ستایشی: پرونده ابربدهکار خودرویی ۲۷ متهم دارد/ حکم منع تعقیب در پرونده شکایت از فیلیمو

۱۴۰۱/۱۲/۲۳ - ۰۹:۵۴:۰۷
کد خبر: ۱۴۴۸۵۴۰
ستایشی: پرونده ابربدهکار خودرویی ۲۷ متهم دارد/ حکم منع تعقیب در پرونده شکایت از فیلیمو
مسعود ستایشی درخصوص تحقق شعار سال در دستگاه قضا گزارشی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در آخرین‌نشست خبری خود در سال ۱۴۰۱ ضمن گرامیداشت روز شهید، در گزارشی از تحقق شعار سال در دستگاه قضایی گفت: با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی رهبری به عنوان سال تولید دانش بنیان و اشتغال افرین، کلیه ظرفیت‌های دستگاه قضایی اعم از معاونتها، مراکز و دادگستری های کل استان در سراسر کشور بسیج شدند تا در حد مقدورات با استفاده از توانایی ها و ظرفیت های موجود تلاش لازم شود تا بخش عمده ای از موانع بر سر راه تولید برداشته شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در سازمان بازرسی کل کشور که عهده دار تمشیت اموری است و تکالیفی دارد، در ۹ماهه سال جاری، ۱۲۲ نامه هشداری به دستگاه های اجرایی در استان ها ارسال شده و ۲۶ فقره پرونده بازرسی در بازرسی های سراسر کشور تشکیل شده است و ۷۳۰ پرونده با موضوعات مرتبط با تولید در سراسر کشور تشکیل شده است که ۲۳۹ فقره از این  پرونده ها در راستای مشکلات واحد های تولیدی مورد رسیدگی و اعلام‌نظر واقع شده است. 

ستایشی تصریح کرد: براساس گزارش دیوان عدالت اداری ۲۰۷فقره گزارش و پرونده مربوط به حمایت از تولید از طرق مختلف در دیوان‌مورد بحث، مطرح رسیدگی واقع شده است که بیشتر از حمایت از تولید در حوزه گمرک و مالیات بوده است‌‌

سخنگوی دستگاه قضا گفت: براساس‌گزارش سازمان زندان ها در ده ماهه اخیر، با برگزاری دوره های اموزش و مهارت فنی و حرفه ای برای ۸۳هزار تن زندانی ،حدود ۵۱ هزار گواهی مهارتی صادر شده است که در همین راستا حدود ۴۲ هزار فرصت شغلی برای مددجویان ایجاد شده است.

ستایشی بیان کرد: براساس‌گزارش دبیرخانه ستاد پیگیری اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی، دستگاه‌ قضا ۴۴هزار و ۱۰۰شرکت کارخانه بنگاه تولیدی را جهت بررسی و رفع مشکلات در این ستاد پذیرش کرده است که برای ک تک آنها جلسات رفع موانع تشکیل و اتخاذ تصمیم شده است. همچنین درسازمان‌پزشکی قانونی در جهت حمایت دانش بنیان، اقدام به بومی سازی تجهیزات شده است.

وی گفت: در استان آذربایجان شرقی تاکنون ۷۷ واحد تولیدی با اشتغال افرینی برای ۲۶۲ نفر، احیا شده و از تعطیلی ۵ واحد تولیدی دیگر جلوگیری شده و این واحد ها به چرخه تولید بازگشته اند، همچین در استان البرز ۱۰ واحد تولیدی دارای مشکلات حقوقی احیا شده است.  استان خراسان رضوی و خراسان شمالی و استان سمنان و استان سیستان و بلوچستان منشا خدمات ارزشمند بوده است  که ۴۸ واحد صنعتی با اشتغال مستقیم ۷۵۳ نفر احیا شده است در استان فارس مشکلات تولیدی ۲۵۷ واحد به صورت کامل مرتفع شده و از تعطیلی آنها جلوگیری شده است. در استان قزوین ۵۲ واحد احیا شده است. این اقدامات در تمامی استان های کشور انجام و پیگیری شده است.

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با جشنواره تقدیر از نقد برتر گفت: مراسم اختتامیه نقد برتر هفته گذشته در شب میلاد حضرت ولیعصر برگزار شد و از نقد های برتر تقدیر شد. از میان ۸۰۰ اثر در نهایت ۶ اثر واجد برجستگی شناخته شد و مورد تقدیر واقع شدند، دبیرخانه این‌جشنواره به صورت دائمی فعال بوده و امیدواریم در سال های آتی با اثار برجسته و فاخر تری مواجه باشیم.

ستایشی در رابطه با علت توقیف نشدن فیلیمو گفت: ما یک قاعده و قانونی داریم به نام اصل قانون بودن جرم و مجازات، براساس این قانون افعال و ترک‌افعال، هیچ فعل و ترک فعلی جرم‌نیست مگر این که واحد وصف مجرمانه باشد. در رابطه با فیلیمو یک اعلام طرح شکایتی شده و این‌موضوع به شعبه بازپرسی ویژه اینگونه موارد ارجا شده است، پرونده  در شعبه مورد بحث رسیدگی شده و قاضی به این‌تصمیم‌می رسد که در خصوص این‌پرونده و متهم‌پرونده قرار منع تعقیب صادر شود و پس از آن کسی که اعلام‌موضوع کرده به این تصمیم از ناحیه شعبه مربوطه اعتراض کرده  و پرونده به دادگاه کیفری دو ارجاع شده و در شعبه مربوطه در حال رسیدگی به محض وصول نتیجه به سمع و نظر دوستان می رسانیم.

وی در رابطه با اظهارات دادستان کل مبنی بر صدور کیفر خواست برای یک ابربدهکار بانکی تصریح کرد: این‌ ابربدهکار مربوط به یک گروه خودرویی است، این‌پرونده ۲۷ متهم دارد و اتهام‌متهم ردیف اول، اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور است  و اتهام ۲۶ نفر دیگر هم همدستی  در اخلال کلان در نظام اقتصادی است که در تاریخ ۲۶ بهمن کیفرخواست صادر شده و وقت دادگاه آن فروردین ۱۴۰۲ است.

ستایشی گفت:عفوشدگان اخیر در دو بخش بودند، بخش اول محکومین و متهمین اغتشاشات و بخش دوم مربوط محکومین دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلج کشور می‌شد.حدود ۲۲ هزار نفر از عفوشدگان اخیر مربوط به اغتشاشات اخیر بودند.

وی ادامه داد: برخی از این ۲۲ هزار نفر در بازداشت و برخی در زندان بودند و تعداد زیادی نیز زمانی که تعقیب شدند با قید تعهد آزاد شدند و رفتند.تعداد زیادی از افراد مرتبط با اغتشاشات زمانی که تعقیب شدند با قید تعهد آزاد شدند و رفتند.

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با اعلام جرم علیه سه روزنامه و آخرین وضعیت پرونده رضا کیانیان وصادق زیبا کلام، آذر منصوری گفت: در رابطه با آقای کیانیان، ایشان براساس آخرین اطلاعات، بازهم مع الاسف مرتکب نشر اکاذیب شده است، پرونده ای در شعبه ویژه بازپرسی ناحیه دادسرای عمومی انقلاب تهران مطرح رسیدگی است و در تحقیقات مقدماتی است و با محض وصول نتیجه براساس مقررات اطلاع رسانی‌می شود، اتهام‌ایشان هم‌نشر اکاذیب است. پرونده زیباکلام و منصوری در وقت اداری روز گذشته قرار جلب دادرسی صادر شده است و پروند به دادگاه کیفری دو ارسال شده و اتهامات اینها هم‌نشر اکاذیب است. و برای هر دو نفر نسبت به فعالیت تبلیغی علیه نطام قرار منع تعقیب صادر شده است. پرونده این سه روزنامه هم در تحقیقات مقدماتی است‌.

سخنگوی دستگاه قضا درباره ماجرای فرار سینا استوی گفت: از همین تریبون اعلام می‌کنم اگر وی صدای من را می شنود به او می‌گویم تبعیت کن و بر اساس قرار وثیقه که صادر شده خودت را معرفی کن. این فرد با ۱۲۶ میلیارد تومان مطابق قانون آزاد شده و ایشان را احضار کرده اند ولی تاکنون مراجعه نکرده است.

ستایشی در مورد آخرین وضعیت پرونده آتش سوزی در زندان اوین گفت: این پرونده ۴۰ متهم دارد و وعده گرفته ایم که انشالله تا یک ماه آینده قرار نهایی صادر شود.

