سخنگوی دولت: تورم دهه گذشته نتیجه سازش و عدم باور به مردم بود

۱۴۰۲/۰۳/۱۶ - ۱۶:۴۲:۲۰
کد خبر: ۱۴۸۲۵۱۴
سخنگوی دولت: تورم دهه گذشته نتیجه سازش و عدم باور به مردم بود
سخنگوی دولت گفت: ملت ایران نشان دادند به راه خمینی باور دارند و هم مسیر پیشرفت را در این می‌بینند و هم به زیبایی و ظرافت از این ابزار یعنی حضور در صحنه برای مقابله با تهاجم استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی با عنوان “ برای تحقق ایران قوی” با حضور علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت برگزار شد. 

سخنگوی دولت در ابتدای جلسه گفت:  اصل ششم قانون اساسی می‌گوید اداره کشور با اتکای به آرای عمومی است و مردم اصلی ترین رکن آن هستند؛ به جای جای قانون اساسی که نگاه می‌کنیم اصلی‌ترین سرمایه را مردم می‌خواند، مردم اصلی ترین عامل و موثرترین عامل در حل مسائل و ارتقای پیشرفت امور کشور تلقی و قلمداد می‌شوند .

وی افزود: نظرات رقیبی مبنی بر جایگزینی سخت افزارها وجود دارد که طبق نگاه امام امکانات سخت‌افزاری تقریبا جایگاهی در انقلاب  نداشت و امکانات نرم افزاری یعنی ایمان به مردم و خدا که در امام وجود داشت.

بهادری جهرمی اظهار داشت: در آن ایام همین مردم نماینده قوی ترین اقتصاد، قوی ترین نیروی نظامی جهان، یعنی امریکا را به زمین زدند.

سخنگوی دولت گفت: بعضی جاها به این باور و سرمایه اصلی یعنی مردم  ملتزم و معتقد بودیم که بدون استثنا در همه موارد هم پیروز شدیم هزینه هایی هم پرداخت شد، اگر می‌گوییم در دفاع مقدس پیروز شدیم به معنای پرداخت نکردن هرینه نیست بلکه به این معناست که در پایان ملت پیروز ملت ایران بودند.

وی افزود: بعضی جاها این باور به مردم را کنار گذاشتیم و مثلا گفتیم کلید حل مشکلات سازش است که نتیجه آن ها را می‌بینم؛ همین دهه گذشته که از آن به عنوان دهه از دست رفته یاد می‌شود و به جای اینکه به خدا و مردم ایمان داشته باشیم به راه دیگری رو زدیم و نتیجه آن رشد اقتصادی تقریبا صفر شد. 

بهادری جهرمی با بیان اینکه "تورم کشور در دهه ۶۰ یعنی دهه مقاومت میانگین ۱۸.۱ درصد و  میانگین تورم در دهه گذشته ۲۵.۲ درصد بوده است" گفت: در دهه ۶۰ مقاومت و جنگ کردیم و بدون زیرساخت و امکانات بودیم و اثر اقتصادی آن را می‌بینم،  یک دهه هم سازش کردیم که نتیجه آن شد  تورم ۲۵.۲ درصدی. 

سخنگوی دولت گفت: ملت ایران نشان دادند به راه خمینی باور دارند و هم مسیر پیشرفت را در این می‌بینند و هم به زیبایی و ظرافت از این ابزار یعنی حضور در صحنه برای مقابله با تهاجم استفاده می‌کنند. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه “در جریان اغتشاشات اخیر به مردم گفته می‌شد صف خود را از اغتشاشگران جدا کنند و برای این دولت باید تدبیری برای اعتراضات مردم فراهم کند، آیا تمهیدی اندیشیده شده یا خیر” گفت: حق اعتراض در اصل بیست و هفت قانون  اساسی ما به رسمیت شناخته شده است، در ادوار مختلف هم رویه‌های متفاوتی در اجرای اصل ۲۷ داریم. 

یهادری جهرمی ادامه داد: در برخی از ادوار مردم اگر می‌‌خواستند اعتراضی داشته باشند با آن‌ها همراهی نمیشد اما از ابتدای این دولت نه تنها با مردم برخورد نشده بلکه دولت با آن ها همراهی نیز کرده است.

وی با ذکر مثالی توضیح داد: پاسخ دولت به اعتراض کارگران برای حقوق که نتیجه آن نیز به افزایش حقوق آن‌ها منجر شد یا مسئله دوم اعتراضات معلمان برای اجرای قانون رتبه‌بندی بود که حدود دوازده سال اجرا نمیشد ، واکنش دولت به این اعتراضات همراهی با مجلس و در نهایت تصویب و اجرایی شدن آن بود، این دولت نشان داده که از اعتراض استقبال می‌کند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: برای اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی، دولت با فوریت و با گرد آوردن حقوقدان ها لایحه ای را برای برگزاری تجمعات با قید فوریت تصویب کرد و به مجلس رساند و نقش خود را در این زمینه عملیاتی کرد.

وی خاطرنشان کرد: در اغتشاشاتی که پشت سر گذاشتیم ، دشمن هرچه در توان داشت را با هدف انزوای جمهوری اسلامی ایران به میدان آورد  اما ثمره و نتیجه نگاه، باور و ایمان به مردم این شد که امروز دیپلمات گروگان گرفته ما را آزاد کردند، ما عضو شانگهای شدیم و پس از سال‌ها ترمیم روابط با عربستان را داشتیم و صادرات کشور افزایش یافت؛ علی رغم آنچه که دشمن می‌خواست، بعد از چندین ماه اغتشاش در کشور شاهد راهپیمایی بی سابقه ۲۲ بهمن و روز قدس بودیم. 

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص محدودیت در دسترسی به حق اینترنت و رانت درمورد آن، بیان داشت: درواقع عنوان درست آن حق دسترسی آزاد به اطلاعات است که از حقوق بشری است و در کشور ما نیز تعریف شده است اما همه حقوق بشری در همه جا دارای قیودی هستند که باید رعایت شوند

وی افزود:همه کشورها برای فعالیت سکوهای خارجی شرایط و قوانینی دارند  که آن سکوها ملزم به رعایت آن‌ها هستند؛ پلتفرم‌های خارجی برای فعالیت باید ضوابط کشور ما را رعایت کنند اما پلتفرم‌های تلگرام و واتساپ در اغتشاشات اخیر در جهت اقدامات تروریستی فعالیت کردند.

بهادری جهرمی گفت: هیچ  کدام از فرزندان مقامات نباید دسترسی بیشتری نسبت به بقیه و دسترسی به اطلاعات خاص داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیت فرزند یکی از مقامات در خارج از کشور نبز بیان داشت: پس از تذکر رئیس جمهور که نباید فرزندان مقامات خارج از کشور زندگی کنند، فرزند خانم خزعلی به ایران برگشت.

بهادری جهرمی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا دولت به نمایندگان مجلس باج می‌دهد، اظهار کرد: رییس جمهوری بارها تاکید کرده‌اند که حتماً با نمایندگان مجلس در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مشورت شود اما همواره به این نکته هم تاکید شده است که نمایندگان مجری نیستند و بار اجرایی امور بر عهده فرمانداران، استانداران و وزراست. نمایندگان مجلس هم حق ندارند وارد امور اجرایی شوند، اما در عین حال مشورت با آنان برای امور همیشه مورد تاکید رییس دولت بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مردم را فقط کسانی می‌دانید که به آقای رئیسی رأی دادند نه کسانی که به حسن روحانی رای داده بودند، تصریح کرد: مردم نه تنها آنانی هستند که آقای روحانی و آقای رئیسی را انتخاب کردند بلکه آنانی هستند که پای صندوق نرفتند. من این نکته را شفاف می‌گویم و با افتخار این اعتقاد را اعلام می‌کنم. به رفتار کسانی که پای صندوق نرفتند نقد داریم اما آنان هم مردم هستند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نقد ما به کسانی که به آقای روحانی رای دادند نیست، گفت: نقد به دولتمردانی است که می‌گویند از این کشور جز آبگوشت بزباش در نمی‌آید. این یعنی عدم اعتماد به مردم و این یعنی منتظر ماندن تا دیگران مشکلات را حل کنند. نتیجه عدم اعتماد به مردم و سازش این شد که به تورمی بی‌سابقه برسیم.

بهادری جهرمی تاکید کرد: مردم می‌گویند بروید و مذاکره کنید نمی‌گویند بروید و سازش کنید. مگر این دولت مذاکره نمی‌کند؟ هم مذاکره می‌کند هم تحریم‌ها را خنثی‌سازی می‌کند، هم سرمایه‌گذاری خارجی را بالا می‌برد، هم به مردم تکیه دارد، اما نه اینکه مذاکره کند اما به میدان پشت کند یا مذاکره کند اما به مردم اعتماد نکند.

بهادری جهرمی در پاسخ به این سوال که آیا وی گزینه جایگزینی برای وزارت ورزش است، تصریح کرد: عده‌ای اصرار دارند شایعه بسازند و تحلیل‌های خودشان را خبر کنند. بیکار هم هستند و مدام شایعه درست می‌کنند. شایعات را مورد توجه قرار ندهید و به اخبار رسمی در این زمینه‌ها رجوع کنید.

سخنگوی دولت درباره رفع مشکلات اقتصادی خاطرنشان کرد: تیم اقتصادی دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به‌عنوان مسئول تمام تصمیمات دولت در اقتصاد کشور شبانه روز مشغول کار و تلاش هستند و سیاست اصلاح نظام یارانه‌ها تکلیفی بود که مجلس از زمان بودجه ۱۴۰۰ برای دولت تصویب کرده بود و در بودجه ۱۴۰۱ نیز این مصوبه تکرار شد.

وی درباره مفهوم متفاوت ارز ترجیحی و ارز شناور، گفت: مدیریت مصرف عرضه و تقاضا بر عهده بانک مرکزی است و بانک مرکزی با ابزارهای خود این مدیریت را به بازار اعمال می کند. همچنین ارز شناور مدیریت شده با ارز ۴۲۰۰ تفاوت دارد.

بهادری جهرمی بیان کرد: عده‌ای می‌گویند هنری نکردید که مدیریت کردید چون ارزی که در اختیار دارید زیاد است. اینکه امروز می توانیم ارز بیشتری تأمین کنیم هنر ماست. دولت با راهبرد سیاست همسایگی و با افزایش تجارت خارجی کشور توانست ارز را تامین کند.

به گفته وی در سال گذشته طی مراوده با ۱۵ کشور همسایه، تجارت به ۵۹ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به ۱۴۰۰، ۱۵ درصد افزایش داشته است.

وی در پاسخ به سوال نماینده دیگر تشکل های دانشجویی درباره مسکن گفت: دولت قبل در حمایت از ساخت و ساز ، مسکن مهر را بست. عقب افتادگی در مسکن از ٨٧ بوده که بیش از ١٠ سال است که حتی در آن مقطع منابع دریافت شده اما در آن دوران نساختند و ما باید جبران عقب ماندگی و ایفای تعهدات را انجام دهیم.

سخنگوی دولت نرخ رشد اقتصادی را حدود 10 برابر نرخ رشد اقتصادی گذشته عنوان کرد و گفت:
ما امروز تحریم هستیم و برای فروش نفت با یک جنگ تحریمی مواجهیم. کاش روزی این محرمانگی این روش ها کنار برود تا بتوانیم برای مردم بگوییم امروز چطور نفت می فروشیم.

وی افزود: هرجا توافق می کنیم که نفت بفروشیم و تجارت کنیم، ۲۴ ساعت بعد آمریکا آنجا حاضر می شود تا آن توافق را بهم بزند. نمونه آن رئیس بانک مرکزی یکی از کشورهایی که با ما توافق کرده بود به دلیل تعاملات با ایران به واسطه فشار آمریکا برکنار شد. 

بهادری‌جهرمی این را هم گفت که طراحی گسترده‌ای برای هدایت نقدینگی به سمت حوزه‌های مولد پیش‌بینی شده است و همچنین طرح‌های پیشران متعددی نیز برای هدایت نقدینگی پیش‌بینی شده است.

در پایان این نشست یکی از دانشجویان خطاب به حضور سخنگوی دولت در این نشست که در ایام منتهی به  امتحانات پایان ترم  و صرف با حضور دانشجویان بسیجی برگزار شده  است، اعتراض کرد که بهادری جهرمی پاسخ داد: من قبل از حضور در اینجا، کلاس درس داشتم و بعد از کلاس به اینجا آمدم، پس در فرجه نیستیم در هفته پایانی سال تحصیلی هستیم.

وی افزود: من حدود نیمی از هفتاد جلسه اخیرم در دانشگاه‌ها بوده است و هر زمان که دانشگاه‌ها دعوت کنند حضور خواهم داشت.

وی گفت: شما گفتید در این نشست فقط دانشجویان بسیجی حضور داشتند، بنابراین از شما دانشجوی بسیجی برای سخنانتان تشکر می‌کنم. 

سخنگوی در پاسخ به بخش دیگری از سخنان اعتراضی این دانشجو پاسخ داد: از دانشجو انتظار می‌رود مستند صحبت کند اینکه در یک رسانه تروریستی یک چیزی بشوند و آن را تکرار کند شایسته نیست.

بهادری جهرمی خطاب به اظهارات غیر مستند این دانشجو گفت: اینجا دانشکده حقوق است، خوب است در کلاس جرم‌شناسی شرکت کنید و ببینید چه کسی با چه جرمی باید به چه حکمی محکوم شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز