یادداشت اختصاصی؛

راه حل اتفاقات اخیر در کشور چیست؟

۱۳۹۶/۱۰/۱۵ - ۱۰:۱۶:۳۳
کد خبر: ۶۵۸۵۵۲
راه حل اتفاقات اخیر در کشور چیست؟
محسن علوی- رئیس کمیته امنیت اقتصادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ متن یادداشت «سید  محسن علوی» رئیس کمیته امنیت اقتصادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که در اختیار خبرگزاری برنا قرار گرفت، به شرح زیر است:

1- دعواها و نزاع های سیاسی بین احزاب مختلف سیاسی شرایطی را پیش آورده است که اقدامات اصلاحاتی دولت و مجلس عملا بی اثر و بی نتیجه بماند و با دعواهای رسانه ای چهره ناخوشایندی از اقتصاد ملی و امنیت سرمایه گذاری نمایان گردد. دوری از اختلافات و حرکت به سمت وحدت و انسجام ملی از ضروریات امروز جامعه ماست که متاسفانه مغفول مانده و برخی از رسانه ها در حال دامن زدن به این اختلافات هستند.

۲- وجود مفاسد اقتصادی یکی دیگر از تهدیدات امنیت اقتصادی و سرمایه گذاری در کشور است که نهادهای نظارتی و قضائی باید به شدت با آن برخورد نمایند و فضا را برای مفسدان اقتصادی تنگ نمایند اما در این بین توجه به دو نکته ضروری است.

اول آنکه برخورد با مفاسد اقتصادی نباید سلامت اقتصادی را تهدید نماید و فضای رعب و وحشت را برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی که در سلامت اقتصادی فعالیت می نمایند، صورت گیرد. جلب و بازداشت فعالان اقتصادی قبل از تکمیل تحقیقات و مستندات قطعی و نگاه مجرمانه با متهمان اقتصادی امنیت سرمایه گذاری را مخدوش می نماید.

دوم اینکه رسانه ای کردن مفاسد در جامعه ای که اگر شخصی در صنفی تخلف نماید، همه اشخاص درون آن صنف در نگاه جامعه متخلف محسوب می شوند، رسانه ای کردن تخلف مسئولی دولتی در نظر افکار عمومی چنین قضاوت می شود که کلیه مسئولان نظام متخلف هستند و چهره نظام مخدوش و انگیزه مسئولین از خدمتگذاری سلب می شود. در عمل نیز نه تنها رسانه ای نمودن مفاسد اقتصادی مانع از فساد نشده بلکه قبح فساد از بین رفته و شاهد شیوع فساد در بدنه دولت و اجتماع هستیم. ترویج فساد نیز امنیت سرمایه گذاری را به شدت تهدید نموده و باعث فرار سرمایه ها می‌شود.

۳- اختلافات و نزاع های حزبی و جناحی سبب شده تا رسانه ها علی الخصوص صدا و سیما ضمن کتمان خدمات دولت ها جهت نا کارآمد نشان دادن دولت بر روی کاستی ها متمرکز شوند و با نشر اخبار نا امید کننده در شرایط نامساعد اقتصادی و معیشتی آرامش روانی جامعه را مختل نمایند و اسباب نارضایتی مردم از دولت و نظام را فراهم نمایند.

در یک تحلیل کلی می توان گفت آمریکا و اپوزیسیون خارج نشین از سال ها قبل جهت فشار بر مردم و تقابل مردم با نظام برنامه ریزی نموده اند و در حال تدارک مقدمات این تقابل هستند؛ اما آنچه امروز در جامعه شاهد آن هستیم بیش از آنکه نتیجه سیاست های خصمانه آمریکا باشد، نتیجه اختلافات سیاسی و جناحی داخلی، بی تدبیری و عدم درک صحیح از سیاستهای دولت و عدم التفات به شرایط و نیاز کشور به امنیت سرمایه گذاری و جذب سرمایه است. اعتراض حق مردم بده و این حق در قانون اساسی نیز به رسمیت شناخته شده است اما اغتشاشات خود عامل موثری در تنزل ضریب امنیت اقتصادی و در نتیجه فرار سرمایه ها و وخامت بیش از پیش مشکلات اقتصادی خواهد شد، که هوشیاری مردم عزیز به ویژه جوانان غیور، قوای سه گانه و دستگاهای حاکمیتی به ویژه صدا و سیما و رسانه های داخلی را می طلبد.

دولت ایران برای جذب سرمایه و حل مشکلات اقتصادی سه راهکار پیش رو دارد:

۱- استفاده از سرمایه نقدی موجود در دست مردم که رقمی در حدود هشتصد هزار میلیارد است.

این میزان سرمایه می تواند یک میلیون فرصت شغلی را در کشور ایجاد نماید . اما بروز حوادثی همچون پدیده شاندیز ، موسسات مالی و اعتباری و .... امنیت سرمایه گذاری را در ایران تحت الشعاع قرار داده و استفاده از این منبع سرمایه گذاری با مشکل عدم اعتماد مردم به سرمایه گذاری مواجه شده است.

لذا استفاده از سرمایه داخلی متوقف بر ارتقاء امنیت سرمایه گذاری است.  ضمن این که با توجه به وجود پنج میلیون بیکار در کشور به سرمایه ای بالغ بر پنج برابر این رقم نیاز داریم که توجه به سایر منابع سرمایه گذاری را ضروری می نماید.

 ۲- سرمایه های ایرانیان مقیم در خارج از کشور، رقم این سرمایه قریب به شش تریلیارد تومان می باشد که نیمی از این رقم می تواند مشکل اشتغال کشور را مرتفع کند، اما استفاده از این منبع متوقف بر مرتفع نمودن دلایل خروج این سرمایه ها از کشور است که در یک کلام می توان در ضرورت ارتقا امنیت سرمایه گذاری دانست.

۳- استفاده از سرمایه گذاری بین المللی، در شرایطی که بسیاری از کشورها انباشت سرمایه دارند و به دنبال موقعیت سرمایه گذاری هستند، کشور ایران با وجود ظرفیتهای غنی و بکر محیطی مناسب برای سرمایه گذاری خارجی است اما سرمایه گذار خارجی برای سرمایه گذاری نیازمند امنیت سرمایه گذاری است. دولت جهت اثبات امنیت سرمایه گذاری و جلب اعتماد و اعتبار بین المللی سعی می نماید از سرمایه گذاران مطرح بین المللی جهت سرمایه گذاری در ایران دعوت نماید و با اقدام رسانه ای و تبلیغاتی امنیت سرمایه گذاری در ایران را  در رسانه های بین المللی جهت جذب سرمایه گذاران خارجی نهادینه سازد. در همین راستا از شرکت توتال دعوت می نماید تا در ایران اقدام به سرمایه‌گذاری نماید.

اما به جای استقبال از چنین سرمایه گذاری در ایران رسانه های داخلی و از جمله صدا و سیما و نیز در صحن علنی مجلس اقدام به فضاسازی تخریبی نسبت به سرمایه گذاری این شرکت مطرح بین المللی می نمایند که در نتیجه آن به جای آن که رسانه‌های ما امنیت سرمایه گذاری در ایران را مخابره نمایند، خواسته یا نا خواسته کاملاً در جهت اهداف آمریکا اقدام نموده و عدم امنیت سرمایه گذاری در ایران را در رسانه های بین المللی مخابره می نمایند.

 چنین برخوردی از سوی رسانه های داخلی و سیاستمداران نشان دهنده عدم التفات و ناهماهنگی داخلی در برخورد با مشکلات و بحرانهای اقتصادی و ملی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز