لطیفی: هیات تطبیق مجلس پیشنهاد دورکاری ادارات پس از ساعت ۱۳ را رد کرد/ پیگیری ساعت شناوری شروع کار برای مادران دارای فرزند زیر ۷ سال

۱۴۰۲/۰۳/۱۷ - ۱۲:۰۵:۱۸
کد خبر: ۱۴۸۲۸۱۷
لطیفی: هیات تطبیق مجلس پیشنهاد دورکاری ادارات پس از ساعت ۱۳ را رد کرد/ پیگیری ساعت شناوری شروع کار برای مادران دارای فرزند زیر ۷ سال
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، گفت: پیشنهاد ما این است که بعد از ساعت 13 در دستگاه هایی که درتهران هستند به صورت دورکاری باشد اما هیات تطبیق مجلس دورکاری را رد کرد ولی باز هم پیشنهاد ما همین است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره  بحث دو روز تعطیلی و کلیات آن در مجلس، گفت: 44 ساعت تکلیف قانونی است اما پیشنهاد ما این است که بعد از ساعت 13 در دستگاه هایی که درتهران هستند به صورت دورکاری باشد اما هیات تطبیق مجلس دورکاری را رد کرد ولی باز هم پیشنهاد ما همین است.

وی ادامه داد: مسئله انرژی برای ما جدی است و باید برای کاهش خاموشی و ناترازی در بخش تولیدی و خانگی تدبیر داشته باشیم به دستگاه های اجرایی تأکید می کنیم از ساعت یک بعدازظهر در صورت امکان تعطیل کنند که طبیعتا از ساعت ۱۲ دستگاه های سرمایشی خاموش می شود تا بتوانیم در خصوص بحث انرژی تدبیر کنیم.

لطیفی در ادامه افزود: امیدواریم این بخش از کار ادارات به صورت دورکاری انجام شود، چراکه آیین نامه آن مربوط به سال ۸۹ است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در پاسخ به این سوال که برخی دستگاه ها کارکنانشان را الزام کرده اند که تا ساعت ۲.۵ باید سر کار حضور داشته باشند، گفت: در برخی از دستگاه های ستادی با توجه به اینکه مراجعات و کارهای ستادی دارند، با این مسأله مواجه هستند و جزئی اختیارات آن دستگاه است اما توصیه می کنیم که بعد از ساعت ۱۳ بعد از ظهر حتما از ظرفیت دورکاری استفاده کنند.

وی ادامه داد: همچنین برای مادرانی که کودک زیر ۷ سال داشته و مشکل مهدکودک و بیدار کردن صبح زود فرزندانشان را دارند، از دستگاه های اجرایی تقاضا داریم که مسأله شناور بودن ساعات اداری را برای آنها اعمال کنند، چراکه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و رئیس جمهور نیز این موضوع را مطرح کردند و تأکید داشتند که از این ظرفیت استفاده شود. اگر لازم باشد ما برای دستگاه های اجرایی بخشنامه می زنیم که با مادران دارای فرزند زیر ۷ سال برای ساعات اولیه همکاری داشته باشند تا این شناوری برای آنها لحاظ شود.

لطیفی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه کلیات بحث تعطیلی روزهای جمعه و شنبه را مجلس تصویب کرده است، این موضوع در چه وضعیتی قرار دارد؟ گفت: دولت مدت ها قبل در این خصوص لایحه ای را به مجلس ارائه کرده بود که در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شده است و طبق این لایحه ساعت کاری کارکنان از ۴۴ ساعت به ۴۲.۵ ساعت کاهش می یابد. این روش هم برای شهرستان ها غیر از تهران که روزهای پنج شنبه را تعطیل نداشتیم، پیشنهادمان این است که ایام کاری، ۵ روز هفته باشد و روز آخر هفته به معنای تعطیلی برای دستگاه هایی که امکان آن را دارند، باشد. البته در حوزه درمانی و خدماتی مانند آتش نشانی این امکان وجود ندارد اما در دستگاه های دیگری که این امکان وجود دارد در ۵ روز هفته منع قانونی داشتیم اما اینکه روز پنج شنبه یا شنبه تعطیل باشد در هیأت دولت نیز بحث شد و کار مطالعاتی در این زمینه در حال انجام است.

وی افزود: طبیعتا در دستگاه هایی که ارتباطات بین المللی دارند و البته تعدادشان هم زیاد نیست، اگر شنبه برای آنها تعطیل باشد هم معنا با اتفاقاتی است که در سطح بین المللی می افتد، ولی برای سایر دستگاه ها فعلا تصمیم خاصی گرفته نشده است. این جزء اختیارات هیأت وزیران است و قانون نیز اجازه داده لذا در کمیسیون اجتماعی مجلس نیز این موضوع را مطرح کردیم که چه روزی را تعطیل کنیم و فعلا جمع بندی مان این است که همان روز پنج شنبه باشد ولی برای دستگاه هایی که ارتباطات بین المللی دارند می توانیم روز شنبه را هم تعطیل اعلام کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما