انتفاضه چهارم مسلحانه می‌شود؟

اعلام آمادگی جوانان برای نبرد مسلحانه با رژیم صهیونیستی

۱۳۹۶/۰۹/۲۰ - ۰۹:۴۲:۰۸
کد خبر: ۶۴۷۷۷۲
اعلام آمادگی جوانان برای نبرد مسلحانه با رژیم صهیونیستی
گروهی از جوانان لبنانی و فلسطینی برای آغاز یک نبرد مسلحانه با صهیونیست‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، در حالی که کمتر از 5 روز از اقدام ترامپ در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی! می‌گذرد و اعتراض‌های جهانی به ویژه اعتراض‌ها در سرزمین‌های‌اشغالی با شدت ادامه دارد خبر رسیده، گروهی از جوانان لبنانی و فلسطینی برای آغاز یک نبرد مسلحانه با صهیونیست‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه فرمانی را صادر کرد و به وزارت خارجه‌اش دستور داد زمینه انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را فراهم کند. اگر چه واکنش تحسین برانگیز جهان اسلام علیه این اقدام ترامپ، هم آمریکا و هم رژیم صهیونیستی را به عقب‌نشینی(هرچند موقت) از اجرایی کردن این اقدام واداشته است. آمریکا گفته اجرایی شدن این دستور دو سالی زمان می‌برد! و نتانیاهو نیز تصویب لایحه«قدس یکپارچه» را از ترس اعتراض‌هایی که می‌رود انتفاضه چهارم را جهانی کند، به تعویق انداخته است.

 تصمیم ترامپ که با هماهنگی کامل با برخی کشورهای مرتجع عربی اتخاذ شد، تا این لحظه اتحاد جهانی خوبی علیه رژیم صهیونیستی به راه انداخته، باعث رسوایی مرتجعین عرب شده و از همه مهم تر، بار دیگر مسئله فلسطین و قدس را به مسئله اول جهان اسلام تبدیل کرده است. حتی دیروز خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه، گروهی از جوانان لبنانی و فلسطینی برای نبرد مسلحانه با صهیونیست‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

به ما اسلحه بدهید

در لبنان معترضان فلسطینی و لبنانی، با برگزاری تظاهرات گسترده، شعارهای ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی سر داده و اعلام کردند «از ترامپ تشکر می کنیم که همه مسلمانان را در جنگ ضد اسرائیل با هم متحد کرد.»

جوانان لبنانی فریاد می زنند: «ما را مسلح کنید و به مرز بفرستید تا با اسرائیل بجنگیم.» معترضان بیش از همه از سران عرب خشمگین بودند و می‌گفتند؛ سران عرب در خواب غفلت به سر می‌برند. یکی از معترضان گفت: «ما هرگز به رژیم‌های عرب دل نمی‌بندیم. سه چهارم از آنانی که ادعا می‌کنند سران عرب هستند گذرنامه‌های خارجی دارند.» جوانان لبنانی همچنین با تجمع در مقابل سفارت آمریکا در بیروت، گیت‌های سفارت را شکستند و مقابل سفارت آتش بزرگی را به راه انداخته و علیه ارتجاع عرب و آمریکا و رژیم صهیونیستی شعار دادند.

حشد‌الشعبی در مرزهای اسرائیل

زمزمه‌های حضور حشد‌الشعبی عراق در مرزهای اسرائیل، یکی دیگر از تبعات پیش‌بینی نشده حماقت ترامپ در انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس بود.

انتشار تصاویر «شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل «عصائب اهل الحق» عراق(شاخه‌ای از بسیج مردمی این کشور) با لباس نظامی در مرز جنوب لبنان با سرزمین‌اشغالی، هر چند با خشم جریان سعودی و رژیم صهیونیستی همراه شد اما پس از شناسایی بیت‌المقدس از سوی آمریکا به عنوان پایتخت اسرائیل، پیام مهمی دارد و آن این است که بعد از فروپاشی داعش نوبت فروپاشی اسرائیل است.

رسانه‌های صهیونیستی، بازدید قیس الخزعلی از مرزهای فلسطین‌اشغالی را «اهانت به اسرائیل» توصیف و تاکید کردند این سفر نشان می‌دهد شرکای بین‌المللی حزب‌الله برای جنگیدن در کنار آن آمادگی دارند. ارسال پیام وحدت و یکپارچگی نیروهای مقاومت در منطقه به صهیونیست‌ها همان چیزی بود که شیخ الخزعلی در پی آن بود و این پیام با توجه به محتوای رسانه‌های اسرائیلی به خوبی به آنها منتقل شده است. وی در توئیتی با‌اشاره به تصمیم اخیر ترامپ نوشت: «تصمیم ترامپ برای شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی آغازی برای پایان پروژه اسرائیل نژادپرست است و ما از همه آزادگان برای ایستادن در یک صف واحد در مقابل مستکبرین و دشمنان انسانیت دعوت می‌کنیم.»

ادامه اعتراض‌ها در کشورهای دنیا

اعتراض‌های جهانی به اقدام ترامپ اما همچنان ادامه دارد. مردم در سرتاسر جهان با برپایی تظاهرات‌های گسترده و به اهتزاز درآوردن پرچم فلسطین، شعارهایی از جمله «مرگ بر اسرائیل»، «قدس پایتخت فلسطین است»، «مقابل ترامپ ایستادگی می‌کنیم»، «فلسطین آزاد گردد» سر دادند و خواستار اتحاد در برابر رژیم صهیونیستی شدند. این اعتراض‌ها از همان نخستین روز اقدام ترامپ آغاز شده است.

مردم مصر در استان قاهره با برگزاری تظاهرات گسترده بار دیگر اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم کردند.ساکنان قاهره ضمن سر دادن شعارهایی علیه آمریکا پرچم این کشور را به آتش کشیدند. همچنین ده‌ها کویتی و اتباع عربی مقیم این کشور علیه اقدام ترامپ دست به تظاهرات زده و قدس را «پایتخت ابدی فلسطین» دانستند.آن‌ها مخالفت خود را با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز اعلام کردند.

در الجزایر نیز تظاهرات گسترده‌ای در شهرهای مختلف برگزار شد، این درحالی است که دولت برگزاری تظاهرات را در پایتخت ممنوع کرده بود.در تونس نیز همچنان تظاهرات علیه ترامپ ادامه دارد و پارلمان افغانستان نیز از دولت کابل و کشورهای مسلمان سراسر جهان خواست تا در اعتراض به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا روابط خود با واشنگتن را به حالت تعلیق درآورند. در شهرهای مختلف ترکیه نیز تظاهرات گسترده‌ای در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا به قدس‌اشغالی برگزار شد. در این تجمع‌ها پارچه نوشته‌هایی که روی آن نوشته شده «مسجدالاقصی غرور و شرف ماست» بر دستان معترضان ضدآمریکایی حمل می‌شد. در ایتالیا، اسپانیا، انگلیس، کانادا، آلمان، اردن،کویت، قبرس،پاکستان، افغانستان، هند، یونان، مالزی، اندونزی، جمهوری آذربایجان و کشورهای مختلف جهان تظاهرات ادامه دارد و تظاهرکنندگان تاکید می‌کنند تا زمانی که ترامپ دستور خود را لغو نکند به تظاهرات ادامه خواهند داد. «سعد حریری» نخست‌وزیر لبنان نیز در واکنش به تصمیم ضدفلسطینی اخیر ترامپ در توئیتی نوشت: «قدس پایتخت فلسطین خواهد بود.»

 وزیران خارجه اتحادیه عرب نیز در پایان نشست خود در قاهره درباره وضعیت قدس پس از تصمیمات اخیر دونالد ترامپ، بیانیه‌ای صادر کردند.در این بیانیه از جامعه بین‌المللی خواسته شده است که کشور فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس شرقی را به رسمیت بشناسد.

