از ۱۶ درصد به ۱۴.۸ درصد کاهش یافته است.

 

خاندوزی بیان کرد: تسهیل مجوز های کسب و کار یکی از عواملی است که در ایجاد اشتغال موثر است.حدود ۲۳۰ هزار کارآفرین جوان توانسته اند مجوز کسب و کار خود را بدون کاغذ بازی بدست آوردند و شروع فعالیت کردند‌. ۱۵۰ هزار نفر در صف بررسی دستگاه های اجرایی برای دریافت مجوز هستند. امیدواریم اصلاح نظام اجرایی ادامه پیدا کند.در روز های گدشته ۹۸۰ قائده اضافی و شرط اضافی را از تمام‌مجوز های کسب و کار را حذف کردیم. این ۹۸۰ شرط اضافه که حذف شده تا امروز نه مجوز قانونی داشته و نه ردپایی در مصوبات هیئت دولت داشته است  و صرفا صلاحدید برخی دستگاه ها بوده است.

وی در ادامه در رابطه با کمک هزینه نانوایی ها گفت: از دیشب گام اول فاز دوم طرح هوشمند سازی یارانه آرد اجرا شد و کمک هزینه نانوایی ها از دیشب به دوبرابر اضافه شد ، محدودیت سهم آرد نانوایی ها برداشته شد. بنای دولت بر حذف یارانه نان نیست و میزان یارانه نان در بودجه از ۷۰ هزار میلیارد به بیش از ۱۰۵ هزار میلیارد افزایش یافته است.

خاندوزی بیان کرد: تسهیل مجوز های کسب و کار یکی از عواملی است که در ایجاد اشتغال موثر است.حدود ۲۳۰ هزار کارآفرین جوان توانسته اند مجوز کسب و کار خود را بدون کاغذ بازی بدست آوردند و شروع با فعالیت کردند‌. ۱۵۰ هزار نفر در صف بررسی دستگاه های اجرایی برای دریافت مجوز هستند. امیدواریم اصلاح نظام اجرایی ادامه پیدا کند.در روز های گدشته ۹۸۰ قائده اضافی و شرط اضافی را از تمام‌مجوز های کسب و کار را حذف کردیم. این ۹۸۰ شرط اضافه که حذف شده تا امروز نه مجوز قانونی داشته و نه ردپایی در مصوبات هیئت دولت داشته است و صرفا صلاحدید برخی دستگاه ها بوده است. 

وی در ادامه در رابطه با کمک هزینه نانوایی ها گفت: از دیشب گام اول فاز دوم طرح هوشمند سازی یارانه آرد اجرا شد و کمک هزینه نانوایی ها از دیشب به دوبرابر اضافه شد ، محدودیت سهم آرد نانوایی ها برداشته شد. بنای دولت بر حذف یارانه نان نیست و میزان یارانه نان در بودجه از ۷۰ هزار میلیارد به بیش از ۱۰۵ هزار میلیارد افزایش یافته است.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره عرضه سکه در بورس کالا گفت: مسئله از زمانی شروع شد که برخی انتظارات تورمی را تحریک کردند ‌تا جامعه با خرید و فروش طلا، دارایی های خود را نسبت به تورم احتمالی حفظ کند و موجب شد که یک فضای روانی ایجاد شود و حباب قیمتی در بازار سکه و طلا را شاهد بودیم که حتی گاهی میزان حباب معادل قیمت اصلی آن بود. بنابر این بانک مرکزی با کمک بورس کالا به بازار سکه ورود کرد و تا حدی هم موثر بود اما متاسفانه به دلیل افزایش نرخ جهانی طلا مجدد شاهد افزایش نرخ سکه هستیم.

وی در ادامه گفت: بانک مرکزی مصر است که سیاست کم کردن حباب در بازار سکه را انجام دهد و ذخایر خود را هم از دست ندهد.از این رو مرحله دوم عرضه سکه در بورس امروز خاتمه می یابد و برای مرحله سوم  رسما زمانبندی اعلام خواهد شد.

خاندوزی بیان کرد: ۳۴ قلم کالا با هدف بازار شب عید و ماه مبارک رمضان در همه فروشگاه های زنجیره ای بادرصدی تخفیف به مردم عرضه خواهد شد. در زمینه تامین کالاهای اساسی همه پشتیبانی لازم انجام شده به طوری که ۲ میلیون تن برنج، ۳۵۰ هزارتن روغن و شکر، گوشت مرغ و گوشت قرمز گرم و منجمد توزیع خواهد شد.