وی درباره ماجرای اخیر در جلوی یکی از مدارس و اتفاق پیش آمده برای یک خانم گفت: فرد دستگیر شده عضو فراجا نبوده است. کمتر از چند ساعت این مسئله بررسی شد دادسرای نظامی تهران ورود یافت و آن مرد دستگیر و پس از احضار تفهیم اتهام شد، قرار کیفری صادر و تصمیمات و صدور قرار نهایی صادر خواهد شد در مورد آن خانم بنده نمی‌دانم پرونده تشکیل شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با رای پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: بیست جلسه دادگاه در رسیدگی به اتهامات متهمین تشکیل شده است و ریاست دادگاه و هیئت دادگاه وقت کامل گذاشته شده اند و با دقت و ظرافت به موضوع رسیدگی شده است بعد از برگزاری جلسات ختم دادرسی اعلام شد و مبادرت به انشای رای شد، براساس آخرین اطلاعات انشالله قبل از سال رای صادر میشود این رای قابلیت اعتراض دارد و در مرجع بالاتر قابلیت طرح دارد و می تواند مورد رسیدگی واقع شود.

وی در خصوص اینکه قوه قضایه در رابطه با شایعه پراکنی سلبریتی ها در فضای مجازی و تشویش اذهان عمومی در ادامه انجام این اقدامات، چه برنامه و برخوردی برای جلوگیری از وقوع اینگونه اقدامات خواهد داشت و اینکه در سال ۱۴۰۱ در خصوص شایعه پراکنی سلبریتی ها در فضای مجازی چه تعداد پرونده قضائی تشکیل شده است، گفت: در این رابطه حجت بر همه تمام و اقدامات با جدیت در حال انجام است.با هیچ فردی در این زمینه تعارف و مماشات نخواهیم داشت و در ادامه مُر مقررات را برای کسانی که با روان مردم بازی می‌کنند و جامعه را دچار خدشه کنند، اجرا خواهیم کرد.حفظ امنیت روانی مردم، مقابله با تشویش اذهان عمومی و پیگرد قانونی منتشرکنندگان اخبار و شایعات نادرست و تحلیل کنندگان بدون سند و مدرک این موارد توسط افراد، تاکید قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است.

در این رابطه نیز پرونده‌های محدودی تشکیل شده است که تعداد آن حدود ۳۰ پرونده است که با رافت و احترام با متخلفان برخورد شده است و اگر گوش شنوا در این رابطه در میان نباشد با اقتدار با متخلفان برخورد خواهیم کرد.

وی درباره استقرار هیت‌ بازرسی در باشگاه پرسپولیس و در خصوص قرارداد باشگاه پرسپولیس با کارگزار خود شرکت ایده پویان ماژ گفت: سازمان بازرسی کل کشور در راستای ایفای وظایف قانونی با استقرار هیات‌های بازرسی نسبت به عملکرد دستگاه‌ها اقدام می‌کند. استقرار هیات بازرسی در باشگاه مورد اشاره در همین راستا بوده و هیات بازرسی در این باشگاه مستقر شده است. در این بازرسی‌ها اسناد و مدارک انعقاد قراردادها و تامین و هزینه کرد منابع مالی بررسی شده است و گزارش کامل متضمن پیشنهادات لازم هم برای مراجع ذیصلاح ارسال شده است.

وی در همین راستا ادامه داد: همیشه بررسی‌های هیات‌های بازرسی به تشکیل پرونده قضایی منتج نمی‌شود.  مواردی در این گزارش آمده است. در پی گزارش سازمان بازرسی، باشگاه پرسپولیس پرونده ابطال معامله در مجتمع قضایی صدر را  مطرح کرده است. در بازرسی های انجام شده امضای قرارداد کارگزاری بدون تنفیذ اختیار از هیئت مدیره و واریز قرارداد حاصل از قرارداد به حساب کارگزار مغایر قوانین و مقررات موضوعه بوده است.

سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت پرونده رمز ارز کینگ مانی گفت:   پرونده به دادگاه رفته بود و دادگاه با توجه به حساسیت و دایره وسیع این پرونده ۱۰ مورد نقص گرفته که عمدتا مربوط به تعیین میزان مال از دست رفته مالباختگان بود و نواقص را دادسرا، 21 اسفند بررسی و پاسخ داد و پرونده به دادگاه رفت و  پرونده 2 متهم دارد که در بازداشت هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز