رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عید نوروز و سال نو را تبریک گفت

۱۴۰۱/۱۲/۲۷ - ۱۳:۵۴:۱۹
کد خبر: ۱۴۵۰۳۸۶
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عید نوروز و سال نو را تبریک گفت
حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور طی پیامی، فرارسیدن نوروز باستانی و آغاز سال 1402 شمسی را به ایرانیان، خصوصا ایرانیان مقیم خارج از کشور و دولتمردان و شهروندان حوزه تمدنی و دینی نوروز تبریک گفت.

به گزارش خبرگزاری برنا، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی پیامی، فرارسیدن نوروز باستانی و آغاز سال 1402 را تبریک گفت.

متن این پیام بدین شرح است:

نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد

عالم پیر دگر باره جوان خواهد شد

نوروز، تبلور حیاتی نو در کالبد طبیعت است. نوروز، فرصتی دوباره جهت تأمل انسان در گردش روزگار و احوال خویش و استعانت از درگاه الهی برای رسیدن به احسن الحال است. نوروز مجالی برای نو شدن و ترجمانی از نیاز انسان‌ها به تکامل در مسیری مقدس و آکنده از نشانه‌های قدرت حضرت حق است. این تبدیل و تحویل، همان سنت الهی است که نوروز می‌تواند نقطه عطف آن محسوب ‌شود.

هم‌صدایی ملت‌های حوزه‌ی نوروز در لحظات پرشکوه و زیبای تحویل سال جدید، قلوب و اذهان آن‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کند. نفس باد صبا، حس رویش دوباره را به ملت‌های پارسی زبان و حتی ملت‌های غیر پارسی زبانی که نوروز را میراث باستانی نیاکان خود می دانند، هدیه می دهد.

نوروز علاوه بر ارزش فرهنگی خود، فرصتی برای توسعه روابط فرهنگی کشور عزیزمان با همسایگان به شمار می‌آید. نگاه معنوی و تمدنی نسبت به نوروز، می‌تواند به نقطه پیوند و اتصال عمیق بین ملت‌های منطقه تبدیل شود. نگریستن به نوروز به مثابه یک آیین و سنت باستانی، همه‌ی ماجرا نیست! نوروز از نوعی تمدن اصیل برخاسته و قدرت خلق یک اتحادیه فرهنگی-تمدنی را نیز در کشورهای گوناگون داراست.

در منطقه آسیای مرکزی، قفقاز و غرب آسیا نوروز می‌تواند فراتر از یک «سنت مشترک» تبدیل به یک «کانون مشترک فرهنگی» برای رسیدن به «منظومه فرهنگی واحد» شود. این منظومه فرهنگی، محدود به یک زمان خاص (پایان زمستان و آغاز فصل بهار) نبوده و امتداد آن همه ایام سال را در بر می‌گیرد. این ظرفیت فرهنگی-تمدنی باید به خوبی از سوی کشورهایی که آیین نوروز را جشن می گیرند، احصاء و شکوفا شود.

از سوی دیگر، در تعالیم دینی و سیره بزرگان دین اسلام، نوروز مصداق نوگرایی، آراستگی و گذار به دورانی نو در حیات بشری محسوب می‌شود. این نگاه تعالی بخش به مقوله تحویل سال و نوروز، نشان می‌دهد که بزرگان دین نیز نگاهی فراتر از یک مراسم یا سنت به آن داشته و آن را نقطه عطفی در ارتقای ارزش‌های انسانی قلمداد می‌‌کنند.

آنچه اکنون ضرورت پاسداشت جشن نوروز باستانی را بیشتر هویدا می‌سازد، استفاده از این فرصت مشترک جهت هم‌زیستی، هم افزایی و هم‌گرایی بهینه ملت‌ها و تکوین، تثبیت و تکامل همکاری‌های آنها حول این نگاه تمدنی مشترک است.

نوروز ضامن اتحاد ملت‌ها و دولت‌های منطقه با یکدیگر است

نوروز، جایگاهی ویژه نزد ملت‌های منطقه داشته و ضامن ایجاد اتحادی مثال زدنی و مستمر در مسیر تعامل ملت‌ها و دولت‌های منطقه با یکدیگر است. نوزایی نهفته در عید باستانی نوروز، می‌تواند دستمایه‌ای برای ترویج یک سبک زندگی خاص بر مبنای "تحول مؤثر" در مناسبات فردی، اجتماعی و بین‌المللی ملت‌ها قلمداد شود.

بر این باور هستیم که ظرفیت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای عید نوروز باستانی هنوز به فعلیت کامل نرسیده و همین موضوع، لزوم نقش آفرینی دستگاه‌های ذیربط در کشورهای برگزار کننده این سنت زیبا را دو چندان می‌سازد.

در این چارچوب، «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» به عنوان متولی دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، شناسایی و تقویت ظرفیت‌های جاری در بطن سنت نوروز را به عنوان دستمایه‌ای برای همبستگی تمدنی و دینی کشورها، امری لازم قلمداد می‌کند. باشد که در آینده‌ای نزدیک شاهد هم‌افزایی بیشتر کشورها حول این سنت غنی باشیم. تحقق این مسیر، آینده‌ای روشن را برای علاقه‌مندان به نوروز رقم خواهد زد.

هم‌وطنان عزیزمان در داخل و خارج از کشور همانند گذشته می‌توانند در توسعه فرهنگ نوروز یعنی فرهنگ همدلی، تأثیر بسزایی داشته باشند.

فرارسیدن نوروز باستانی و آغاز سال 1402 شمسی را به ایرانیان عزیز، خصوصا ایرانیان مقیم خارج از کشور و دولتمردان و شهروندان حوزه تمدنی و دینی نوروز تبریک گفته و سالی سرشار از موفقیت، خیر و برکت را برایشان آرزومندم.

انتهای پیام/

نظر شما