دستغیب: بسیاری از مشکلات ناشی از ساختار کنونی بودجه ریزی است

۱۴۰۲/۰۲/۲۴ - ۲۲:۳۷:۰۸
کد خبر: ۱۴۷۳۲۹۶
دستغیب: بسیاری از مشکلات ناشی از ساختار کنونی بودجه ریزی است
سومین همایش حکمرانی در صندوق توسعه ملی با حضور رئیس مجلس، رئیس کل دیوان محاسبات کشور، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مقامات و فعالان حوزه اقتصاد در مرکز همایش های بین المللی سازمان صداوسیما برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا،  سیداحمدرضا دستغیب در این همایش، با اشاره به موضوع «حکمرانی نوین» در عرصه تصمیم سازی کشور اظهار داشت: برگزاری چنین همایش ها و کارگروه های تخصصی می تواند خروجی های مطلوب و مفیدی را به دنبال داشته باشد اما نباید از یاد ببریم که به همین نباید کفایت کرد و لازم است، وارد حیطه عملیات شد و مشکلات کشور را مرتفع کنیم.

دستغیب در ادامه تاکید کرد: دیوان محاسبات بعنوان یک دستگاه نظارتی، تمرکز کافی بر روی منابع و مصارف صندوق توسعه ملی دارد، در عین حال قابل قبول نیست که بسیاری از گزارش های صندوق بصورت محرمانه و بعضاً سری مخابره شود و این مغایر با اصل شفافیت و نظارت مردم بر سازوکارهاست.

دستغیب همچنین اظهار داشت: شکی نیست که باید تسهیلات بصورت سالم داده شود و با نیازسنجی دقیق از بخش خصوصی واقعی واگذار شود؛ اما چرا اینگونه نیست؟ نمی توان با استفاده از کلیدواژه های همچون «هزینه های اجتناب ناپذیر» و « وجود شرایط خاص» این موارد را توجیه کرد چراکه اگر اینگونه باشد دیگر وجود صندوق بی اثر خواهد بود و می توان آن را جمع کرد و آن را به یک حساب در خزانه نزد سازمان برنامه و بودجه تبدیل کرد.

دستغیب با اشاره به لزوم «اصلاح ساختار بودجه» ادامه داد: بسیاری از مشکلات ما از ساختار کنونی بودجه ریزی نشات می گیرد و به خود صندوق باز نمی گردد. اصلاح ساختار بودجه که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هم بوده از جمله اقدامات واجبی است که اگر عملیاتی شود، دیگر معضلات آن به سایر حوزه ها از جمله صندوق توسعه ملی سرایت نخواهد کرد.

وی در ادامه به بیان مصداقی در این خصوص پرداخت و گفت: مشکل اینجاست که شما در دستگاه رسوب دارید و معادل مقادیر برداشت شده، ماه هاست که در همان دستگاه باقی مانده است؛ حقیقتاً استقراض از صندوق با وجود رسوب مانده در دستگاه ها، جای تامل بسیار دارد.

رئیس کل دیوان محاسبات درباره مسدودی حساب های خارج از خزانه نیز گفت: بسیاری از مدیران عامل بانک ها طی ماه های اخیر مدام فشار می آورند که حساب های خارج از خزانه مسدود نشوند، مگر ممکن است که در یک بانک حساب های زیادی خارج از رصد دستگاه های نظارتی و متعلق به یکی از دستگاه ها و شرکت ها وجود داشته باشد؟

دستغیب همچنین با اشاره به رابطه مالی نفت و بودجه، اظهار داشت: حتما باید در مسیر شفافیت و انضباط مالی قدم برداریم چون این مسئله می تواند تصویر روشنی از موجودی و مانده حساب را ارائه کند.

رئیس دیوان محاسبات با طرح سوالی پیرامون 2.5 درصد اعتبارات عمرانی، ادامه داد: چطور می شود که مسابقه‌ای در دستگاه‌های دولتی ایجاد شده است که 2.5 درصد از منابع اعتبارات عمرانی را به اعتبارت جاری تبدیل کنند؟

دستغیب خاطر نشان کرد: دیوان محاسبات به زودی درباره مصارف صندوق توسعه ملی و مطابقت آن با رسوب دستگاه ها، گزارش تکمیلی خود را به اطلاع عموم مردم خواهد رساند.

انتهای پیام/

نظر شما