کرانه باختری یا میدان جنگ؟

شاید بتوان کرانه باختری را یکی از ناآرام‌ترین مناطقی دانست که در اعتراض به ماجراجویی ترامپ تبدیل به یک میدان جنگ هم شده است. هلال احمر فلسطین اعلام کرده ده‌ها تن در درگیری‌های شنبه شب در مناطق مختلف کرانه باختری زخمی شده‌اند. همچنین تعدادی دانشجوی تظاهرکننده در شرق خزاعه با گاز‌اشک‌آوری که نظامیان اسرائیلی شلیک کردند، مصدوم شدند. همچنین ۹ شهروند فلسطینی نیز در درگیری‌ با نیروهای صهیونیستی در شرق قلقیلیه زخمی شدند. در جریان درگیری‌ها میان دو طرف در کرانه باختری طی 5 روز اخیر تاکنون چهار شهید و حدود 135۰ نفر هم زخمی شده‌اند. شهر قدس که مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده، بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهم‌ترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می‌آید و از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای نزد مسلمانان برخوردار است.

در این شهر نیز سواره نظامان صهیونیست وحشیانه در حال سرکوب فلسطینیان هستند. شورای امنیت در دسامبر سال میلادی گذشته (آذرماه ) قطعنامه‌ای را تصویب و تاکید کرد که هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف‌ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند.

واکنش‌ها ادامه دارد

«صائب عریقات» از مقامات تشکیلات خودگردان فلسطینی با‌اشاره به تصمیم اخیر ترامپ گفته: بعید نیست ترامپ به زودی مشارکت خود را در امر شهرک سازی هم اعلام کند.

عریقات در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی اظهار داشت: «ترامپ شهر قدس را به عنوان موضوع اصلی در نظر گرفت و درباره سرنوشت آن به طور یکجانبه تصمیم گیری کرد. در روزها و هفته های آتی به نظر می رسد که ترامپ موافقت خودرا با همکاری با رژیم صهیونیستی در ساخت شهرک‌ها اعلام کند... ما باید با دولت ترامپ و دولت نتانیاهو که راه‌حل تشکیل دو کشور را از بین بردند مقابله کنیم. اگر آمریکا از اقدامات ما در شورای امنیت جلوگیری کند آنگاه ما باید درخواست های خود را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کنیم. احتمالا ما حتی در آن زمان به دادگاه بین المللی هم رجوع خواهیم کرد.»

هماهنگی ترامپ با آل‌سعود و برخی رهبران مرتجع عربی در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی شاید یکی از مهم‌ترین موضوعاتی باشد که در واکنش چهره‌های سیاسی به این رویداد، بیش از هر چیز مورد توجه و نفرت قرار گرفته است. رویترز دیروز اعلام کرد، حتی محمود عباس را هم برای همراه شدن با رژیم صهیونیستی در ماجرای قدس به مبلغ 100 میلیون دلار خریده‌اند! به نوشته این خبرگزاری انگلیسی بن سلمان، ولیعهد عربستان این پول را به محمود عباس، رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین پرداخت کرده است!

از سوی دیگر روزنامه انگلیسی گاردین نوشته، داماد رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار اخیر خود با ولیعهد عربستان برای تحویل فلسطین به اسرائیل به عنوان هدیه موافقت کرده است.

عقب‌نشینی تاکتیکی نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی رای‌گیری درباره یکپارچه سازی شهر‌اشغالی قدس را به تعویق انداخته است. براساس این گزارش نتانیاهو تصمیم گرفته است این طرح را این هفته به رای نگذارد. به نظر می‌رسد این تصمیم گیری درباره پیش‌نویس قانون «قدس یکپارچه‌« با توجه به موج خشم جهانی از تصمیم ترامپ درباره قدس به تعویق افتاده است. نتانیاهو اخیرا سفری هم به فرانسه داشته تا مقامات این کشور را در‌باره تصمیم‌گیری ترامپ متقاعد کند که با تظاهرات گسترده مردمی مواجه شد!

منبع: کیهان

نظر شما
پرونده ویژه