وی در رابطه با مولد سازی بیان کرد: مولد سازی تدبیری است که در بسیاری از کشور ها از دهه های گذشته برای آنکه دارایی های غیر موثر را به دارایی های مولد تبدیل کنند، استفاده می‌کردند. در کشور در قوانین بودجه قبل، رقمی به عنوان عدد مولد سازی مجلس تکلیف شده بود‌.  پس از آسیب شناسی دولت از این مسئله، پیشنهادی سران سه قوه به رهبری دادند و مصوبه ای که در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا وجود دارد مبنی بر این است که هیئتی شکل گیرد که بر مقاومت برخی دستگاه ها غلبه کند. مسئله مصونیت قدری با سو تفاهم مطرح شد. حتما  اگر تخلف و فسادی در فرایند مولد سازی دارایی ها وجود داشته باشد، هیچ احدی مصونیت نخواهد داشت. مصونیت در چهارچوب آئین نامه و اجرای تصمیمات مصوب وجود دارد .ما تلاش کردیم در وزرات اقتصاد که بخش اعظم مسائل را از کانال شفافیت حل کنیم تا اجرای این قانون در یک اتاق شیشه پیش چشم ۸۵ میلیون نفر انجام شود.هیچ احدی در تخلف و فساد مصونیت نخواهد داشت. 

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در رابطه با جزئیات حمایت‌های مالی از زلزله زدگان خوی برای بازسازی منازل زلزله زده گفت:طبق توافقاتی که بین سازمان برنامه و بودجه و استانداری منعقد شد،  ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب کمک‌های بلاعوض و تسهیلات قرض‌الحسنه برای بازسازی اختصاص یافته است. مقرر شده که برای ساخت منازلی که بطور کامل تخریب شده است ۶۰ میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت شود.اگر این واحدهای تخریب شده در مناطق شهری باشند علاوه بر کمک بلاعوض، ۳۰۰ میلیون تومان هم وام قرض الحسنه خواهند گرفت.

 وی در ادامه بیان‌کرد: اگر در مناطق روستایی باشند، علاوه بر کمک بلاعوض، ۲۵۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه دریافت خواهند کرد.در مورد واحدهایی که نیاز به تعمیر دارند هم ۳۰ میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت خواهد شد. برای بازسای واحدهای دامی به هر واحد ۲۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۳۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه پرداخت می شود. همه این وامها به مدت شش ماه امهال می شود، یعنی پرداخت اقساط، شش ماه پس از پرداخت اغاز خواهد شد.

سخنگوی اقتصادی دولت در رابطه با پیش بینی رشد اقتصادی ۴ درصد برای سال ۱۴۰۱ مطرح کرد: پیش بینی تورم سال آینده را باید به بعد از تصویب بودجه موکول کنیم.درخصوص رشد اقتصادی و تورم در سال ۱۴۰۱، بررسی مراکز رسمی نشان می دهد رشد اقتصادی کشور در سال جاری  ۴ درصد خواهد بود و نرخ تورم تا پایان سال در حوالی ۴۵ درصد قرار می گیرد.

خاندوزی در رابطه با افزایش یارانه نقدی گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ درخصوص پرداخت یارانه ها هیچ افزایشی پیش بینی نشده است بنابراین تا زمانی که لایحه مبنا قرار بگیرد در سال آینده شاهد افزایش یارانه ها نخواهیم بود.اما درخصوص اینکه کالابرگ به قیمت های سال گذشته باید به این نکته توجه داشته باشیم که ما در آستانه پایان سال ۱۴۰۱ هستیم و حکم کالابرگ الکترونیک مصوب قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بوده است. باید ببینیم در قانون بودجه سال آینده چنین حکمی تکرار خواهد شد یا خیر.

وی مطرح کرد: تثبیت نرخ ارز در دستور کار دولت نیست اما ثبات بخشی به بازار ارز را با جدیت پیگیر هستیم. همانگونه که هم بنده و هم رئیس کل بانک مرکزی اعلام کردیم، باید بخشی از نوسانات ارزی که برای اقتصاد ایران مخرب است مدیریت شود. عاملان این اخلال ها هدفشان ایجاد انتظارات تورمی در کشور و هجوم مردم به سمت بازار دارایی ها است. بازگشت نرخ ارز ترجیحی سیاست دولت سیزدهم نیست اما نرخ ارز کشور برای واردات همان نرخی است که در بازار نیما است و نرخ ارز در بازار متشکل هم وجود دارد. اینکه به کالاهایی خارج از سامانه نیما ارز به قیمتی دیگر پرداخت شود،  نه در مصوبات و نه در بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ وجود ندارد.سیاست های بانک مرکزی در حال اجرا است و اقدامات خیلی خوبی ازجمله راه اندازی مرکز مبادلات ارز و طلا در حال انجام است و  امیدواریم  این سیاست ها منجر به ثبات قیمت ها در بازار ارز شود.

خاندوزی گفت: برای کنترل و‌تنظیم بازار شب عید و ماه مبارک رمضان، طرح از فجر تا فطر از ۱۲ بهمن آغاز شده است.در این طرح ۳۴ قلم کالای اساسی و پرمصرف مردم با تخفیف ۱۰ تا ۲۵ درصد در  فروشگاه های زنجیره ای  عرضه می شود. طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی ذخایر کالاهای اساسی در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز