کارشناس مسائل فلسطین:

«محود عباس» نمی‌تواند از بیت‌المقدس به عنوان پایتخت فلسطین عقب‌نشینی کند/ با وجود حذف کمک آمریکا به فلسطین، تشکیلات خودگردان کوتاه نمی‌آید

۱۳۹۶/۱۰/۱۷ - ۰۴:۳۷:۴۰
کد خبر: ۶۵۸۹۲۸
«محود عباس» نمی‌تواند از بیت‌المقدس به عنوان پایتخت فلسطین عقب‌نشینی کند/ با وجود حذف کمک آمریکا به فلسطین، تشکیلات خودگردان کوتاه نمی‌آید
کارشناس مسائل فلسطین اعتقاد دارد با وجود قطع کمک های آمریکا به فلسطین، تشکیلات خودگران از موضع خود درباره پایتختی بیت المقدس کوتاه نمی آید؛ چرا که این موضوع مسئله جهان اسلام است نه فلسطین.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ «سید مرتضی نعمت زاده»، کارشناس مسائل فلسطین، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره حذف کمک های آمریکا به فلسطین گفت: طبیعی است آمریکا تحت فشارهای لابی صهیونیسم اقداماتی را علیه فلسطین و مقاومت انجام دهد. موضع گیری که دولت خودگردان فلسطین و سازمان آزادی بخش در برابر طرح انتقال پایتخت به بیت المقدس داشت، باعث شد آمریکا در واکنشی منفی کمک های خود را قطع کند.

او افزود: اما باید توجه داشت که در موضوع بیت المقدس به عنوان پایتخت فلسطین، تشکیلات خودگردان و سازمان آزادی بخش فلسطین نمی توانند به تنهایی تصمیم گیری کنند. در مذاکرات کمپ دیوید میان فلسطین و اسرائیل در دوره یاسر عرفات، او را تحت فشار قرار دادند که درباره سرنوشت بیت المقدس مذاکره کند و از ادعای پایتختی آن عقب نشینی کند. چون یاسر عرفات آن را در صلاحیت خود ندانست، وارد مذاکره با سران کشورهای اسلامی شد که کشورهای اسلامی با آن مخالفت کردند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اضافه کرد: موضوع فلسطین مقوله ای مربوط به جهان اسلام است، شاید محمود عباس تحت فشارها مجبور به ادامه مذاکرات شود؛ اما نمی تواند از موضوع بیت المقدس به عنوان پایتخت فلسطین عقب نشینی کند.

نعمت زاده درباره موضع کشورهای عربی و در راس آنها عربستان گفت: به نظر نمی آید کشورهای عربی قدمی در جهت حمایت از مقاومت فلسطین بردارند. اگر اعراب گاهی اوقات موضع گیری هایی به نفع فلسطین می کنند، به دلیل فشارهایی است که از سوی جهان اسلام به آنها وارد می شود. اما در مجموع آنها پیرو سیاست های کلان آمریکا هستند.

به اعتقاد این کارشناس، به جای موضع حق و باطل در موضوع فلسطین، معادله قدرت وجود دارد و گاهی مشاهده می کنیم در این مسیر، حماس نیز تن به سازش می دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز