کارشناس مسائل بین‌الملل:

آمریکا نتوانست چین و روسیه را با خود همراه کند

۱۳۹۶/۱۰/۱۷ - ۰۶:۲۳:۵۹
کد خبر: ۶۵۹۰۲۰
آمریکا نتوانست چین و روسیه را با خود همراه کند
کارشناس مسائل بین الملل معتقد است، تلاش آمریکا برای کشاندن اعتراضات ایران به شورای امنیت سازمان ملل برای اعاده حیثیت برباد رفته ترامپ بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ «علی بیگدلی»، کارشناس مسائل بین الملل، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، با اشاره به ناکامی آمریکا در همراه کردن اعضای شورای امنیت علیه ایران، گفت: پیش از این، ترامپ چندین مرتبه در پیشبرد اهداف بین المللی اش شکست خورده بود و این موضوع باعث شد به حیثیت آمریکا و شخص او لطمه وارد شود. از طرف دیگر ترامپ و معاونینش از اعتراضاتی که در ایران رخ داده بود، حمایت کرده و وعده داده بودند این حمایت ها را عملی می کنند.

او افزود: از این رو تصمیم گرفتند این موضوع را به صورت طرحی در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرده و آن را در پروسه ای تبدیل به تحریم کنند.

بیگدلی با بیان اینکه آمریکا لابی هایی را با متحدین اروپایی خود انجام داده بود، ولی نتوانست با چین و روسیه به توافق برسد، اظهار کرد: گسلی میان اتحادیه اروپا و آمریکا به وجود آمده است. حتی بریتانیا هم که از اتحادیه اروپا خارج شده به دلیل سیاست های ترامپ، منفعتی در همراهی با آمریکا نمی بیند و از این رو با آنها همراهی نمی کند.

به گفته این تحلیلگر مسائل آمریکا و اروپا، اگرچه کشورهای اروپایی در موضوع حقوق بشر سخت گیر‌تر از آمریکایی ها هستند، اما به دلیل اینکه نمی خواستند بازار ایران را از دست بدهند، با آمریکا همراهی نکردند و موضعی معتدل گرفتند.

او در پایان افزود: اگر طرح آمریکا تبدیل به تحریم می شد و 9 عضو از 15 عضو شورا با آمریکا همراهی می‌کرد، بستر لازم برای جولان ترامپ فراهم می شد و حتی به پشتوانه آن می توانست به کار برجام پایان دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز