فعال سیاسی:

باید نظارت قانونی جایگزین نظارت استصوابی شود/ حلقه اندیشه‌ها در کشور را تنگ نکنیم

۱۳۹۶/۱۰/۲۹ - ۰۵:۱۷:۱۳
کد خبر: ۶۶۳۸۷۰
باید نظارت قانونی جایگزین نظارت استصوابی شود/ حلقه اندیشه‌ها در کشور را تنگ نکنیم
به اعتقاد یک فعال سیاسی، در سیستم گزینش آنقدر حلقه اندیشه ها و دایره خودی و غیرخودی را تنگ کردیم که آیت الله هاشمی رفسنجانی هم غیرخودی شده بود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ «جوادی حصار»، فعال سیاسی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره فرصت دادن به اندیشه های مختلف و تاثیر آن بر تصمیم گیری ها در کشور گفت: برای تحقق این مطالبه که مشارکت دادن به همه آرا و نظرات در تعیین سرنوشت کشور است، باید موانعی که ایجاد کرده ایم را برداریم. مراد فقط شنیدن نیست، بلکه اگر اندیشه و برنامه ای خوب است، باید بکار هم گرفته شود.

به اعتقاد این فعال سیاسی برای تاثیرگذاری اندیشه ها، باید صاحبان آن اندیشه در چرخه تصمیم سازی و تصمیم گیری در ارکان قدرت حضور داشته باشند.

او با بیان اینکه «یکی از روش های ممیزی ساز برای حضور اندیشه های مختلف، سیستم گزینشی کشور بوده است»، افزود: در سیستم گزینشی به بهانه های مختلف حلقه اندیشه ها را در مدیریت، انتخابات و... تنگ کردیم تا جایی که دایره خودی و غیرخودی آنقدر به هم نزدیک شد که آقای هاشمی رفسنجانی هم غیرخودی شده بود.

جوادی حصار اضافه کرد: تصور می کنم یکی از راه ها، برداشتن موانع قانونی حضور صداهای مختلف مدیریتی و سیاسی است که از مهمترین آنها می‌توان به نظارت استصوابی اشاره کرد. نظارت استصوابی وحی منزل نیست و تا پیش از مجلس پنجم هم وجود نداشت. این نوع نظارت باعث تنگ تر شدن دایره خودی و غیرخودی شده است.

 او افزود: اگر مصلحت نظام این باشد که همه آحاد جامعه در تصمیم گیری حضور داشته باشند باید نظارت قانونی را جایگزین نظارت استصوابی کنیم. هرچند نظارت استصوابی شکل قانونی به خود گرفته، اما حقیقتا خروجی اش مغایرت با روح قانون اساسی دارد که می گوید همه آحاد جامعه حق برابر تعیین سرنوشت خویش چه در انتخاب کردن و چه انتخاب شدن را دارند.

به گفته این عضو حزب اتحاد ملی رجحان دادن به یک نگرش سیاسی و حذف نگرش دیگر، تبعیض بوده و نهایتا به فساد می انجامد.

جوادی حصار معتقد است، اگر رئیس جمهور با توجه به وعده هایی که داده و با اتکا به قانون و حقوق شهروندی بتواند بستری را فراهم کند که در انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و... امکان برخورداری از همه نگرش های ملی و میهنی را داشته باشیم، شاید بتوانیم بخش قابل توجهی از این کاستی ها را از بین ببریم.

نظر شما
پرونده ویژه