کارشناس مسائل ترکیه:

ترکیه در رابطه با رژیم صهیونیستی تغییر مسیر داده است/ انتظار می‌رود، کنفرانس فوق العاده مسئله فلسطین را حل کند

۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ۱۱:۵۱:۱۳
کد خبر: ۶۴۸۴۰۷
ترکیه در رابطه با رژیم صهیونیستی تغییر مسیر داده است/ انتظار می‌رود، کنفرانس فوق العاده مسئله فلسطین را حل کند
کارشناس مسائل ترکیه گفت: ترکیه به انوع مختلف تلاش می کند که در ارتباط با مسئله فلسطین، نقش فعالی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، سفر‌های متعدد مقامات تهران و آنکارا به پایتخت‌های دو کشور، طی هفته جاری با سفر امروز دکتر «حسن روحانی»، رییس‌جمهور اسلامی ایران، به استانبول ادامه پیدا می‌کند. هدف از سفر دکتر روحانی، شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی است.

در این باره مصاحبه ای با «سیامک کاکایی»، کارشناس مسائل ترکیه، داشتیم و ابعاد این نشست در خصوص مسئله فلسطین را بررسی کردیم. 

این کارشناس مسائل ترکیه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با مواضع چند سال اخیر ترکیه گفت: در چند سال گذشته که منطقه دستخوش بحران و مسائلی چون داعش بود، سیاست های ترکیه هم تحت تاثیر اقدامات همسایگانش قرار گرفت، به همین منظور مسئله فلسطین در حاشیه قرار گرفت. اما در روزهای اخیر و پس از اظهارات ترامپ که بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد، یک تغییری در مواضع سیاست خارجی این کشور درباره مسئله فلسطین به چشم می خورد.

او درباره مواضع تند رییس جمهوری ترکیه نسبت به اظهارات ترامپ گفت: در بین چهار کشور اسلامی، ترکیه جزو کشورهایی بود که واکنش تندی نشان داد تا تحرکات سیستماتیک خود را افزایش دهد. به همین دلیل، خواهان برگزاری جلسه فوق العاده سران کشورهای اسلامی شد.

او در ادامه افزود: ترکیه به عنوان یک کشور اسلامی که پیشینه ای در مسائل خاورمیانه دارد در ارتباط با مسئله قدس نمی خواهد بی تفاوت باشد. اما در عین حال این پرسش مطرح است که ترکیه با داشتن روابط اقتصادی- سیاسی با رژیم صهیونیستی، چطور می خواهد این مسئله را مدیریت کند؟

او اضافه کرد: انتظار افکار عمومی این است که در چنین روابطی تجدید نظر صورت گیرد. از گذشته اختلاف هایی بین اسرائیل و ترکیه در ارتباط با بحث کشتی ناوبری آبی و یا مسئله غزه وجود داشته اما نقش این کشور در ارتباط با مسئله فلسطین  کمرنگ شده و اکنون می‌خواهد تحرک جدی نسبت به این مسئله نشان دهد.

این کارشناس مسائل ترکیه مسئله قدس را برای کشورهای اسلامی غیر از فلسطینی ها  یک مسئله کلیدی خواند و تصریح کرد: اگر یک باز اندیشی نسبت به ضرورت تشکیل سازمان کنفرانس اسلامی یا همان سران کشورهای اسلامی داشته باشیم، مسئله قدس همواره آنها را دور هم جمع کرده است. اکنون انتظار می رود، این سازمان جدی تر نسبت به این موضوع تصمیم اتخاذ کند.

کاکایی در مورد اختلافات پیشین در میان سران کشورهای اسلامی به ویژه عربستان و ایران و به نتیجه نرسیدن این اجلاس در سال های گذشته اظهار کرد: مسئله قدس تبدیل موضوعی برای اجماع کشورهای اسلامی شده است. انتظار از این کشورها این است، به طور جدی به مسئله فلسطین ورود پیدا کنند چراکه این سازمان می تواند نقش بسیار موثری در تحولات منطقه ایفا کند.

او در پایان در رابطه با گسترش روابط امنیتی ایران و ترکیه و مواضع این دو کشور در خاورمیانه گفت: قطعا در این اجلاس فرصتی برای مذاکره درباره گسترش روابط امنیتی ایران و ترکیه فراهم نخواهد شد. اما روابط خوب ایران و ترکیه می تواند، اتحاد کشورهای اسلامی را در باب مسئله فلسطین و قدس تسهیل کند و این موضوع در خروجی کنفرانس فوق العاده، می تواند موثر باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز