حکیم: تلاش عزیز عراق تحکیم وحدت و هم‌بستگی میان همه طرف‌ها بود/روابط دوستانه عراق با همگان به معنای عدم موضع‌گیری قاطع در قبال بحران‌های منطقه نیست

۱۴۰۲/۰۱/۱۱ - ۱۹:۳۹:۰۱
کد خبر: ۱۴۵۴۷۰۴
حکیم: تلاش عزیز عراق تحکیم وحدت و هم‌بستگی میان همه طرف‌ها بود/روابط دوستانه عراق با همگان به معنای عدم موضع‌گیری قاطع در قبال بحران‌های منطقه نیست
رهبر جریان حکمت ملی عراق گفت: عزیز عراق در عمر خود بارها چه در زمان رژیم بعث و چه بعد از آن با بازداشت و ترور و تهدید مواجه می‌شد اما روش خود را تغییر نمی‌داد و از عمل به وظیفه‌اش کوتاه نمی‌آمد و ترسی به دل راه نمی‌داد.

به گزارش خبرگزاری برنا، «سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در مراسم سالروز رحلت حجت الاسلام والمسلمین «سید عبدالعزیز حکیم» در نجف اشرف گفت: عزیز عراق عمر خود را در راه اهداف بزرگ و والای خود با قدرت و اراده راسخ و ایمان عمیق به اصول ثابت اسلامی و ملی و انسانی سپری کرد.

وی در ادامه به ویژگی‌های ایشان همچون فروتنی، اخلاص، شجاعت در اقدام و پایبندی مطلق به اسلام و تشیع و مرجعیت و حوزه علمیه پرداخت و عنوان کرد: عزیز عراق در عمر خود بارها چه در زمان رژیم بعث و چه بعد از آن با بازداشت و ترور و تهدید مواجه می‌شد اما روش خود را تغییر نمی‌داد و از عمل به وظیفه‌اش کوتاه نمی‌آمد و ترسی به دل راه نمی‌داد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با تاکید بر اینکه عزیز عراق بر خود لازم می‌دید که وحدت و هم‌گرایی ایجاد کند و برای همگان فرصت برابر بسازد، گفت: او به دستاوردهای لحظه‌ای و حزبی و گروهی اهمیتی نمی‌داد و مسئله اصلی‌اش برقراری معادله عادلانه و پایه‌های استوار و درست و تأمین فضای مناسب برای مشارکت همگان و تحکیم وحدت و هم‌بستگی میان همه طرف‌ها بود.

حکیم همچنین اضافه کرد: عزیر عراق یک عراقی مسلمان شیعه پایبند به مرجعیت بود که مخلصانه حق این میراث الهی و نبوی و علوی و مهدوی که آن را در عراق و در رگ‌های ملت عراق جاری می‌دید را ادا می‌کرد.

وی در ادامه به برخی از چالش‌های عراق اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین چالش‌ها و خطراتی که حکومت عراق با آنها مواجه است چالش اقتصادی است و تأخیر در رسیدگی ساختاری به این چالش و ناکامی در انجام اقدامات شجاعانه اجرایی برای حل آن بسیار پرمخاطره خواهد بود.

رهبر جریان حکمت ملی عراق ادامه داد: در سایه افزایش شدید جمعیت و کاهش منابع طبیعی از جمله خشکسالی و بیابان‌زایی و تغییرات زیست‌محیطی و بحران‌های اقتصادی پیاپی در جهان همه در برابر چالش پرمخاطره اقتصادی مسئول‌اند و این مسئولیت منحصر به دستگاه اجرایی نمی‌شود بلکه همه نیروهای سیاسی و نهادهای مدنی و اجتماعی باید دست به دست هم دهند و این مسئله را در رأس اولویت‌های خود قرار دهند.

حکیم با قدردانی و حمایت از اقدامات السودانی در برابر چالش‌های اقتصادی تاکید کرد: انتظار سازوکارهای شجاعانه بیشتری برای از میان بردن موانع ساخت نظام اقتصادی اثرگذار در کشور را داریم. بدون دیدگاه روشن اقتصادی و گام‌های شجاعانه اصلاحی نمی‌توان اقتصادی قوی و اثرگذار ساخت.

وی همچنین بر تقویت پایه‌های ثبات سیاسی در کشور تاکید کرد و گفت: امروز تجربه سیاسی و اراده مردمی آگاهانه و فرصت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در حمایت از خویش داریم تا بتوانیم حکومت عراق را بسازیم و تقویت کنیم.

رهبر جریان حکمت ملی عراق در همین راستا بر تعدیل برخی مواد قانون اساسی که به ساختار حکومت و نهادها در سطح فدرال و استانی مربوط می‌شود و تصویب قوانین مهم و از همه مهم‌تر قوانین نفت و گاز و قانون دادگاه فدرال و قانون مجلس فدرال و پایان دادن به مشکلات حقوقی میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق، اشاره کرد.

حکیم در ادامه بر دور کردن همه دستگاه‌های نظامی و امنیتی از نزاع سیاسی و اجازه ندادن به هیچ طرف سیاسی برای دخالت در آن و تمرکز مسئولیت حکومت و هدایت آن دستگاه‌ها به دست دولت مرکزی منتخب ملت تاکید کرد.

وی با تاکید بر ادامه سیاست درهای باز با کشورهای جهان و تقویت منافع متقابل، اظهار داشت: باید دستاوردهای سیاسی تحقق‌یافته در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی را حفظ کنیم و آن را با همکاری بیشتر و تقویت شراکت با کشورهای منطقه تقویت کنیم.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با بیان اینکه برقراری روابط دوستانه با همگان به معنای کنار گذاشتن اراده عراق در گرفتن مواضع قاطع در قبال اصول ثبات و ارزش‌های والا نیست، گفت: بدون مواضع شجاعانه و شرافتمندانه در قبال بحران‌های منطقه بر اساس منافع عالی عراق و رعایت منافع متقابل کشورهای همسایه و دوست و برادر نمی‌توانیم در عرصه بین‌المللی پیشگام و پیشرو باشیم. نه می‌توانیم در محورهای نزاع طرف کسی بایستیم نه می‌توانیم در برابر منافع عراق و امنیت ملی آن بی‌تفاوت باشیم.

حکیم تاکید کرد که لازم است بر اساس منافع عالی عراق تحرک سیاسی و دیپلماتیک در سطح بالا در پرونده آب‌های دجله و فرات داشته باشیم و به این موضوع اولویت بدهیم. عراق ضعیف نیست و کسی اجازه ندارد که حقوق مشروع عراق را نادیده بگیرد. همزمان به ارزش‌های والای اسلامی که وجه مشترک ما با همسایگانمان است پایبندیم و از آنان نیز می‌خواهیم که اهمیت این پرونده برای عراق را درک کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز