سخنگوی شورای نگهبان:

جلسات علنی مجلس کم شود/ به جای تولید انبوه قوانین جزئی، قوانین جامع مصوب شود

۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۱۰:۵۸:۴۳
کد خبر: ۶۵۰۸۹۲
جلسات علنی مجلس کم شود/ به جای تولید انبوه قوانین جزئی، قوانین جامع مصوب شود
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برخی نظام‌های قانونگذاری دنیا خواستار آن شد که در کشور ما نیز قبل از تصویب هر قانون، پیش‌نویس آن تهیه و در اختیار مردم قرار گیرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان امروز امروز (دوشنبه، 27 آذر ماه) در ششمین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری با اشاره به اینکه تاکنون بحث‌های بسیاری در این خصوص شده است، گفت: در این حوزه جایگاه مرکز پژوهش‌های مجلس باید ارتقاء پیدا کند؛ به طور حتم قانونگذاری بدون رعایت نکات تخصصی و کارشناسی شده دقیق امکان پذیر نیست.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: توجه به نظرات کارشناسی و تخصصی در تمام نظام‌های قانونگذاری دنیا در دستور کار قرار دارد ضمن اینکه برخی از نظام‌های قانونگذاری -علیرغم اینکه نمایندگان مرجع تصویب قوانین هستند- اما باز هم تعقل و استفاده از نظرات کارشناسی نهادهای دیگر را نیز مورد توجه قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه نمایندگان طبق سوگند خود باید پاسدار قانون اساسی باشند، تصریح کرد: باید توجه کرد در کنار هزینه‌های انجام شده در تصویب قوانین، قانون در بخش‌های مختلف تا چه اندازه اثرگذار بوده است؛ به طور قطع جامعیت در قوانین و همه جانبه بودن آن بسیار مهم و ضروری است.

کدخدایی با تأکید بر اینکه به جای تولید انبوه قوانین جزئی و تعارض آنها در اجرا باید به جامعیت قوانین نیز توجه کرد، گفت: قطعاً تصویب قوانین جامع با چند جلسه صحن علنی مجلس امکان‌پذیر نیست و این کار نیازمند بررسی‌های بیشتر و اقدامات کارشناسی‌شده قابل قبول است؛ البته بهتر است در این راستا تعداد جلسات علنی مجلس در هفته کاهش پیدا کرده و نمایندگان بیشتر زمان خود را به برگزاری جلسات کارشناسی و تخصصی در تصویب قوانین اختصاص دهند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه توجه به اقتضائات زمانی در تصویب قوانین نیز بسیار مهم است، افزود: برخی اوقات مصوباتی در شورای نگهبان بررسی می‌شود که هیچ فایده‌ای برای کشور نداشته و تنها زمان مجلس را می گیرد. به عنوان مثال در موضوعات مربوط به سیاست خارجی، مصوبات مجلس اغلب هیچ مشکلی را حل نمی‌کند و این مصوبات راهکاری عملیاتی ندارند.

وی با انتقاد از کمرنگ شدن وظیفه نظارتی مجلس در اجرای قوانین تصریح کرد: برای تک تک قوانین مصوب در مجلس ابزار نظارتی نیز در اختیار قوه مقننه قرار دارد و نمایندگان می‌توانند خارج از مسائل سیاسی و جناحی از ابزار نظارتی خود که همانا استیضاح، سوال و تذکر است، به شکل واقعی استفاده کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه قوه مقننه محدود به مجلس نیست، گفت: در مسیر تصویب قوانین شورای نگهبان و گاهی مجمع تشخیص مصلحت نیز اقداماتی را انجام می‌دهد بنابراین این نهادها نیز به نوعی در پژوهش باید فعالیت کنند؛ البته سیکل قانونگذاری در کشور ما نیز دچار اشکالاتی بوده و این سیکل باید تغییر کند به طوری که بهتر است قوانین مرتبط به جامعه با توجه به تحولات جامعه در مجلس مورد تصویب قرار گیرد؛ به عنوان مثال مجلس قوانین مربوط به کسب و کار سنتی را تصویب کرد اما در حال حاضر مشکلاتی در این بخش وجود دارد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه همچون برخی نظام‌های قانونگذاری دنیا در کشور ما نیز باید قبل از تصویب هر قانون، پیش‌نویس آن تهیه و در اختیار مردم قرار گیرد، افزود: ممکن است مردم نسبت به تصویب قانون نظر منفی داشته باشند و با این راهکار می‌توان از هدررفت زمان در کشور جلوگیری کرد البته این کار در حال حاضر به صورت غیرمنظم در حال پیگیری است اما باید شکل سیستماتیک به خود گیرد بنابراین منطق پژوهش‌های مجلس به عنوان یک نهاد تأثیرگذار می‌تواند نقش مهمی در این مسائل نیز داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز