جزئیات توافق ایران و عربستان به روایت معاون سیاسی رئیس جمهور

۱۴۰۱/۱۲/۱۹ - ۲۰:۵۰:۲۴
کد خبر: ۱۴۴۶۷۷۵
جزئیات توافق ایران و عربستان به روایت معاون سیاسی رئیس جمهور
معاون سیاسی رئیس جمهور گفت: چین درخواست میانجیگری داشت که رئیس‌جمهور با این درخواست موافقت کرد.پس از جلسات مختلف، این ماموریت به شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی داده شد تا مذاکرات را آغاز کند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، جمشیدی معاون سیاسی دفتر رییس جمهور در گفتگوی زنده تلویزیونی در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک در خصوص توافق ایران و عربستان گفت: در گفتگویی که آقای شی رییس جمهور چین با رئیس جمهور کشورمان داشتند، درخواست عربستان مبنی بر از سرگیری روابط با ایران مطرح شد.

وی افزود: این موضوع سابقه طولانی دارد مذاکراتی در عراق و سایر کشورها در این خصوص داشتیم. چند دوره گفتگو بین ایران و عربستان انجام شد.

جمشیدی تصریح کرد: این بار چین درخواست میانجیگری داشت و تقاضای میانجیگری را مطرح کرد، آقای رئیس‌جمهور اعلام کردند با توجه به اینکه این درخواست بارها از طرف مقابل مطرح شده است و شما هم پیگیر هستید با این درخواست موافقت می‌شود .

وی ادامه داد: بعد از سفر جلسات متعدد گذاشته شد و ماموریت مذاکرات با عربستان به آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی داده شد تا این مذاکرات را شروع کند، یک هفته است که این دوستان در حال مذاکره هستند امروز نهایتا به توافق رسیدند. تمرکز اصلی این توافق بر روابط دو جانبه است.

جمشیدی گفت: تمرکز اصلی بر روابط دوجانبه است، تا بتوانیم همکاری‌های بهتری را داشته باشیم این امر موجب می‌شود که همگرایی منطقه‌ای نیز تقویت شود.

وی ادامه داد: سیاست خارجی دولت، مبتنی بر مفهوم همگرایی و همسایگی است از ابتدای دولت، آقای رئیسی در مراسم تحلیف نسبت به این سیاست تاکید و در عمل نیز آن را پیگیری کردند.

جمشیدی با بیان اینکه در دولت گذشته متاسفانه روابط ایران با کشورهای همسایه با چالش‌هایی مواجه شده بود، افزود: در در دولت فعلی در گام اول سیاست همگرایی و همسایگی با کشورهای آسیای مرکزی در دستور کار قرار گرفت، سیگنال‌هایی هم برای دولت عربی و همسایگان فرستاده شده بود که به صورت پنهانی در جریان بود.

معاون سیاسی دفتر رییس جمهور گفت: رئیس جمهور بر این موضوع تاکید دارند که کشورهای منطقه می توانند با همکاری یکدیگر منطقه را مدیریت کنند.

وی با اشاره به میانجیگری چین در مذاکرات ایران و عربستان اظهار داشت: در سفری که رییس جمهور چین به عربستان داشت این موضوع مطرح شده بود، توافق ایران و عربستان به تقویت و ارتقای نقش کشورهای منطقه برای مدیریت منطقه کمک می کند.

جمشیدی در خصوص پیام این توافق برای اروپا و سایر کشورها اظهار داشت: این توافق خبر خوبی برای دشمنان ملت ایران نیست زیرا آنها بر اساس و توهمات و محاسبات غلطی که داشتند تصور می کردند اگر سیاست تعامل با ایران را در پیش بگیرند و به نتیجه نمی رسند علت این بود که داده‌های خود را از معاندین و منافقین دریافت می‌کردند.

معاون سیاسی دفتر رییس جمهور گفت: اروپا و سایر کشورها باید متوجه شوند که مسیرشان مسیر غلطی است و جمهوری اسلامی اهل تعامل است و کسانی که اهل تعامل با جمهوری اسلامی نباشد خود را از مزایای همکاری محروم می‌کنند به خصوص کشورهای اروپایی که متأثر از برخی از تندروها هستند و مسیر بیراهه ای را دنبال می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز