یک تحلیلگر سیاست خارجی در گفتگو با برنا:

خروج ترامپ از توافق هسته ای موضع ایران را قوی تر می کند/ لغو برجام تنها از طریق شورای امنیت امکان پذیر است

۱۳۹۶/۱۰/۲۰ - ۰۵:۴۳:۱۳
کد خبر: ۶۵۹۵۶۴
خروج ترامپ از توافق هسته ای موضع ایران را قوی تر می کند/ لغو برجام تنها از طریق شورای امنیت امکان پذیر است
یک کارشناس سیاست خارجی معتقد است خروج ترامپ از برجام در موعد 25 دی ماه منجر به تقویت موضع ایران در مقابل غربی ها خواهد شد.

محمد علی بصیری کارشناس سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، درباره تصمیم ترامپ درباره برجام در موعد 25دی ماه، گفت: ترامپ غیرقابل پیش بینی است و از این جهت تصمیم او درباره تایید یا لغو برجام در موعد 25دی ماه مشخص نیست. اما باید تاکید کرد که برجام فقط از طریق شورای امنیت سازمان ملل قابل نقض است. همچنین 5 عضو دیگر شورای امنیت که در مذاکره با ایران حضور داشتند حاضر به نقض برجام نیستند و آمریکا از این جهت نمی تواند زیر برجام بزند.

این استاد دانشگاه درباره تحرکات اخیر آمریکا علیه ایران افزود: آمریکایی ها به دنبال آن هستند که مواردی از نقض برجام را در شورای امنیت مطرح و از طریق مذاکره با اعضای این شورا، سایرین را مجاب به بازگشت قطعنامه های پیشین علیه ایران کنند یا آنکه قطعنامه های جدیدی را به تصویب برسانند.

او ادامه داد: زمانی که آمریکا موفق نشد برجام را از بین ببرد مجبور شد از طرق دیگر برای بازگرداندن تحریم های هسته ای تلاش کند که موضوع موشک ها و مباحث حقوق بشری از جمله آن بود. با این بهانه که عایدات ایران از برجام نه در داخل کشور که برای گسترش تروریسم در منطقه هزینه شده است و باید قطعنامه هایی علیه ایران صادر شده و تحریم ها بازگردانده شود. در حالی که سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل با چنین نظری موافق نیستند.

این تحلیلگر سیاست خارجی تصریح کرد: با وجود ناکامی های آمریکا در مواجهه با برجام و ایران، اما این کشور توانسته از طریق فشار ها ترسی را برای سرمایه گذارانی که قصد ورود به ایران داشتند، ایجاد کند. به همین دلیل شرکت هایی که قصد انعقاد قرار داد با ایران را داشتند یا از این کار خودداری کردند یا آن  را به تعویق انداختند.

به اعتقاد بصیری اگر آمریکا از توافق خارج شود موضع ایران در مقابل غربی ها قوی تر می شود.

گفتنی است، ترامپ در مهلت قانونی 15 ژانویه (25دی) باید درباره پایبندی ایران به تعهداتش در برجام اعلام موضع کند اما امروز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ترامپ روز جمعه پس از جلسه با وزرای خارجه و دفاع تصمیم خود را اعلام می کند.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز