یک فعال سیاسی اصلاح طلب مطرح کرد؛

گزینش فکری احزاب باید توسط مردم باشد نه دولت

۱۳۹۶/۱۲/۱۸ - ۰۶:۱۱:۲۰
کد خبر: ۶۸۶۰۵۲
گزینش فکری احزاب باید توسط مردم باشد نه دولت
یک فعال سیاسی اصلاح طلب اعتقاد دارد گزینش فکری حزب باید توسط مردم صورت گیرد، آنجا که اگر اهداف حزب و خط مشی آن با تفکر جامعه همخوانی نداشت، کسی عضو نمی شود.

«محمد صادق جوادی حصار»، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره لزوم تغییر قانون احزاب گفت: حزب در جامعه نماینده افکار عمومی است که بر ارکان دولت نظارت می کند. حال اگر دولت در تعریف ساختار و مشی حزب دخیل باشد، عملا احزاب دولت ساخته تشکیل می شوند که این نقض غرض تشکیل حزب است.

او افزود: اینکه دولت بگوید احزاب می توانند این اهداف را دنبال کنند و افراد صرفا با این اعتقاد فکری مجاز به فعالیت حزبی هستند، عقلانی نیست. در حالی که گزینش فکری حزب باید توسط مردم صورت گیرد، آنجا که اگر اهداف حزب و خط مشی آن با تفکر جامعه همخوانی نداشت، کسی عضو نمی شود.

جوادی حصار ادامه داد: اینکه موسسین و اعضای حزبی را ملزم کنیم به یک تفکر و ایدئولوژی خاص اعتقاد داشته باشند و اگر اینطور نباشد اجازه تشکیل حزب به آنها ندهیم، با ماهیت حزب در تضاد است.

او افزود: مردم باید در فضایی آزاد مخیر به انتخاب حزب مدنظر خود باشند، حال اگر کسی با تابلوی یک ایدئولوژی خاص، حزبی تشکیل داد و توانست 6 میلیون عضو بگیرد، یعنی تفکر او در جامعه مورد قبول بخش بزرگی از مردم است. اما نباید کسانی که خواهان فعالیت حزبی هستند را به پیروی و اعتقاد از آن ایدئولوژی اجبار کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه «الزام شهروندان به اعتقاد به ایدئولوژی خاص برای تشکیل حزب بر خلاف نص صریح اصل 9 قانون اساسی به عنوان قانون مادر است»، گفت: بر اساس این اصل، هیچ فرد یا گروه یا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادی، به استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی و تمامیت ارضی ایران کمترین خدشه‌ای وارد کند و هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادیهای مشروع را، هر چند با وضع قوانین و مقررات، سلب کند.

جوادی حصار تاکید کرد: اینکه در قانون احزاب بر اعتقاد موسسین و اعضای حزب تاکید شده، تفتیش عقاید بوده و در تضاد با قانون اساسی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز